Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform når vi er tre?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Er der nogen som kan hjælpe mig med at få overblik? Jeg er kreativ uddannet og skal sammen med min sambo og en ven højst sandsynligt starte en virksomhed med produktion og butik i en afgrænset periode på 2-3 år. Er der nogen som kan hjælpe med fordele og ulemper, i forhold til om vi skal være tre der ejer virksomheden eller måske kun to ejere og een ansat eller een ejer og to ansatte?

Med venlig hilsen

Line

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 18:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Line

Det afhænger af en helt række ting. I/S og Aps er de to umiddelbart mest nærliggende løsninger, begge har sine fordele/ulemper.

I/S er et personligt ejet selskab, i hæfter solidarisk for virksomhedsgælden, og jeres egne personlige kreditorer kan gøre udlæg i din ejerandel.

Aps kræver 80.000 i kapital, men idet det er i selskabsform er der ingen personlig hæfte, medmindre i kautionerer for banklån personligt f.eks.

Lad være med at overveje et smba, det virker useriøst.

vh
Frank 

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 18:41

Godt indlæg ovenfor vedr. selskabsform. Jeg vil anbefale ApS hvis I er flere ejere.

Ift. spørgsmålet om ejere kontra ansatte. Det kommer an på så meget. Men jeg tror at du kan få rigtig meget ud af at have alle med ind over som ejere - det giver commitment, især i starten hvor der nok ikke er mulighed for at udbetale en fed løncheck. At man er medejer betyder ikke at man ikke også kan være ansat.

Men som sagt det kommer an på så meget. Bare husk at det er sjovere at eje 1/3 af en success end 100% af en synkende skude med uoverskuelige lønomkostninger. Og held og lykke med det :)