Hej, Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå skattereglerne for indkomst - både løn og udbytte - fra et udenlandsk firma? Den tænkte situation således: Jeg ejer et selskab i Hong Kong med en reel ledelse der eller sandsynligvis Thailand. Selskabet sælger til danske kunder, men også Thailandske, men drives fra udlandet, hvorfor det vel kun er moms-pligtigt og ikke skattepligtig? Jeg er ansat i selskabet som konsulent/sælger samtidig med jeg er ejer af selskabet. Jeg modtager altså så løn og evt. udbytte fra det udenlandske selskab. Jeg bor i Danmark. Er det korrekt forstået at jeg i så fald beskattes som almindelig dansk indkomst både på løn og udbytte, men at selskabet ikke er skattepligtigt? I så fald, hvilken dokumentation skal SKAT have? Håber der er nogle af jer der kan hjælpe. |
Det er som udgpkt korrekt det du skriver, du beskattes personligt i DK af din løn og udbytter fra HK. Du får creditlempelse for udbyttebeskatning hvis der indeholdes kildeskat i HK. Skal jeg komme med et bud på¨stående fod så beskattes HK ikke udbytteudlodninger.
Som udgpkt er HK selskabet ikke skattepligtigt til DK - forudsat at det som du skriver har en reel ledelse i HK og at det ikke er dig der reelt set driver det fra DK. Det er den daglige ledelse der i den henseende er afgørende. However, med din stilling er der en risiko for at HK selskabet får et fast driftssted i DK og derfor beskattes i DK af den indkomst der kan henføres hertil. Det skal selvsagt undgås.
Når det så er sagt så er HK et meget specielt land - i hvert fald skatteretligt. Så hudt jeg visker beskatter de nemlig efter et territorialprincip hvilket reelt betyder at HK selskabet ikke beskattes af indtægter der oppebæres fra salg uden for dets territorium, herunder DK. Med andre ord vil den indkomst være skattefri med mindre der er fast driftssted i DK.
Jeg ville vælge at få et bd svar fra SKAT i din situation - i princippet kan du selv bede om det men det betaler sig at få en sagkyndig til at gøre det ((-:
/Banditten