Jeg har et enkeltmandselskab og er igang med at lave regnskab for mit første regnskabs år. Dette leder mig dog til nogle få spørgsmål.
Jeg bruger internettet delvist til erhverv, har derfor trukket moms fra internettet (dog kun HALVdelen af momsen - eftersom jeg har lavet et skøn at halvdelen er privat forbrug). Hvis internettet koster 3000 kr eks. moms per år, skal jeg så bogføre det som en udgift på 1500 eller 3000 når jeg kun har brugt halvdelen af momsen?
Et andet spørgsmål - jeg startede mit firma i 2011 februar, hvor lang tid varer mit 'regnskabs' år så? Fra 2011 februar t.o.m 2011 december primo eller er det fra 2011 februar t.o.m 2012 februar?
Så vidt jeg husker, så er SKAT ret skarpe med hensyn til delvist forbrug til erhverv. Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte SKAT inden du begynder indberegning af dit private internet i virksomhedens regnskab.
Det samme gælder for et rum i din bolig, som du bruger til erhverv. Det går ikke at trække x% af din husleje fra i SKAT selvom du bruger 20% af tiden i lokalet til erhverv.
God vind med det.
VH. GrN.dk
IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.
Dit regnskabsår må stå på dit registreringsbevis da du modtog dit cvr nummer. Hvis du har bedt om at det skal følge kakenderåret er der årsregnskab afslut pr 31.12. Ellers er det forskudt. Men er noget " man selv vælger " ved opstart. Så det må stå på cvr.dk hvornår dit regnskab er til og fra. Mht. Bogføring af dit internet er det jo altid en tvist. Hvornår bruger du det privat kontra erhverv. Det samme som hvis det var en Tlf. Tror bestemt at det må kunne lade sig gøre som du har gjort. Tage halvdelen og trække fra. For at være på den sikre side kan du jo altid kontakte skat. De er da heldigvis til at tale med. Så gør man da ihvertfald ingen skade :)
Ringede til SKAT og mener vidst vedkommende jeg talte med, nævnte at jeg bare kunne lave sådan et 50-50 skøn hvad der angår momsen. Men vil det så sige at jeg kan bogføre hele beløbet eksl. moms i mit regnskab som en udgift? Eller skal jeg tage halvdelen af den. Nu er det sådan jeg skal opgive det i min udvidede selvangivelse i morgen - så det svært at hive fat i SKAT nu :-)
Jeg ville tage det halve beløb ... Altså hvis faktura lyder på 3000 incl moms ville jeg tage de 1500 incl moms og så trække momsen fra ... Hvis skat siger 50/50 så ville jeg gøre det som ovenstående.
Sorry læste lige din faktura var på 3000 ex moms. Så skal der jo tillægges moms til de 3000 det beløb derefter tager du halvdelen af og bogfører samt trækker moms fra. Hmmm giver det mening smiler
Mener bare den ældre dame jeg talte med, fortalte at jeg bare skulle bogføre hele beløbet og kun trække halvdelen af momsen? men er ikke 100% sikker. Er det risiko for bøder og alt muligt crazy hvis jeg bare gør overstående og det åbenbart ikke var korrekt?