Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

19% moms i Tyskland

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg har lige fået købt en del vare i Tyskland til min lille butik. På fakturaen kan jeg se at jeg har betalt de 19%moms. Så mit spm er hvordan bogført jeg det på summasummarum? 
På forhånd tak ;) 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:47

Du bogfører bare hele beløbet som varekøb.

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 14:56

Hejsa :)

Tak for svaret. Men hvad med moms? Skal jeg trækkes de 19% fra eller ej? Og hvordan gør man det på summasummarum - for som standard er den blevet sats til 25%.. 

/Aku

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:47
Du kan ikke fradrage momsen. Din udgift til momsen skal bogføres som en del af varekøbet. Du skulle have haft sælger til at fradrage momsen, inden du købte.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53

Du kan bare undertrykke momsen, slette den fra momsfeltet så det står tomt.
Derimod vil jeg mene, ( Martin ret mig evt., ) at du kun skattemæssigt må fratrække momsen hvis du har søgt den refunderet (sker via skat.dk for alle Eu lande) og fået afslag. Skat betragter ikke moms som en driftsrisiko når man kan søge den refunderet, også selvom det er lidt bims, da man let bruger lige så meget tId på refussionen som man sparer.

Søger man ikke refussion, så skal man ved skatteopgørelsen tillægge den udenlandske eu moms til resultatet.

Der er en undergrænse individuelt pr år fra land til land på omkring 50€. Da man ikke kan få beløb derunder refunderet, så må man kunne tage moms op til den grænse som omkostning, også skattemæssigt, hvis skats betragtning om "driftsrisiko" skal tages for pålydende.
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 11:52

Hej Aku

Hvorfor faktuerer din tyske leverandør dig med moms? Er det fordi leverandøren ikke har dit cvr. nummer eller fordi han/hun ikke kan verificere dig som værende momsregistreret ud fra de oplysninger, de har om dig? Er der sidste tilfældet, skal leverandøren fakturerer dig med moms.

Som udgangspunkt skal køb og salg af varer og tjenestetydelser ske efter enten ved 'EU-salg uden moms' (varer) eller ved 'Reverse Charge' (ydelser). Dvs. der faktureres uden moms.

Nu er det varer, du har købt, så der er en mulighed for, at du kan få momsen tilbage ved momsrefusion. Den bedste løsning vil umiddelbart være at kontakte leverandøren og bede om at få en kredit nota, få den tyske moms krediteret og en ny faktura (uden moms, naturligvis).

Håber, det kan bruges og ha' en fortsat god dag! 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 20:49

Hej allesammen

Tusind tusind tak for jeres hjælpen. Jeg har taget kontakt med tyske leverandøren og få dem til at sende mig ny fakturaen "uden" moms. Det skulle gerne være på plads nu;) 

Glad hilsner
Aku ;) 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 08:22

Aku:
Jeg har taget kontakt med tyske leverandøren og få dem til at sende mig ny fakturaen "uden" moms

Det er fint!

Men husk nu at få den tyske moms krediteret :-)

Ha' en god dag!

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)