Der er jeg enig med dig. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har brugt "rigtige" penge. Jo, når jeg har fået nogle i hånden og har været for doven til at køre op i banken. Jeg foretrækker plastikkortet. Da jeg ved hvor mange penge jeg har, kan tjekke det på mobilbanken og ikke hele tiden skal hæve penge eller andet.
Jeg er sikker på at når den ældre generation, som ikke "stoler" på plastikkortet er borte. Så begynder det så småt at forsvinde. Det eneste problem er, når der er nedbrud? Så kan folk ikke få deres varer?
Jeg oplevede en ældre dame (Jeg vil skyde på hun var 80+). Hun havde aldrig ejet et kort og ville hellere ikke. Jeg kender også mange der går rundt med mange penge i pungen (bl.a. min far).
Men igen - Jeg håber at penge på et tidspunk er væk og der kun findes kort. Det kan godt være at mange mener det er hurtigere med kontanter. Men det tager faktisk også godt tid inden, en person finder sin pung frem og penge og så skal der gives tilbage og bla.bla.bla.
Lad os håbe at det bliver afløst og at der kommer flere selvbetjeningsautomater som i føtex, ikea osv. (Selvfølgelig ikke fedt, hvis folk mister arbejdspladser) Men jeg synes nu at det giver god mening. Når jeg går i den lokale føtex. Så står der kun 1 medarbejder og holder øje med 4 kasser. Hvor man selv skal gøre tingene og kan få hjælp, hvis det driller. Det er godt nok smart? Hvorfor så have 4 ansat til at sidde i hver deres kasse? Når 1 kan styre 4 kasser selv? Men det er jo op til virksomheden selv.
Dog har jeg altid en reserve lap liggende i pungen, hvis dankortterminalen skulle være nede eller noget i den stil.
Jeg tror ikke at man kan tjene penge på den idé med hæveautomaten. Jeg tror mere at pengeinstituterne har dem som en slags service og lukker flere og flere, der ikke rigtig bliver brugt, da det er for stor en udgift? Jo, hvis du måske står og har en stor pengepung, hvor du ikke mangler penge og kan købe en maskine. Så kan det da godt være med et bestemt gebyr pr. hævning, at det kan lade sig gøre at tjene penge på det. Men hvad når den er tom? Vil du så selv fylde den op? Eller have et professionelt firma til det? Og når den er ude af drift. Den koster jo også en del strøm osv. Så med mindre at det er ved en strand, hvor der er en del boder, der ikke tager kort. Så kunne det måske godt kunne lade sig gøre? Men hvordan er lovgivningen på dette område? Må man godt tjene penge på, at folk hæver penge? Og kan alle få fat i sådanne en teknologi/maskine?
F.eks. på diverse kræmmermarkeder. Der er ingen hævemaskiner i nærheden og de fleste boder tager ikke i mod dankort. Så plejer der at være en skurvogn, hvor man kan hæve penge, mod et gebyr på 20 kr. Sådanne et sted, vil det give mening.
Men ja kommer også an på hvor det er. Man kan også stille sig selv det spørgsmål: Hvorfor lukker bankerne dem ned? Det må vel være fordi at der ikke er et markedet for det. Eller at der for lille et kundegrundlag til at have det kørende.
Men tja fin idé. Tror bare det ville være billigere at holde i en bil, og så have en dankortterminal og en masse penge og så have en ansat til at give penge, når folk hæver. Men hvor længe ville det holde uden trusler/røveri?
Men kommer jo også an på hvad sådanne en maskine koster i indkøb, vedligeholdelse og i drift? Man kunne også sætte automater op, hvor folk kunne købe de mest basale ting og betale med sms, dankort eller mønter?
På min skole er der en automat (uden bemanding) hvor man kan købe iskolde sodavander osv. Der kan man betale både med sms, dankort og så selvfølgelig mønter. Så bare smække en kæmpe automat op, hvor folk kan købe det de kunne have brug for. Ved stranden: is, sodvand, solcreme osv.
Men ja - sådan en som mig, som kun har dankort på mig nogle gange. Når jeg ikke gider at have min pung med. Så har jeg bare min mobil og i coveret er der plads til kørekortet og dankortet. Så er det irriterende at være et sted, hvor man ikke kan bruge dankort. Jeg har prøvet at køre flere km for at skulle hæve penge. Hvis jeg ikke har haft kunne låne af en af vennerne.
Men for at lave en konklusion. Så tror jeg bestemt at der er en fornuftig grund til at bankerne drejer nøglen om på diverse steder. Desuden ville en maskine på øgede områder, hvor der ikke er andre muligheder for at hæve. Garanteret være interessant for de kriminelle. Da de måske kan operere uden at der er nogen mennesker til gene eller at der er mange kilometer til nærmeste politistation.
Men en ting er sikkert. Bliv ved med at tænke på sådanne ting! :-)