|
jeg sidder son så mange andre og laver årsregnskab i forbindelse med min mands firma. Jeg har følgende spørgsmål som jeg håber I kan kaste lys over. 1. jeg har selv en indkomst på ca 350.000 i mit lønmodtagerjob og hjælper desuden min mand i hans firma. Hans personlige overskud er på ca 650.000. mit spørgsmål går på om der er nogen gevist skattemæssigt i at blive registreret som medhjælpende ægtefælle. (jeg er bekendt med kravet om at man skal arbejde 3 timer om dagen- men det passer meget godt) eller om det er lige meget, da han jo får min grænse til topskatten overført til sin selvangivelse...eller er det kun en procentdel? alternativt tænker jeg at han må udbetale et honorar til mig hvert kvartal for bogføring og momsregnskaber- men mit spørgsmål går på om det gør nogen forskel i det hele taget skattemæssigt- eller resultatet bliver det samme- med helt fælles økonomi er det jo lige meget hvem der har tjente hvad.
2. befordring: Min mands firma er registreret på vores bopæl i Køge - her arbejder han om aftenen og nogle gange halve dage- men hver dag kører han også ind til københavn hvor hans firma har et lokale på et stort reklamebureau de levererer ydelser til- de har også andre kunder. transporten er primært tog men også bil nogle gange. jeg kan ikke finde ud af om kontoret defineres som en arbejdsplads og det således er befordringsfradraget der skal anvendes eller om det skal være faktiske udgifter til transporten der skal bruges eller kørselsgodtgørelse (som det ser ud til han ikke er berettiget til) i dette tilfælde er det skattemæssigt mere fordelagtigt at bruge befordringsfradraget end at trække de faktiske udgifter fra.) er der nogen der kan svare mig på det??
3. en af de firmaer han bruger har faktureret et beløb i 2011 men beløbet er først til betaling i 2012. skal dette bogføres som en udgift i 2011 eller 2012 og skal udfører bogføre det som en indtægt i 2011 eller 2012?
håber på hjælp da skat jo er noget svær at komme i kontakt med i disse dage |
hjælp fra kloge hoveder
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem