Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af sin privatbil til firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Venner,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor min bil nu bliver et vigtigt element - Jeg ejer selv bilen og har hidtil kørt privat i den, men nu skal jeg også bruge en bil i forretningsøjemed, hvorfor jeg opretter dette indlæg:

Hvordan lejer jeg bilen ud til mit firma i arbejdstiden, så jeg kan få kørepenge månedligt?

Jeg er klar over, at det foregår via en kørebog, som indeholder antal daglige kilometer i arbejdsøjemed & dato ( andet? )

Men hvordan fungerer det i praksis, hvis det kan forklares på en forholdsvis simpel måde? Hvordan indberetter man det og hvordan udbetales det? - ellers må jeg ringe til skattefar :0)

MVH

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

hejsa.

Du fører den detaljerede kørebog som du selv beskriver. Du afholder alle udgifter til bilen privat.

Hver måned kan du så se i din kørebog hvor mange kilometer du har kørt erhvervsmæssigt. Du kan gange summen af kilometer med 3,80 og udbetale beløbet til din private konto.

3,80 er op til 20.000 km/år.

Når du laver overførslen fra din virksomhed til dig privat bogfører du udbetalingen, debet: km-godtgørelse i driften, kredit på banken.

Tilmeldt 11. May 12
Skrevet kl. 14:15

Mange tak for svar, Rudolf Big Smile

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:06

Rudolf har helt ret med at du skal føre km-regnskab og får fradrag derefter.

For god ordens skyld vil jeg lige påpege, at du ikke kan "leje" din egen bil af dig selv, som du skriver i din overskrift.

Tilmeldt 11. May 12
Skrevet kl. 17:34

Hej Birte,

Hvordan gøres det så, hvis jeg ikke kan bruge/leje min egen bil ud til firmaet, når jeg er på arbejde?

MVH

Martin

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:06

TheIceCube:
Hvordan gøres det så, hvis jeg ikke kan bruge/leje min egen bil ud til firmaet, når jeg er på arbejde?

Jo, altså du bruger den bare. Og fører km-bog. Jeg kan ikke huske km-taksten, men du regner i hvert fald ud, hvor mange kørte km x antal kr. og opgiver det som en udgift til dit årsregnskab.

Men du må ikke begynde på at lave en faktura til dig selv, der omhandler "leje af bil" eller lignende.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)