Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform når vi er tre?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Sep 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Er der nogen som kan hjælpe mig med at få overblik? Jeg er kreativ uddannet og skal sammen med min sambo og en ven højst sandsynligt starte en virksomhed med produktion og butik i en afgrænset periode på 2-3 år. Er der nogen som kan hjælpe med fordele og ulemper, i forhold til om vi skal være tre der ejer virksomheden eller måske kun to ejere og een ansat eller een ejer og to ansatte?

Med venlig hilsen

Line

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 18:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Line

Det afhænger af en helt række ting. I/S og Aps er de to umiddelbart mest nærliggende løsninger, begge har sine fordele/ulemper.

I/S er et personligt ejet selskab, i hæfter solidarisk for virksomhedsgælden, og jeres egne personlige kreditorer kan gøre udlæg i din ejerandel.

Aps kræver 80.000 i kapital, men idet det er i selskabsform er der ingen personlig hæfte, medmindre i kautionerer for banklån personligt f.eks.

Lad være med at overveje et smba, det virker useriøst.

vh
Frank 

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 18:41

Godt indlæg ovenfor vedr. selskabsform. Jeg vil anbefale ApS hvis I er flere ejere.

Ift. spørgsmålet om ejere kontra ansatte. Det kommer an på så meget. Men jeg tror at du kan få rigtig meget ud af at have alle med ind over som ejere - det giver commitment, især i starten hvor der nok ikke er mulighed for at udbetale en fed løncheck. At man er medejer betyder ikke at man ikke også kan være ansat.

Men som sagt det kommer an på så meget. Bare husk at det er sjovere at eje 1/3 af en success end 100% af en synkende skude med uoverskuelige lønomkostninger. Og held og lykke med det :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 12. Sep 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 05:14

Tak for jeres tid og gode råd! Jeg blev klogere på det. :)

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 07:18

Et I/S er sådan set ikke en selskabsform med derimod interessentskab - frit oversat kan man sige, det er en enkelmandsvirksomhed, hvor der blot er flere deltagere.

At oprette et ApS er dyrere end at lave et interessentskab, som ikke behøver at koste noget. Der stilles større regnskabskrav til et selskab end til et interessentskab. 

Uanset om I vælger interessentskab, Aps eller noget helt andet, er det vigtigste at alle aftaler er på plads.

F.eks.:

Hvorledes fordeles indtægter og udgifter mellem parterne.

Hvilke rettigheder har hver part.

Hvilke forpligtigelser har hver part, og hvad er konsekvensen hvis en part ikke opfylder sine forpligtigelser.

Hvordan forholder man sig, hvis en part ønsker at udtræde.

Hvorledes afgøres tvister mellem parterne.

Hvad gør man i tilfælde af en parts død, konkurs m.v.

Du skriver, at det en virksomhed, som kun skal eksistere i en afgrænset periode på 2-3 år.

Hvad der så skal vælges af virksomhedsform, er selvfølgelig en individuel vurdering, men en af de faktorer, som bør indgå med høj vægt i vurderingen er risikomomentet.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 10:00

Som Torben Brighs er inde på, kan det være en rigtigt fin ide at oprette en kontrakt, hvis I er flere partnere - især, hvis I har forskellige ansvarsområder indenfor virksomheden. Kontrakten kan fastsætte vilkår for fordeling af ansvar samt potentielt overskud, hvad der sker ved fx længerevarende sygdom og om tvister skal afgøres ved voldgift eller almindelige domstole.

Derudover står jeres valg reelt mellem et I/S og et ApS - eller et I/S til at starte med og et ApS senere hen. Læs mere om valget mellem I/S og ApS her.
Det kan være en idé at starte med I/S og senere hen skifte til ApS for at fratrække begyndende underskud i den personlige skat - hvis I tør have personlig og ubegrænset hæftelse til at starte med. 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 10:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ifht til ovenstående ville jeg dele den begrænsede hæftelse op i to:

1) Hæftelse for de forpligtelser selskabet evt. påtager sig af ikke finansiel karakter, e.g. mangler ved udført arbejde; og

2) Finansielle forpligtelser, e.g. finansiering af drift via eksterne perter.

Teoretisk er det korrekt at selskabsdeltagerne ikke hæfter for de forpligtelser selskabet påtager sig i nogen af tilfældene. Men i det nuværende finansielle klima vil jeg vove den påstand, at såfremt I skal have ekstern finansiering kommer I alligevel med al sandsynlighed til at underskrive en selvskyldnerkaution - muligvis for hele selskabets gæld og ikke bare pro rata i forhold til jeres indskud.

Afhængig af hvor gode kunder I er i banken (og her tænker jeg ikke på gode kunder som en der betaler mange overtræksrenter)..

Derfor, er der ikke den store risiko ved driften kan I lige så godt vælge et I/S.

/Banditten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)