Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! bogføring af varelager (sent ude)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Parkour Undervisning I/S Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

I Februar købte vi 1000 bøger til vores varelager det eneste jeg har bogørt derfra er fakturaen

Nu har vi 616 bøger tilbage, og jeg skal efterpostere dem nu, da vi skal opgøre vores virksomhed og lave et slutregnskab.

Jeg er med på at jeg skal sige 616xindkøbspris, men på hvilken konto skal jeg debitere beløbet og på hvilken skal jeg kreditere?

Håber der er nogen der kender svaret

Fra Solrød
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:29

Nu ved jeg ikke lige hvad for et system du bruger! Men du skal kreditere den konto som du bogført alle bøgerne ind på også debitere en konto i balancen varelager under aktiver.
Mvh Nina Lindgren
Altiregnskab

Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Parkour Undervisning I/S Skrevet kl. 09:30

Tak for dit svar Nina :)

Men hvis jeg gør som du skriver, så bliver vores udgifter mindre og det giver ikke nogen mening da det ikke burde påvirke vores udgifter.

Det skal lige understreges at jeg allerede i januar bogførte de 1000 bøger på vores vareindkøbs konto.

Jeg er helt lost

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 10:38

Det giver meget god mening.

I har i princippet ikke forbrugt bøgerne endnu, hvorfor de ligger som et aktiv på varelageret. Først når I sælger bøgerne bogføres de på vareforbrug - og her kommer udgiften.

For forståelsens skyld - så prøv at sammenligne med et driftsmiddel, som afskrives hvert år. Her falder udgiften (afskrivningen) f.eks. en gang årligt - når aktivet værdiforringes. Dit varelager værdiforringes, når en bog bliver solgt.

Håber det giver mening? :)

Mvh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25

parkourundervisning.dk:
Men hvis jeg gør som du skriver, så bliver vores udgifter mindre og det giver ikke nogen mening da det ikke burde påvirke vores udgifter.

Det er præcis hvad der skal ske- I har ikke en udgift på 1000 bøger - alle de bøger i har tilbage på lageret har indkøbsværdien - det er regnskabsmæssigt helt ligemeget om I har pengene i banken eller kassen - eller i har dem i form af varelager

Hvis du kørte lagerstyring, ville du ha bogført alle 1000 ind på status varelager og modpost bank, og hver gang I solgte en, ville du ha taget den fra statusposten varelager - til drift: vareforbrug - og så ville du ha fået udgiften til EN bog, samtidigt med du bogførte et salg af en bog til drift SALG og status Bank/kasse

Så Nina har helt ret - når du ikke kører lagerstyring skal du ved årsafslutning tælle de bøger i havde på lager 31/12 regnskabsåret (hvis I kører kalenderår) * indkøbsprisen inkl. fragt - og flytte det fra omkostninger i drift ind på status varelager.

Fortjenesten er så SOLGTE bøger minus bøger der har forladt virksomheden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)