Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første danske certificerede email marketing udbyder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vejen
Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 373
Fra  MailPlatform Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var en stor dag på kontoret forleden hos MailPlatform.dk, den dag firmaet modtog en verdenskendt certificering, som den første danske udbyder af email marketing løsninger.

Det betyder noget for vores kunders forretning, derfor er en certificering vigtig for os, fortæller Kim Østergaard der har grundlagt selskabet MailPlatform.dk. Udover arbejdet hvor vi hjælper kunderne med at rense deres mailinglister, udarbejde email skabeloner der er optimale, er en certificering den sidste ...

Læs resten af artiklen omkring whitelisting og certificering af MailPlatform.dk 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 22:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er altså ikke for at regne på jeres parade, men som kon-kollegaer i branchen kunne jeg godt tænke mig at høre jeres holdning i den forbindelse til følgende artikel om SuretyMail

http://patchlog.com/email/does-isipp-suretymail-really-work/

Så vidt jeg kan forstå er det en DNS Whitelist, og ud fra det ham fra Patchlog nævner, samt en bruger i hans kommentarer så har ingen af dem mærket nogen forskel.

Tilgengæld så virker det lidt som om at han mener sig ret sikker på at Yahoo, Hotmail, Gmail og AOL i hvert tilfælde ikke benytter sig af den.

"The fact is that the big webmail providers ( yahoo, hotmail, gmail and aol ) don't use their whitelist. I know for sure that yahoo and hotmail use a different certification provider and that's the only one they use."

Nu er hans artikel så fra starten af 2011, så det kan jo have ændret sig.

Da vi også har kigget på certificeringen tidligere, så kunne det da være interessant at høre jeres version af det, da vi ikke har kunne finde noget dokumentation på at nogen af de store udbydere reelt set brugte den?

Fra Vejen
Tilmeldt 22. Mar 11
Fra  MailPlatform Skrevet kl. 09:55

Hej Oscar,

Beklager det sene svar.

Du er altid velkommen til at ringe til mig på 42 555 555.

Kim

Fra Nørager
Tilmeldt 5. Jun 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Har du ikke lyst til at dele med alle os andre hvor meget bedre åbningsrater osv er blevet i fx hotmail eller yahoo? Er der en målbar fremgang?

Jeg synes at man har hørt så meget rundt omkring at de fleste certificeringer bare koster en masse uden rigtigt at forbedre noget. For jer er det selvfølgelig et kvalitetsstempel I kan bruge til at sælge med, hvilket i sig selv kan være pengene værd, men kan det bruges til målbare forbedringer på enkelte udsendelser?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kim Østergaard:

Hej Oscar,

Du er altid velkommen til at ringe til mig på 42 555 555.

Hej Kim,

Nu skrev jeg det jo lidt her i den offentlige tråd, fordi jeg synes det er en interessant debat i lægger op til med jeres indlæg, og især fordi det virker som at en del andre mener at lige den certificering ikke rigtig har givet dem nogen værdi.

Som udgangspunkt er det også interessant for eventuelle selvbyggere af e-mail-systemer og administratorer af større e-mail-løsninger for firmaer (andet end lige konkurrerende ESP'er som os) etc. at lære lidt om hvad effekten reelt er af disse certificeringer. Så jeg synes næsten det ville være sjovest at holde snakken i foraet og høre andres input til emnet også.

Amino er jo netop et sted hvor kon-kollegaer kan dele viden og tale sagligt om hvad de gør for at være en god virksomhed / iværksætter, samt give hinanden gode råd etc. Som udgangspunkt er der vel ikke noget hemmeligt i hvad effekten af certificeringen er og om den virker? Sådan plejer certificeringer i hvert tilfælde at være skruet sammen.

Jeg synes netop snakken omkring certificeringer er interessant fordi vi i en årrække har kigget en del på dem, men ofte blevet advaret om at spilde penge på dem af de kon-kollegaer vi kender i branchen, som har prøvet en del af dem. Et godt eksempel er f.eks. senderscore.org der kan give en score fra 0 til 100 på kvaliteten af outputtet for en mailserver (SMTP) ud fra en række kriterier de måler på på tværs af en række ISP'er etc.

Rigtig mange taler om at for at få en god sender score så er det nødvendigt af være return path certificeret (ejerne af sender score), som basalt set koster kassen når man sender i et volumen som vi gør hver måned. Det ville gøre vores priser væsentlig højere hvis vi skulle tilkøbe det for hver eneste kunde og samtidig overholde deres certificeringsregler.

Det interessante vi har bemærket er at vi trods en manglende returnpath certificering alligevel er i stand til at holde en senderscore for stort set alle vores mail-servere på den pæne side af 90 (vi ligger så vidt jeg husker på et dagligt gennemsnit på alle servere omkring de 97-98), på trods af vi er en ESP, der har mange forskellige blandede typer kunder og return path og andre certificeringer rigtig gerne vil fortælle os at det kun ville være muligt med en certificering at lægge i den ende af skalaen som ESP. Det virker derfor (set med vores øjne), som om man med helt almindelige god praksis (ryd op i bounces, fjern klager, tilmeld dig feedback loops, send ikke til gamle adresser etc) langt hen af vejen sagtens kan opnå en fornuftig sender score uden certificeringen (her specifict return path), og der er meget lidt mere man kan vinde ved den ekstra store udgift som i sidste ende falder tilbage på kunderne.

Mere om sender score her til dem der skulle være nysgerrige: http://dmaemailblog.com/2011/06/29/what-you-sender-score-says-about-your-reputation-and-your-ability-to-reach-the-inbox/

Personligt synes jeg at åbenthed om ens mail-relay og teknikker som ESP er vigtigt, så det ikke bare bliver sort magi. Det giver også en som virksomhed lidt udfordring i at der er nogen der overvåger ens arbejde. Vi publiserer f.eks. vores udgående ip'er på https://postmaster.ubivox.com så kan eventuelle medlæsere jo selv vælge at kontrollere om vores senderscore uden return path bare er gas jeg fyrer af. :-)

Vi har derfor tidligere (den er altid op til vurdering med jævne mellemrum) valgt en strategi hvor vi har en ret kritisk tilgang til certificerings-organerne, da rigtig mange af dem vi har evalueret i tidens løb, primært er en pengemaskine for ejerne.

Det skal lige siges at return path også reklamerer med en række andre fordele/services som en del af deres certificering, så muligvis opvejer disse prisen, men lige i det her tilfælde er emnet jo primært om leveringsevne.

Rigtig mange certificeringsfirmaer virker til at påstå ting, som ud fra et helt normalt praktisk synspunkt omkring hvorvidt det er en god ide for ISP'erne at whiteliste pga en certificering, ikke kan være rigtig smart for ISP'ernes vedkommende, i forhold til at håndtere spam etc. Det er også ofte vi er stødt på at certificeringerne på deres markedsføringsside har lovet "whitelisting til hotmail, yahoo etc" og når vi så har skrevet og spurgt hotmail og yahoo etc så benægter de at der er tale om en whitelisting (andre gange kender de slet ikke firmaet), men at det bare giver et lille plus i deres bog (pointsystemet som i også beskriver), men de sender stadigvæk tingene igennem deres andre filtrer etc. som principielt kan være langt striksere end deres authentication filter.

Dvs der er reelt ikke tale om nogen form for white-listing (garanteret levering), men ordet bliver brugt temmelig løst, i markedsføringsregi, hvilket jeg personligt synes er ærgerligt, da det som køber af certificeringerne er komplet umulig at gennemskue, medmindre man selv ringer rundt til deres samarbejdspartnere og får det bekræftet (yahoo, hotmail, google etc).

Derfor kunne det netop være interessant at høre om i reelt har målt nogen dokumenteret forbedring på jeres levering i forbindelse med skiftet. Fordi det er jo fair nok at reklamere med at i har den (og helt klart tillykke med den), men i jeres markedsføring virker i til at give udtryk for at det helt sikkert vil give en forbedring for jeres kunder, så i må jo næsten have testet det i forhold til hvis de brugte en udbyder der ikke havde den, eller lignende?

Som ESP er det næsten umuligt at have perfekte benchmarks altid og på tværs af alle servere i et relay, da man sender ud på vegne af andre og derfor ikke kan kontrollere alle faktorer. Det er derfor en evig kamp om at opretholde en god levering og nogle gode benchmarks i de mest populære eksterne målesystemer som f.eks. sender score, hvor man som ESP enkelte dage selvfølgelig kan have en server der dykker pga en dårlig ny kunde eller en uheldig uønsket mail der er sendt af en ellers velmenende afsender, eller hvis man introducerer en ny server der først skal køres ind etc. I mange tilfælde opvejer en ESP's volume dog ofte fordelen ved at sende ud fra sin egen IP, da man med en stor jævn volumen fra mange afsendere har bedre mulighed for at undgå for store udsvingninger i mailkvalitet, volumenen og benchmarks fra måned til måned, hvilket de fleste ISP'er ser ud til at foretrække. 

Problemet ved certificeringer set fra mit synspunkt som ESP'er er at de kaster lidt et røgslør ud over det hele for i bund og grund kan de jo påstå hvad som helst, fordi det virkelig er svært at måle om hvorvidt der er tale om en forbedring pga certificeringen, eller bare fordi man har sendt bedre e-mails i en periode hvor indholdet er mere reelt eller bedre målrettet, eller ens volumen af gode mails har overskygget eventuelle dårlige i højere grad end normalt osv..

Ligeledes er det næsten umuligt for en eventuel kunde hos en ESP at vurdere hvorvidt en certificering er noget værd for dem som kunde, fordi det kræver at man sætter sig ind i hele det tekniske bagland. Derfor simplificerer mange certificeringsudbyder ofte budskabet til: "Brug os så kommer din mail igennem, og hvis ikke havner den i spamfolderen", selv om i næsten alle tilfælde er en sandhed med forholdsvis store modifikationer og undtagelser etc når man går udbyderen og vedkommendes samarbejdspartner på klingen.

Det er netop derfor det kunne være spændende at høre jeres erfaringer med den aktuelle certificering, fordi ofte bliver de bare brugt som ugennemskuelige reklameklistermærker.

Lad mig samtidig lige for en god ordens skyld slå fast at jeg skriver altså ikke dette for at starte en konkurrence mellem to ESP'er her på Amino om hvem der gør det bedst etc (det forventer jeg at eventuelle potentielle kudner der læser med, selv er dygtige nok til at evaluere på andre parametrer inden de vælger leverandør), det er 100% af ren nysgerrighed over hvorvidt certificeringerne er nået så langt med tiden at de reelt set har et impact for en ESP's kunder og er noget værd, fordi alt hvad jeg/vi har kunne måle os frem til og finde om emnet indtil videre igennem de sidste 9 år hvor vi har kørt eBrev/Ubivox har ikke rigtig kunne give os et billede af at de giver nok value for money, som ikke kunne opnåes igennem billigere metoder (oprydning i lister, SPF, Domain keys, Sender ID m.v.), og dermed bare ender med at blivet en øget udgift der skal tjenes hjem.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:37

For lige at underbygge, hvorfor min holdning til certificeringer er lidt komsi-komsa, så faldt jeg f.eks. over følgende statements fra ISIPP's FAQ omkring SuretyMail Certificeringen. ISIPP er firmaet bag certificeringen.

http://www.isipp.com/email-accreditation/faq/

-------

For example, ISIPP doesn’t require you to go through an audit, to sign a multi-paged contract, or to make a time commitment - something that the other services do (we also offer a money-back guarantee, something that the other services don’t do)."

-------

There is nothing you need to do to set up your accreditation other than apply, and sit back and enjoy enhanced deliverability. You don’t need to do anything on your end. Your email does not have to be routed through us - in fact we don’t touch your email at all. And you don’t have to make any changes to your mailing programs or server.

-------

Ok, How do I Apply? And How Long Does it Take to Get Accredited?

It takes less than five minutes to fill out our online application, and another ten minutes to provide us with the follow up information. In the vast majority of cases, once you are approved your listing will happen within 30 minutes, with nothing to do on your end but sit back and enjoy immediately improved email deliverability. 

-------

Umiddelbart virker det på mig mest som om at hvis de certificerede afsendere virkelig ikke gør andet end at udfylde en formular der tager 15 min, samt betale et månedligt beløb til ISIPP, og der ikke foretages nogen audit eller lignende, så har jeg lidt svært ved at forestille mig at nogen seriøse ISP'er vil bruge listen over certificerede, som whitelisting, eller på lignende måde.

Er det bare mig der er helt galt på den, har de en mere grundig certificering end det de skriver på deres side, eller er min tiltro til ISP'ers kvalitetsvurdering af deres spamfilter-datalister for naiv?

Fra Denmark - Norway
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 364
Fra  kaffeexpress Skrevet kl. 15:52

@Oscar tak fordi du tager dette emne op, og virkelig giver en god lang forklaring på virkeligheden.

Spørgsmålet er vel heller om de bruger en løsning som f.eks http://www.interspire.smtp.com/ - http://sendgrid.com/ eller andre spændende email leverandør, eller om de selv håndtere udsendelse via deres egen server.

Jeg er hverken teknisk eller klog på dette område, men vi klare også selv alt, og kontakter de forskellig udbyder hvis der skulle opstå problemer med at komme frem. Og min egen mening er at vi heller ikke selv kan se at det skulle være en fordel at koble os på en certificering ud over at kunne markedsføre sig med det.

Martin Leinstein ;) - ha' verdens bedste dag

Fra Vejen
Tilmeldt 22. Mar 11
Fra  MailPlatform Skrevet kl. 10:37

Hej Oscar og resten af tråden,

Jeg prøvede sådan set blot at være venlig, ved at sige du kunne ringe til mig.

Og ja, der er en meget lang audit, hvor de undersøger dig på 5 referencer, hvoraf 2 skal være enten postmastere hos ISP'er eller spamfilter leverandører. Andre skal være din linieudbyder og to med mere end ti års relation og forretningsrelation.

Derudover kigger de, sammen med Hotmail og flere andre, dine udsendelser igennem de foregående 3 måneder. Altså dine kunders udsendelser.

Men pyt med det - jeg glæder mig over - at vi kan gøre tingene på forskellig vis og stadig have succes.

Når dagen er omme handler det om hvor vidt kunderne har fået en høj værdi, vi kan kigge os selv i spejlet og sige vi har arbejdet med vores passion, ikke været grådige - kort sagt haft en god etik på alle områder.

Held og lykke med henholdsvis Ubivox og MakeNewsMail - og tak for jeres synspunkter.

Kim

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:38

Hej Kim,

Jeg tror skam heller ikke jeg anklagede dig for at være uvenlig. Så godt kender jeg dig slet ikke til at jeg kan have noget belæg for at udtale mig om den slags. :-)

Det jeg bare undrede mig over var jeres beskrivelse af oplevelsen af deres audit, ikke rigtig stemmer overens med hvad de skriver på deres eget website. Det for mig lyder lidt underligt, hvis jeg som potentiel køber skulle købe certificeringen.

Netop det du skriver med at de kiggede jeres udsendelser igennem for de sidste 3 måneder, hænger slet ikke sammen med at de skriver at det gør de ikke, i deres FAQ.

Det er som sagt altså ikke for at sige i lyver eller noget, men det må da være irriterende for jer hvis i har gennemgået en besværlig en process med audits etc. og så certificeringsejeren selv render rundt og har en anden version af hvad certificeringen reelt dækker over. I så fald ryger værdien af jeres investering jo gevaldigt, hvilke virker lidt uretfærdigt overfor jer?

Er det mig der kigger på et forkert certificerings website eller hvordan?

Fra Vejen
Tilmeldt 22. Mar 11
Fra  MailPlatform Skrevet kl. 00:56

Hej Oscar,

Jeg tror bare vi skal konstatere at vi driver vore forretninger forskelligt.

Held og lykke med Ubivox.

Kim

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)