Hej Jeg ved at dette er blevet diskuteret mange gange her før, og synspunkterne er at et ApS er godt fordi: 1. Kræver kun 125.000 kr i kapital 2. Er nemt at administrere - Det er f.eks. ikke krav om en bestyrelse. Ulemperne er: 1. I udlandet ved de ikke hvad et ApS er 2. Et ApS er alt andet lige et lille firma (Undtagen f.eks Oracle Danmark ApS ![]() 3. Der er et kapitalkrav på 500.000 kr. Min situation er at jeg har et 5 år gamle firma, hvor ejenkapitalen er ca. 600.000 kr. For to år siden lavede jeg en holding konstruktion således at mit holding selskab, ejer mit ApS. Desuden har vi stor eksport til udlandet (ca ½ delen af omsætningen) og taler normalt med store firma som mulige kunder. Derfor vil jeg gerne spørge om 1. Er der nogle der har erfaring med ApS / A/S mod udlandet ? 2. Er der nogle der har erfaring med markedsførings fordele ved at være et A/S ? 3. Er der nogle der ved om ejertiden i holdingselskabet tæller med i den 3 årige periode der skal gå før et salg af driftselskabet er skattefrit mht. holdingselskabet ? Dette er naturligvis forudsat at jeg ændre selskabsform fra ApS til A/S. 4. Det er en software virksomhed jeg har og jeg forventer at lave en bestyrelse med følgende kompetancer 1. En til markedsføring / Salg 2. En til produktion / drift 3. En med juridisk kendskab 4. En med gode ledelsesevner 5. Desuden mig selv og min medejer. Vi ejer hver 50 pct . Hvis du har en kommentar eller to vil jeg blive glad. TAK |
A/S eller ApS ?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer
Jeg er også meget interesseret i at høre hvad folk har af fordele og ulemper ved valg af den ene form fremfor den anden, så jeg er lige med på en lytter :) |
1+2: Aps signalerer lille kapital, hvor A/S signalerer kapitalstyrke og større organisering (bestyrelse), og det kan være tillidsvækkende, ikke kun i udlandet. Men det behøver ikke at have noget med størrelse at gøre. ApS''er som Oracle m.fl. undgår en majorinet-bestyrelse da alle væsentlige beslutninger alligevel træffes i USA. 3: Et selskab kan sælge aktier/anparter skattefrit efter 3 års ejertid, der er samme regler for ApS og A/S, både som sælger og som det solgte selskab. 4: Godt at du stiller krav til bestyrelsesmedlemmernes kompetance, selvom jeg ikke nødvendigvis er helt enig i dine valg. |
Hej Hillswalk Tak for dine svar. Jeg vil nu meget gerne spørge om hvilke slags kompetancer du kunne forestillige sig til en bestyrelse, og mit spørgsmål mht salg efter 3 års ejertid var dårligt formuleret. Det jeg gerne vil have svar på er om jeg i holding selskabet også kan bruge ejertiden af driftselskabet som et ApS når jeg skal nå op på 3 år. |
Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer
Din bestyrelse skal omfatte en stribe kompetancer, som er vigtige for dit selskabs strategiske situation. En jurist er da god at have, men er det ikke blot for at spare lidt på eventuelle advokathonorarer? Du skriver ikke noget om dine og din partners styrker, derfor kan jeg ikke sige om din foreslåede bestyrelse er optimalt sammensat. I dit tilfælde kunne f.eks. international erfaring være relevant. Det er vigtigt om din bestyrelse skal fungere operationelt eller blot strategisk - under alle omstændigheder er det en ledelsesopgave, og lederevner er derfor nødvendige (jeg tænker ikke nødvendigvis på personaleledelse). |
Om man er hovedaktionær har intet at sige. Hvis holdingselskabet er stiftet ved en skattefri anpartsombytning af anparterne i driftsselskabet anses holdingselskabet at have ejet anparterne i driftsselskabet fra dit oprindelige anskaffelsestidspunkt. Til gengæld vil salg eller afgivelse af majoritet udover 50% være umuligt som følge af de vilkår der vil være stillet fra Skats side. Laves ombytningen uden tilladelse efter de nye regler er der ingen vilkår men her indtræder holdingselskabet heller ikke den hidtidige erjerperiode. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)