Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opgivelse af løn til "Strikke-damer"

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 15
Fra  Asta & Alfred Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at starte en web-shop op med håndstrikket børnetøj, strikket af ældre strikke-glade damer, der gerne vil tjene lidt lommepenge. Jeg sørger selvfølgelig for at opgive min omsætning, men mit spørgsmål går på den løn "strikke-damerne" får udbetalt. Det drejer sig om mindre beløb på måske 500-1000 kr, som de får overført via netbank, så jeg kan dokumentere udgiften. Er det mit eller deres ansvar at opgive dette beløb til skat?

Venligst 

KPMK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08

Det er dit ansvar. Det følger af skattekontrollovens § 7A stk. 2.

Hvis du selv skal momsregistreres for denne aktivitet kan du med fordel anvende reglerne om brugtmoms, således at du kun skal beregne moms af avancen.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er dit i første omgang - ex. som en honorar B-indkomst - let at gøre i f-eks Danløn - Damerne skal så faktisk også selv opdage hvis du ikke har gjort det og selvangive, men DU skal som arbejdsgiver opgive al løn du udbetaler til skat, også de der mindre beløb desværre - og er det meget regelmæssigt så måske bare som løn via deres Bi-kort - samlet op en gang om måneden til lidt mere feks

Vil du uden om et lønsystem som ex. danløn, så er det at logge ind på skat.dk og være tilmeldt E indkomst eller letløn - og der oprette damerne med deres CPR og køre det den vej - gratis

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:16

Hej,

Følger lige med her..

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Asta & Alfred Skrevet kl. 16:18

Hej

Mange tak for jeres svar.

Da jeg i første omgang ikke forventer at få en omsætning over 50.000 kr om året og dermed ikke regner med at blive momsregistreret, påtænker jeg ikke at anskaffe mig et lønsystem. Dermed må det være løsning-nr. to der er aktuel for mig.

For at forstå det ret, så vil det sige, at jeg har pligt til at logge ind på Skat.dk og der angive hvad jeg udbetaler til de enkelte strikke damer? Det vil sige, at det ikke er op til dem om de vil opgive det til skat, men et ansvar jeg har selvom det er små-beløb? Der er ikke en bagatel grænse for hvornår man skal opgive en sådan løn til Skat?

Tænker, at det kan være ret afgørende for, om projektet kan lykkedes. Tror ikke de forventer at jeg opgiver det til Skat, men at det er op til dem selv:-(

Venligst

KPMK

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Asta & Alfred Skrevet kl. 16:29

Hej

Da jeg er ret ny i faget, er jeg ikke helt klar over hvordan jeg vil kunne drage nytte af brugtmoms-reglerne. Er det hvis jeg i princippet køber det færdige produkt af strikkedamerne, lad os sige en strikket bluse som de har indkøbt garnet til, i stedet for at udbetale en løn til dem?

Venligst

KPMK

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31

KPMK:

For at forstå det ret, så vil det sige, at jeg har pligt til at logge ind på Skat.dk og der angive hvad jeg udbetaler til de enkelte strikke damer? Det vil sige, at det ikke er op til dem om de vil opgive det til skat, men et ansvar jeg har selvom det er små-beløb? Der er ikke en bagatel grænse for hvornår man skal opgive en sådan løn til Skat?

Tænker, at det kan være ret afgørende for, om projektet kan lykkedes. Tror ikke de forventer at jeg opgiver det til Skat, men at det er op til dem selv:-(

Jep det er din pligt her - eneste bagatel grænse er i forhold til visse specifikke goder - en avis - men du kan ikke veksle deres 500 eller 1000 kr her og der, med en halv kasse kirsebærvin og billedbladet - desværre Smile

Hvis nu det er damer som ikke har anden indtægt overhovedet - så får de jo kun AM bidrag 80 kr på 1000 kr i løn og ingen anden skat at betale - men har de anden indtægt så bliver det jo lidt mere i skat (ca 40% hvis det er på toppen af en folkepension). Du kan sikkert også godt købe garnet og trække det fra så de ikke har den udgift, men det øger jo din omkostning - med mindre du sætter deres løn ned, fordi du nu lægger garn til, og derved sætter deres skat ned

Du skal jo også selv betale skat af det du sælger - og her kan du trække den pris du giver for tøjet fra som du beskrev virksomheden 

vh

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Asta & Alfred Skrevet kl. 17:20

Mange tak for din tilbagemelding. Der er virkeligt meget at få styr på, når men er helt grøn i faget:-)

For at summere op, så skal jeg opgive deres løn hos Skat under E-inkomst eller let løn. Du skriver at hvis de ikke har andre indtægter skal de kun betale AM-bridrag og ikke skat. De damer der strikker for mig er typisk efterlønnere og folkepensionister. Vil det betyde, at de så skal betale de ca. 40 % i skat af det de tjener hos mig eller hvem vil gå ind under gruppen, som kun vil skulle betale AM-bidrag? Det vil betyde meget, om de kan gå ind under gruppen der kun skal betale AM-bidrag.

Jeg leverer allerede nu garn til "strikke-damerne", så det vil jeg selv kunne trække fra og jeg har godt styr på hvordan det forholder sig med min egen fortjeneste. Min problematik er vedr. "strikke-damerne" og skat af deres løn. Men det begynder stille og roligt at falde på plads.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

hvis de har efterløn og pension bruger de deres bundfradrag formentlig og dermed vil de skulle betale ca 40% ialt desværre

Hvis nu du giver dem 1.666 kr i stedet for 1000 kr - så har de 1000 kr ud af det - og du kan trække 1.666 fra inden din egen fortjeneste - så det koster dig ikke alle 666 kr ekstra - men din egen skatte procent af det beløb - feks 333 kr per trøje (eller hvad som helst midt i mellem - kombineret med en let stigning i din salgspris?) 

Det er klart skatten ødelægger lidt i fortjenesten og regnestykket - men det er jo sådan set ret normalt

(som Cepos siger - hvis man har betalt HELE sin løn ind til skat indtil nu i år   så kan man få lov til at beholde hele sin løn resten af året. Om det er præcist som snit ved jeg ikke, men det er ikke helt forkert at det er sådan)

vh

Tilmeldt 14. Jun 12
Fra  Asta & Alfred Skrevet kl. 18:11

Ja skat er noget værre noget - men ret vigtigt at  have styr på, så sætter stor pris på din hjælp, så jeg ikke ender med at gøre noget galt:-)

Så konklusionen må være at de formentlig alle vil skulle betale skat. Men jeg har indtil nu købt garnet hos en garn-forhandler, dog med 20 % rabat. Men hvis jeg kontakter en garn-producent og forhører mig om mulighederne for at købe direkte hos dem, så jeg skærer et mellemled af (der også gerne vil tjene penge), så vil jeg formentlig få en noget mindre udgift til materialer, som så måske vil kunne kompensere for, at jeg må betale mine strikke-damer en højere løn pr. del de laver til mig.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)