Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Venskab og følelser kontra virksomhedsdrift

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har altid haft en drøm om at være herre i eget hus, og selv kunne bestemme hvad jeg ville, og hvornår jeg ville gøre det.
For 3 år siden startede jeg et I/S selskab op med en kammerat. Det var fint nok, for det var første gang, for jeg havde aldrig prøvet det før.
Jeg er også glad for, at jeg gjorde sammen med ham. For udover at der var en masse udfordringer i starten, var det også meget rart at have en sparringspartner.

Men nu føler jeg mig så godt rustet, at jeg sagtens kan starte mit eget op. Vi er begge lige blevet studenter, og har gået i gymnasieklasse sammen i de sidste 3 år. Efter sommer skal han læse videre som revisor, og jeg tager et sabbatår, hvor jeg gerne vil til Asien i et par måneder, inden jeg skal læse videre.
Så jeg er i en situation, hvor jeg nærmest på forhånd ved, at jeg vil komme til at lave mest, og hvor virksomheden før eller siden skal lukke (på grund af, at vi går hver sin vej). Jeg spurgte ham derfor, hvad hans plan var efter sommerferien mht. virksomheden. Han svarede "jamen, jeg kan selv planlægge min undervisning. Jeg skal højst i skole 2 lektioner om dagen". Så han mente ikke, at det ville være noget problem, at holde virksomheden kørende sammen.
Men jeg havde håbet, at han svarede noget andet...

Det er fint nok at vide, at han stadig har motivationen og engagementet, og det er heller ikke arbejdsfordelingen, der vil være et fremtidigt problem.
Men jeg har bare en inderlig trang til at være herre i eget hus. At virksomheden skal være mit helt eget projekt.
Derudover tænker jeg selvfølgelig også på den ekstra profit, jeg ville opnå vil at være selvstændig, fremfor at dele profitten med en anden.

Men kære Aminoer, jeg aner ikke hvordan, jeg skal fortælle ham det???
Vi er gode venner, og han vil jo det her ligeså meget som jeg. Er det så idiotisk af mig, bare fordi at jeg har et personligt mål og en drøm?
... Man er vel også nødt til at være en hård banan engang imellem, for at kunne klare sig ude i det virkelige forretningsliv? Så på den front giver det også erfaring?

Vi har jo nogle småaktiver i virksomheden så som computere, iPads mv. Hvad skal der ske med disse? Og hvad skal jeg i det hele taget foretage mig, hvis jeg får det fortalt til ham?

Jeg ser frem til at høre fra jer,

Med venlig hilsen
John Nymark Jensen 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:55

Hej John

Du bliver selvfølgelig nødt til at fortælle ham det, men hvordan du gør det, vil jeg ikke give en opskrift på. Jeg synes ikke, at man er en "hård banan" fordi man har en selvstændig drøm. Hvis I er så gode venner, vil han forstå det, og hvis du synes, at I er bedre venner end det viser sig, når du fortæller ham det (læs: han bliver pissesur!) er der jo ikke noget at gøre ved det. At fortsætte vil være hul i hovedet, når du ikke har motivationen til at fortsætte sammen.

Der er dog en væsentlig spørgsmål i dette for at give et bedre svar på, hvad der skal ske, når brudet er en realitet: Er det i samme branche, du skal fortsætte selv eller er det med noget helt andet? Hvis I ender som konkurrenter, kan fanden være løs, men hvis du bare giver dig af med noget andet, må virksomheden kunne gøres op rimelig simpelt i forhold til om han overtager den eller den bare nedlægges.

God vind med det.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:10

Hej Michael,

Ja. Det er nemlig i samme branche. Det er godt nok hjemmesider vi laver, hvor der er en masse andre udbydere og konkurrenter, men alligevel. Vores kunder fremkommer via omtale og vores netværk. Men det kommer også an på, om han vil fortsætte med at drive virksomhed, hvis han skal klare det på egen hånd?

Her kommer lige et sidespørgsmål igen: vi har i nogle år ikke omsat for over 50.000 kr., hvilket betyder, at vi ikke behøver at blive momsregistreret.
Hvis jeg starter mit eget op, behøver jeg vil slet ikke at henvende mig til SKAT og få et CVR-nummer, så længe jeg omsætter for under 50.000 kr.? 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 12:28

Mrjohnsvend:
Hvis jeg starter mit eget op, behøver jeg vil slet ikke at henvende mig til SKAT og få et CVR-nummer, så længe jeg omsætter for under 50.000 kr.? 

Korrekt. Omsætter du ikke for mere end 50.000 årligt, er det ikke et krav, at du er momsregistreret. Det betyder jo så naturligvis også, at du ikke må opkræve moms eller trække moms fra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville lade ham overtage jeres aktiver til absolut rimelig pris og fortsætte med de sikkert ikke mange faste kunder i har.
Konkurrencen har du i forvejen fra masser af andre. Det stiller ham pænt du starter så selv det du vil
Han får måske lille fordel ved god brugtpris på aktiverne og har måske lidt kunder, men ordentlighed og venskab tæller, også i forretning
Held og lykke med det nye

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:59

Problemet kan opstå, at han ikke vil fortsætte. Så står du måske med en ven, som synes, at han har krav på en form for goodwill (overtagelse af kontakter og omdømme, som I har skabt sammen) uanset om du fortsætter med samme navn eller et nyt.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14

Jamen uanset hvad, så skal han oprette en ny virksomhed, da det nuværende er et I/S, med ham og jeg som interessenter, hvis han vil fortsætte.

Det betyder at alle aktiverne i I/S'et skal sælges. Eller hvis de først er straksafskrevet, skal de så overhovedet sælges?

Fx har jeg en arbejdscomputer og arbejdstelefon, som jeg gerne vil anvende i den nye virksomhed. Men jeg aner ikke hvordan, at denne flytning skal håndteres i praksis?
Og hvad med det nuværende overskud, der er i virksomheden? Bliver det bare ligeligt delt mellem os? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48

alt skal i princip vurderes, men du kan med småting nok slippe om med at hitte noget helt tilsvarende på markedet, og så sætte det til den pris. Derefter skal det sælges fra IS til hver af jeres selskaber - og er det straksafskrevet, ja så er prisen IS får jo overskud og alt gøres så op ved lukning og der skattes af overskuddet fordelt på samme måde som ved årsafslutning går jeg ud fra, uden at kende IS

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:52

Jamen sådan noget som computere, har det ikke kun en brugstid på 3 år? Er der så overhovedet nogen værdi på dem, og i så fald, hvem fastsætter så værdien?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34

Det kan dum betale for men find dog nogle tilsvarende til salg og brug den pris.
Hvis de er 3 år gamle og du mener de ikke har værdi og er gratis kan du få min adresse og gi mig dem gratis. Nej de har en værdi som du skal finde og firmaet tage til indtægt

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)