Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung frisk fyr søger friske folk der kan svare på spørgsmål om start af virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Skive
Tilmeldt 11. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer

Jeg har i et stykke tid gået med tanken om at starte egen virksomhed. Jeg arbejder lige nu som Freelance tekniker til koncerter, festivaler og hvad der ellers lige er inden for den boldgruppe. Det er selvfølgelig også en sådan virksomhed jeg ønsker at starte. Lige nu får jeg løn som lønmodtager hos de forskellige firmaer jeg arbejder for. Der er efterhånden en del firmaer og det at oprette et firma, vil gøre det nemmere for både mig og det andet firma. I stedet for modtage løn sender jeg i stedet en regning ud. 
Det er ikke meningen at jeg skal blive rig på dette firma, det er kun for at gøre det nemmere (og billigere for mit vedkomne) for alle parter.

Mine spørgsmål til jer er så således:

Hvordan bliver jeg CVR registreret?

Skal jeg momsregistreres når jeg kun sælger en arbejdsydelse?

Hvordan trækker jeg ting som arbejdstøj og kørsel fra i skat?

hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til selvangivelse, skat og moms?

Hvordan foregår det når jeg sender regninger ud?

Er der andre ting jeg skal vide/undersøge i forbindelse med start af firma?

Mange gange tak, Patrick!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42

Nogle af svarene - faktisk mange af dem, tror jeg - kan du finde her på amino.dk. Prøv at indtaste nogle nøgleord i søge-feltet og se, om du får en masse forslag op.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 20:59

Hej Patrick

Så vidt jeg ser det, skal du drive en enkeltmandsvirksomhed. Jeg går ud fra at du skal drive virksomheden alene og at der ikke er større risici for sagsanlæg eller chancer for at virksomheden senere skal sælges for en formue? (i så fald er der andre virksomhedsformer som du evt. skal kigge på)

Du kan momsregistrerer dig her:

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Startblanketten_momsregistrering_mv

Men det er ikke nødvendigt så længe din omsætning er under 50.000 (så vidt jeg husker). Jeg vil dog anbefale dig alligevel at momsregistrere din virksomhed med det samme, så du kan få et CVR og trække moms fra omkostninger.

Når du driver virksomhed skal du føre regnskab, indberette moms kvartalvist og udarbejde et årsregnskab hvert år (men kravene hertil er ikke særlig store).

Helt konkret vil jeg anbefale dig:

1. Opret en bankkonto som du anvender til virksomheden

2. Brug et regnskabsprogram og sørg for løbende at bogføre alle dine udgifter og indtægter. Jeg kan anbefale Billys Billing. Det er det mest simple regnskabsprogram jeg hidtil har prøvet. Med Billys Billing kan du hvert kvartal bede systemet om at lave en momsopgørelse, så får du de tal som du skal indtaste på skat.dk. Samtidig bruger du programmet til at lave årsregnskabet og til at udsende regninger.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)