Jeg er ansvarlig for kommunikationsdelen i en lille, nystartet virksomhed og vi er for nyligt begyndt at bruge Google Adwords. Det er svært at få gode placeringer, da vi har mange større og mere veletablerede konkurrenter, som naturligvis også er på Google Adwords. I dag er jeg blevet ringet op af et firma som har specialiseret sig i Google Adwords og tilbyder mig at 'styre processen fremover', selvfølgelig mod betaling.
Mit spørgsmål til jer går på, om det kan betale sig i længden at hyre nogen udefra, til at varetage vores Adwords kampagne 100% - eller om jeg skal arbejde videre med det selv og evt. hyre en konsulent til et par timers kursus?
Jeg håber i kan finde tiden til at besvare mit spørgsmål.
Det kommer helt an på hvem du vælger og hvordan aftalen er skruet sammen
Tak for hurtigt svar, Nicolaj:-)
Det er en virksomhed som hedder Copenhagen Advertising - men jeg har ikke modtaget et reelt tilbud endnu.
Kært barn har mange navne, men tjek denne tråd: http://www.amino.dk/forums/t/136326.aspx. Problemet er, at det er nemt at få en masse billige klik via AdWords, men noget sværere at få de "rigtige" klik til den samme pris.
Vi har selv 2 ret store adwords kampagner med samlet budget på kr. 1.500, pr. dag.
Det kan helt klart godt betale sig at bruge professionelle. Vi har sparet mange penge og fået bedre placeringer siden dengang vi skiftede til en professionelt firma.
Vi har prøvet flere forskellige i tidernes løb og dem vi har fundet nu er SUPER dygtige og EKSTREMT serviceminded. De hedder Green Click Media og har adressen www.greenclickmedia.dk. Jeg kan naturligivs ikke vide om de er de bedste på markedet, men jeg ved at de er langt bedre end andre vi har brugt. Og det bedste af det hele er at de er billige.
De tager ikke noget pr. click, men sætter det op på din google konto således de ikke kan binde dig. De tager et lille månedligt beløb og så vedligeholder og optimere de din side.
Uanset om du vælger at gøre det selv eller hyrer et firma (Kan betale sig i det lange løb, hvis de er dygtige) ville jeg gøre følgende:
* læs op på basic på adwords, der findes mange bøger som fx "AdWords for dummies" (Husk det skal være den nyeste version, for AdWords ændre sig konstant)
* Kig på youtube og gå efter de film der er fra 2011 og frem
* Der findes mange gratis e-bøger på nettet (Evt light versioner), som du også kan få meget ud af
Når du selv synes du har en basic viden, kan du begynde at finde firmaer der kan hjælpe dig, hvis ikke du til den tid har fået så meget blod på tanden at du gerne selv vil kører det (Husk at gøre op om dine timer er bedre brugt andre steder).
Om det kan svare sig kommer som andre nævner an på hvordan aftalen lyder.
F.eks. bruger jeg selv Google Adwords i dag og er også blevet kontaktet at et firma der generelt arbejder med dette område.
Efter en dialog fandt jeg frem til at han var interesseret i en fast pris for arbejdet, hvor han tilgengæld lovet et antal klik ud fra beløbets størrelse. Han kunne ikke sige noget om hvor relevante de klik så var, derfor valgte jeg selv at stå for dette område. Hvis jeg divideret hans pris med antal lovet klik ville det ligge i et gennemsnit på 6 kr. pr. klik. Mere så du har nogle priser at gå ud fra.
Det skal siges at Adwords kontoen bliver brugt til at markedsføre Pro-Speciale's kommunikation kurser indenfor mødebooking, telefonsalg og personlig salg (Face to face)
Den hurtigste måde du kan finde ud af om et andet firma kan levere flere kliks til den samme pris er, at tjekke dit kvalitetsresultat på dine søgeord. Hvis de i forvejen er 10/10 så du ikke få billigere kliks på de samme søgeord.
Den aktuelle CPC bliver beregnet ud fra hvad dit kvalitetsresultat er:
Beregning af aktuel CPC ift. Max CPC
Kvalitetsresultat
Max CPC Bud
Annonce Score
Beregning
Aktuel CPC
Annonce A
8
4
32
24/8=
3
Annonce B
6
4
24
12/6=
2
Annonce C
3
4
12
mindstepris
0
Beregningen er derfor for Annonce A = Annonce B’s Annonce Score/ Annonce A Kvalitetsresult.
I ovenstående tilfælde hvis Annoncør A optimerede sit kvalitetsresultat til 10/10 ville han betale 2,40 kr. i aktuel cpc.(24/10) istedet for 3 kr..
Men hvis dine søgeord har et lavt kvalitetsresultat kan en professionel virksomhed sagtens optimere dine kampagner og derved give dig flere kliks, til samme pris/månedsbudget. Udover dette kan de formentlig også tilføje flere relevante søgeord som kunne give dig ekstra kliks.