Jeg er i dag løndmodtager og kører som servicetekniker, det firma som jeg er ansat i har været under rekonstruktion i et stykke tid.
Jeg har igennem en del år kommet hos de samme kunder og serviceret dem, og tænkte at hvis og såfremt firmaet skulle gå konkurs så kunne det være en mulighed for mig at starte mit eget firma og fortsætte med at servicere "mine" kunder
Jeg er dog noget i tvivl om juraen i dette, og håber der er nogle der kan hjælpe eller give nogle gode råd
Nogle af firmaets kunder har tegnet en serviceaftale/kontrakt, og andre får udført deres service på regning
Hvis firmaet går konkurs, må jeg så henvende mig til kunderne og tilbyde at jeg kan komme og lave arbejdet i eget regi ? dvs. er kunden fritstillet fra deres kontrakt ved en konkurs?
Venlig hilsen Abekatten (der var ikke rigtig andre brugernavne ledige)
Har du ikke det, er der ingen monkey business i at tilbyde dine tjenester til kunderne
så snart du er ophørt med at arbejde for virksomheden du er ansat i.
For at være gyldige skal de pågældende klausuler dels fremgå udtrykket at din aftalemed virksomheden og dels være honoreret løbende som et klart og tydeligt udskilt tillæg til din løn og betegnet som vederlag for den pågældende klausul.
Du skal være opmærksom på at teoretisk kan virksomhedens kunder have nogle kontraktmæssige begrænsninger, der forhindrer dem i "at gå på rov" blandt serviceteknikerne, så det må du konkret undersøge - hvis og når du indgår i en snak med de pågældende kunder.
Det kommer helt an på om du har 1) en gyldig konkurrenceklausul eller en 2) gyldig kundeklausul i din kontrakt
Hvis Abekatten´s firma går konkurs, er alle kontrakter principielt ophørt. Der findes ikke mig bekendt ikke ansættelses-konktrakter der er gældende efter en virksomheds konkurs, med mindre Abekatten selv acceptere og underskriver eftefølgende.
Nej Jeg har ingen kunde eller konkurrence klausuler i min kontrakt
Jeg har på et tidspunk skimmet en af kundernes kontrakter og der stå så vidt jeg husker intet om at de må lave aftaler direkte med serviceteknikeren
advokaten har sagt at man vil forsøge at sælge servicekontrakterne ved en evt. konkurs, men spørsmålet er om jeg så frit kan henvende mig til de kunder jeg servicerede mens jeg var ansat uden at få problemer med boet.
Omvent hvis boet sælger deres servicekontrakter til en konkurrent, så er kunden vel også fritstillet om de vil fortsætte med det nye firma?