Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge dette ?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Nogle gange er der nogle personer eller grupper der slår nogle billeder op på Facebook, må jeg kopiere disse til min egen hjemmeside, eller er de beskyttet på nogen måde?

Jeg tænker bare i forhold til, at alt man ligger på YouTube må frit benyttes af andre (må det ikke?).

Mvh

Daniel

Webshipr gør det nemmere for webshops at sende pakker til deres kunder: http://bit.ly/2oSDZbD

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 11:34

Det ville jeg IKKE gøre bare sådan uiden videre.

Spørg hvis der er et billede du ønsker at benytte. Får du nej så lad være!

Der er, fair nok, forskel på om man smider andres billeder på sin egen private hjemmeside, eller om man bruger det kommercielt.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Apr 11
Skrevet kl. 11:43

Men det er vel generelt bare i god ond, at spørge om lov uanset hvad.

Men er det efterhånden ikke nemmere at fortælle hvad man må, i stedet for hvad man ikke må ?

Webshipr gør det nemmere for webshops at sende pakker til deres kunder: http://bit.ly/2oSDZbD

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 11:47

Det kan du da have ret i.

Du skal bare være 100% OBS på at det kan komme til at koste dig en formue hvis du overtræder ophavsret o.l.

Det ER faktisk bedre at bede om lov, fremfor tilgivelse!Big Smile

Tilmeldt 19. Aug 10
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 11:55

Hvis du er i tvivl så lad være, eller undersøg i det mindste hvem der har rettighederne inden du bruger løs, spørg evt. dem der poster billedet på nettet. Det kan komme til at koste dig mange penge hvis dit projekt skulle gå hen og blive en success (baseret på et billede du har "stjålet" fra internettet).

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 11:59

Daniel Sørensen:

Nogle gange er der nogle personer eller grupper der slår nogle billeder op på Facebook, må jeg kopiere disse til min egen hjemmeside, eller er de beskyttet på nogen måde?

Jeg tænker bare i forhold til, at alt man ligger på YouTube må frit benyttes af andre (må det ikke?).

Det er altid den der har lavet den pågældende video/billede/whatever der har ophavsret over det, med mindre de har solgt rettighederne til nogle andre (som så har ophavsretten til det).

Der er så noget der hedder fair use, men at bruge andres materiale til kommercielt brug ligger ikke ind over det. Med mindre du f.eks. er forhandler af det produkt.

Du må linke til og embedde YouTube videoer så tosset du vil. Men du må ikke f.eks. hive en video ned og bruge lyden/videoen udenom YouTube's afspiller i en anden kommercielt kontekst, med mindre du har tilladelse fra den der har ophavsretten.

Fra Aars
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 12:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel, for nu at være på den sikre side så vil jeg lige fortælle, at jeg regner med at lave en kopi af den side, der hedder http://weekendmad.dk/ og se om ikke jeg kan lave lidt mønt på den. Det er en fin side og den kan jeg godt bruge.

Spøg til side.

Det er svært for mig at forstå, at du i det hele taget kan finde på at spørge om du gratis og uden at spørge må tage andres ting.

Er det kun på nettet, eller er det også andre steder du færdes? Supermarkedet? Kiosker? Hos håndværkeren?

Jeg tror svaret må være: Ja, der er sikkert nogen, der har brugt tid, evner og ressourcer på at fremstille de fleste ting, der ligger på nettet.

Google er en søgemaskine, og ikke et stempel, der betyder "gratis"

Men på den anden side: du kan jo også tage chancen.
Kan du ikke skrive her på Amino, hvor meget en advokat forlanger for uretmæssig brug?

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 37
Fra  Formuler Skrevet kl. 12:08

Hej Daniel

Du kan læse mere om emnet her: http://www.paulex.dk/files/manager/downloads/billeder.pdf eller se et klip om det her 

" target="_blank">

Men det er en smule kompliceret. Hvis det er fra en åben profil på Facebook, er billederne for så vidt ikke beskyttet, mens de på en lukket profil er. Har den lukkede profil op mod 1000 venner, bliver den dog betegnet som en åben profil.
Dernæst kommer spørgsmålet, om det er fotografen selv, der har lagt billedet på Facebook, eller om det er en anden, der har placeret det der uden fotografens viden eller godkendelse.
Og hvis det er et portrætbillede, har den afbilledede så givet sin accept? Muligheden for at gøre noget galt er altså stor. Og nej, alt det, man ligger på YouTube må ikke bruges af andre - i hvert fald ikke commercielt. Der kræver det, at videoen ligger under creative commons - hvis jeg lige husker ret.

Mvh.

Anders Hein 

Kommunikationsmedarbejder ved Advokatfirmaet Johansen & Bliddal

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Apr 11
Skrevet kl. 12:20

Hej Anders,

Tusind tak for det gode og konstruktive svar, det var alt jeg skulle vide :-)

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 12:46

Anders Hein:
Men det er en smule kompliceret. Hvis det er fra en åben profil på Facebook, er billederne for så vidt ikke beskyttet, mens de på en lukket profil er. Har den lukkede profil op mod 1000 venner, bliver den dog betegnet som en åben profil.
Dernæst kommer spørgsmålet, om det er fotografen selv, der har lagt billedet på Facebook, eller om det er en anden, der har placeret det der uden fotografens viden eller godkendelse.
Og hvis det er et portrætbillede, har den afbilledede så givet sin accept. Muligheden for at gøre noget galt er altså stor.

Så hvis fru. Jensen har en åben profil, må jeg gå ind og hente alle hendes billeder og bruge dem i en hvilken som helst kommerciel sammenhæng jeg har lyst til?

Enten vrøvler du, ellers har du svaret på noget andet end spørgeren spurgte om. For det passer i fald ikke.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)