I bestræbelserne på at udforme en fornuftig forretningsplan til et projekt som måske/forhåbentlig kan lanceres i det kommende år så går jeg pt. og tumler med et par spørgsmål...og håber I måske kan hjælpe mig på vej til en fornuftig løsning. Konceptet går ud på at lancere en webshop med navnet "X" (som eksempel,-). Denne webshop drives af 2 personer i fællesskab. Person 1 varetager hele webdesign-delen, mens person 2 forestår alt salg og kundeservice. Herudover, så åbnes der 3 fysiske butikker (som eksempel,-). Det er meningen at de fysiske butikker skal generere overskud i sig selv, men samtidig så skal de forsøge, at få kunderne til at shoppe i internetbutikken også. Indehaverne af de fysiske butikker skal altså have et eller andet incitament til at skubbe kunderne i retning af webshoppen. Mine spørgsmål går herefter på, om der er nogle gode forslag til hvorledes det rent etableringsmæssigt kan arrangeres. Altså, hvilken selskabsform skal vælges og hvordan kan man rent internt få styr på ejerforholdene. Jeg tænker også på, om de fysiske shops bør køres som individuelt ejede virksomheder, eller om det vil være en fordel at lade forskellige folk forpagte disse...og min virksomhed således er officielle ejer? (Således at forpagtere fx. indskyder 500.000 i min virksomhed frem for i deres ejen, dog uden samtidig at blive ejer af min virksomhed af den procentdel som svarer til deres indskud!) Mit andet spørgsmål går på, om der i blandt jer er nogle ideer til hvad der skal få "forpagterne" af de fysiske butikker til at skubbe deres kunder i retning af webshoppen. Jeg tænker personligt på at vi kunne tilbyde at udbetale en % af overskuddet. Man kunne måske også tilbyde at afholde diverse arrangementer i butikkerne hvilket man blandt andet skilter med via webshoppen. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er nogle flere forslage hertil!? Jeg er klar over at det hele virker lidt indviklet, men jeg håber at vi med lidt brainstorm her blandt alle de kloge hoveder kan få styr på det! ,-) Venlig hilsen, Kasper |
Kære Kasper,
Det lyder som et spændende projekt, du arbejder med.
Der kan tænkes flere forskellige løsninger, som afhænger af hvad du vil - og hvilke kommercielle og økonomiske muligheder, du/I har.
Der er intet i vejen for, at du/I to starter jeres egen webshop som I/S eller f.eks. ApS og aftaler med de fysiske butikker, at de f.eks. får provision el.lign. for de køb, der foretages i webshoppen. Altså I indgår en form for samarbejdsaftale med butikkerne om, at de får en provision el.lign. fra webshoppen af de salg, de genererer på webshoppen, samt løsere beskrivelse om, hvordan butikkerne skal drives. Her skal bl.a. en samarbejdsaftale indgås.
I kan også drive butikkerne på franchise-basis (a la MacDonalds), hvor du/I bestemmer indretning, produkter, markedsføring mv., men aftalerne med kunder og leverandører indgås for butikkernes og deres ejeres egen regning og risiko. Og I aftaler med butikkerne, at de modtager provision for de salg, de genererer i webshoppen. Her skal bl.a. en franchiseaftale indgås med butikkerne.
I kan også tilbyde butiksejerne en ejerandel af jerees I/S eller ApS. Det mest enkle er formentligt, at de "får"/køber en mindre del af anparterne i dit/jeres ApS. Hertil kommer, at I bør have en anpartshaveroverenskomst, hvor jeres rettigheder som flertalsanpartshavere samt mindretalsanpartshaveres rettigheder opremses - altså, hvad kan du/I som de store anpartshavere bestemme og beslutte om virmsomhedens drift, hvad I skal være enige om, og hvad kan I ikke beslutte. Her skal bl.a. en anpartshaveroverenskomst indgås.
Endeligt kan du/I jo eje det hele, inkl. butikker, lejemål, ansatte mv., og "blot" bortforpagte de fysiske butikker. En vis betaling herfor kan måske være på sin ret, og prisen afhænger naturligvis af jeres budgetter. Her har du/I hele den økonomiske risiko. Her skal bl.a. en forpagtningsaftale indgås.
I kan også overveje at kombinere disse løsninger.
Det er såmænd ikke så kompliceret, I skal blot bruge "lidt" tid på at overveje og finde frem til den rigtigte løsning for jer og jeres samarbejdspartnere - og tænk på, at det ofte tager uforholdsmæssigt lang tid at finde det rigtige set-up, som jeg er et af hjærnestenene i hele jeres forretning.
God vind med arbejdet!!
Karsten
PS: Du/I er velkomne til at ringe mig og eller e-maile mig - helt uforpligtende - for en snak om set-up mv.