Skal til at købe en ny Mac til virksomheden (personligt ejet), og tænkte på i den sammenhæng om det er muligt også at benytte studierabat da jeg også er studerende. Tænker her på både det praktiske iforhold til købet ved Apple og om det bogføringsmæssige lovlige ved det.
Jeg har lige stået i samme situation som dig. Jeg har lige købt en retina macbook med opgraderinger osv. som løb op i 28k. Hvis jeg kunne få studierabat ville den koste omkring 23k i stedet, men det kan man desværre ikke, for man kan ikke indtaste CVR-nummer, når man bestiller fra Apple, hvis man handler gennem education store.
Medmindre man køber den 50 privat/50 firma og kun trækker halvdelen af momsen fra, kan man vel heller ikke forsvare, at den købes med studierabat, medmindre ens virksomhed på en eller anden måde har noget at gøre med ens studie. Det er enten eller - og gennem virksomheden ender man jo med reelt set at give under det halve for den, så det er noget bedre end studierabattens 6%.
Medmindre man køber den 50 privat/50 firma og kun trækker halvdelen af momsen fra, kan man vel heller ikke forsvare, at den købes med studierabat, medmindre ens virksomhed på en eller anden måde har noget at gøre med ens studie. Det er enten eller - og gennem virksomheden ender man jo med reelt set at give under det halve for den, så det er noget bedre end studierabattens 6%.
Studierabattan er væsentlig højere end 6 %, men det kommer an på hvilken uddannelse man går på.
Forstår studierabatten som hvis man er studerende, ikke decideret om man skal bruge computeren til studiebrug, men kan godt se det er en gradbøjning i forhold til formålet set med Apples øjne.
Nogen der har prøvet at handle nede i Elpehuset/Humac og få studierabat, men købe den igennem din virksomhed?
Forstår studierabatten som hvis man er studerende, ikke decideret om man skal bruge computeren til studiebrug, men kan godt se det er en gradbøjning i forhold til formålet set med Apples øjne.
Ja okay, det har du egentlig ret i. Adobe programmer kan jo sagtens købes med studierabat men uden at have noget at gøre med det.