Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Levevej som Freelance softwareudvikler? - nylig kandidat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt sikker på, at dette er det rigtige forum - der er utroligt mange, som en ny bruger herinde :)

Jeg er nyligt udklækket kandidat i datalogi sammen med en kammerat. Fælles for os begge er, at vi ikke har den store lyst til at blive ansat i virksomhed, men i stedet ønsker at arbejde primært freelance indenfor vores felt, sådan at vi kan fordele noget af vores tid i hverdagene til vores anden store passion (og en væsentlig del af vores uddannelse): computerspiludvikling. Så langt så godt.

Vi har dog en række spørgsmål, som vi håber folk måske kan hjælpe med at lede os på vej med:

1) Er det en realistisk levevej for os? Vi er klar over, at vi som nylige kandidater ikke kan tage en så høj timepris, men vores mål med denne levevej er ikke at leve med samme løn som vi ellers havde kunnet få i en virksomhed. Målet her for os er primært at kunne betale faste udgifter, mad etc. sådan, at vi kan arbejde med vores computerspiludvikling. Vi ønsker at give det 6-12 måneder for at se om det kan lade sig gøre.

2) Hvad er en rimelig timepris at tage? Vores foreløbige tanker ligger på 450,-/time, evt. med et tilbud til nye kunder hvor vi giver x timer til en billigere pris.

3) Hvordan skaffer man sine første kunder - og hvordan får man nye kunder senere hen? Vores kompetencer som dataloger strækker sig bredt, både fra webudvikling (dog ikke design mm.) til systemudvikling. Vi har set at der er et afsnit her på Amino, og kigget lidt på flexer.dk. Er der andre sådanne portaler? Giver det mening at udsende en e-mail til en række firmaer/personer ala "her er vi, her er hvad vi kan tilbyde, her er fordelene ved os, her er et tilbud"?

Det var en mundfuld, vi takker på forhånd for svarene :)

Fra Tylstrup
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Batteri Service Nord Skrevet kl. 09:16

Jeg ved ikke om der er andre portaler mm. men en ting jeg ved, (Giver det mening at udsende en e-mail til en række firmaer/personer ala "her er vi, her er hvad vi kan tilbyde, her er fordelene ved os, her er et tilbud"?) <--- det vil give jer problemer. det er ikke lovligt at sende reklame mails ud uden at modtageren har sagt ja tak.

Jeg hedder Dan Jensen, og jeg er awesome!

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 12:56

!) Mange andre har gjort det, så hvorfor ikke. Det afhænger dog mere af jeres kompetencer og netværk.

2) 450,- er en okay pris, det afhænger dog mere af hvad kunderne er villige til at betale for det i kan tilbyde. Husk dog at der ligger en masse arbejde i at finde kunderne. Da jeg var freelance udvikler tidligere var det kun ca. halvdelen af timerne i min arbejdsuge, der var timer der kunne faktureres.

3) Netværk, netværk, netværk.

Prøv at kig på freelanceswitch.com der kan du finde en masse inspiration.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 13:04

Tixo:
Vi er klar over, at vi som nylige kandidater ikke kan tage en så høj timepris

Det kan I nu sagtens. Det kommer helt an på, hvor dygtige I er.

Der er rigtig mange herinde, der ikke har nogen form for relevant uddannelse inden for deres felt.

I jeres branche bliver jeres værdi heldigvis vurderet på baggrund af jeres evner og ikke irrelevante formalia.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)