Vi har en lille, nystartet landskabsarkitekt og anlægsgartnervirksomhed
Hvordan dokumenterer vi udgifter og arbejde med diverse projekter og tilbudsmaterialer, der ikke nødvendigvis ender med at kunne faktureres?
Hvis vi f.eks. lejer et sommerhus for at have ro til at arbejde på research og design af et større haveanlæg til et tilbud, og det ikke ender med en opgave vi kan fakturere... hvordan dokumentere vi så overfor skat osv. at vi ikke bare har fået betalt ferie af firmaet og brugt firmabilen ulovligt?
Eller hvis vi bruger bilen i forbindelse med research og indsamling af materiale i forbindelse med tilbud?
Det er som udgangspunkt altid tilrådeligt at vide, at pengene kommer i kassen, før man giver dem ud. Og med det mener jeg, at det ganske rigtigt kan være svært at overbevise SKAT om nødvendigheden af f.eks. at leje et sommerhus til at arbejde i, når der reelt ikke kommer en indtægt ud af det. Hvis jeg selv var ansat hos SKAT ville jeg også være meget obs på sådan en udgift.
Bilen er lidt mere oplagt. Man kan jo stort set ikke give tilbud på nogen opgave i et vist geografisk omfelt, hvis man ikke har et transportmiddel.
På den lange bane skal der indtægter på bordet for at SKAT ikke skal blive endog meget interesseret i, hvad I har brugt jeres penge til. Men kortfristet er de jo klar over, at en nystartet virksomhed normalt ikke giver overskud fra dag et.
Personligt ville jeg "æde" den udgift til sommerhuset selv, som en privat udgift, hvis jeg ikke kan påvise noget resultat af den opgave. Bilen/kørslen ville jeg være parat til at kæmpe lidt mere for at få dækket ind.
Sommerhuset tror jeg ikke et sekund på slap forbi skat. Så ville vel alle ha et CVR med behov for ro til at gennemtænke planer i sommerhus eller på guldkysten - den ro må man skaffe sig på sit normale firmadomicil/hjemmet
Gulpladebilen kan som jeg ved det, være momsfri - i hvilket fald du ikke må bruge den privat. Det vil betyde, at du bestemt skal kunne være meget sikker på at dokumentere hvor du er på vej fra og til og formålet. Kører du med konen på passagersædet på vej ind på legolandsparkeringsplads lørdag formiddag, skal du ha gode landskabsarkitet grunde - ex en kontakt med Legoland der beskriver at du skal det ene eller andet - ellers tror jeg de betragter det som privatkørsel, så rigtigt gode firma grunde til hvorfor du er på vej og hvor.
Er den ikke momsfri, kan du jo betale en privatbruger afgift (som jeg har forstået det) og så er der ikke andre restriktioner, end at du ikke må ha bagsæder i bilen, så kan du køre helt som du vil.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mht leje af sommerhuset, mente jeg ikke at firmaet skulle betale det... den del afholdes privat. Ellers er det vist et frynsegode man skal beskattes af...
Det var måske ikke helt klart formuleret af mig, men spørgsmålet gik på brug af bilen... En del af det vi arbejder med indebærer f.eks. at tage ud på forskellige
planteskoler, parker og haveanlæg som research i forbindelse med opgaver - og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan vi i de tilfælde dokumenter overfor skat.
Er det tilstrækkeligt med kørselsregnskab der indeholder formål med kørslen?
Såfremt bilen alene må bruges erhvervsmæssigt, giver det ikke mening at føre kørselsregnskab. Prøblemet opstår vel først, når du bliver stoppet i en kontrolaktion, hvor SKAT og politi kan være meget nysgerrige - så er sikkert godt at have en havetegning eller lignende med i bilen, måske en liste over planter, der skal bruges til projektet. Og hvis kone og børn ikke er ansat i firmaet, må de pænt blive hjemme.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Hvordan dokumenterer vi udgifter og arbejde med diverse projekter og tilbudsmaterialer, der ikke nødvendigvis ender med at kunne faktureres?
Hvis vi f.eks. lejer et sommerhus for at have ro til at arbejde på research og design af et større haveanlæg til et tilbud, og det ikke ender med en opgave vi kan fakturere...
Hvis det er normal praksis i din virksomhed, at du bliver nødt til at leje et sommerhus, for at kunne tænke store tanker omkring design af større haveanlæg, så er der ikke nødvendigvis problemer i at trække det fra....
Men der vil jo i så fald foreligge en række andre lignende opgaver/tilbud, hvor du HAR fået opgaven, således det ikke tilfældigvis kun er den ene opgave du ikke fik, at du "blev nødt til" at søge ro og inspiration i et sommerhus.
Sivert Reidar Hervik:
hvordan dokumentere vi så overfor skat osv. at vi ikke bare har fået betalt ferie af firmaet og brugt firmabilen ulovligt?
Du vil jo i løbet af den tid du tilbringer i sommerhuset få frembragt nogle større tegninger, idéer, skitser, mv., samt et konkret tilbud til kunden, og dét er din dokumentation overfor SKAT.
Det er klart, at et sådant materiale ikke kun består af et par A4-sider med nogle hurtige overvejelser, som kan udarbejdes på få timer / en halv dag.
Hvis det er normal praksis i din virksomhed, at du bliver nødt til at leje et sommerhus, for at kunne tænke store tanker omkring design af større haveanlæg, så er der ikke nødvendigvis problemer i at trække det fra....
Men der vil jo i så fald foreligge en række andre lignende opgaver/tilbud, hvor du HAR fået opgaven, således det ikke tilfældigvis kun er den ene opgave du ikke fik, at du "blev nødt til" at søge ro og inspiration i et sommerhus.
Det tror jeg er meget risikabelt rent ud sagt. Hvordan man overfor skat skal koble et sommerhus (eller en tur til kreta) til det at man kun der fik inspiration - det aner jeg ikke, og jeg vil godt stærkt fraråde forsøget. Hvorfor skulle de tegninger ikke kunne være lavet i firmadomicilet - NIX siger jeg - det er MEGET risikabelt Martin
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER