Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug for hjælp til arrangering af butikker under ét firma!!??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære amino''er,

I bestræbelserne på at udforme en fornuftig forretningsplan til et projekt som måske/forhåbentlig kan lanceres i det kommende år så går jeg pt. og tumler med et par spørgsmål...og håber I måske kan hjælpe mig på vej til en fornuftig løsning.

Konceptet går ud på at lancere en webshop med navnet "X" (som eksempel,-). Denne webshop drives af 2 personer i fællesskab. Person 1 varetager hele webdesign-delen, mens person 2 forestår alt salg og kundeservice.

Herudover, så åbnes der 3 fysiske butikker (som eksempel,-). Det er meningen at de fysiske butikker skal generere overskud i sig selv, men samtidig så skal de forsøge, at få kunderne til at shoppe i internetbutikken også. Indehaverne af de fysiske butikker skal altså have et eller andet incitament til at skubbe kunderne i retning af webshoppen.

Mine spørgsmål går herefter på, om der er nogle gode forslag til hvorledes det rent etableringsmæssigt kan arrangeres. Altså, hvilken selskabsform skal vælges og hvordan kan man rent internt få styr på ejerforholdene.

Jeg tænker også på, om de fysiske shops bør køres som individuelt ejede virksomheder, eller om det vil være en fordel at lade forskellige folk forpagte disse...og min virksomhed således er officielle ejer? (Således at forpagtere fx. indskyder 500.000 i min virksomhed frem for i deres ejen, dog uden samtidig at blive ejer af min virksomhed af den procentdel som svarer til deres indskud!)

Mit andet spørgsmål går på, om der i blandt jer er nogle ideer til hvad der skal få "forpagterne" af de fysiske butikker til at skubbe deres kunder i retning af webshoppen. Jeg tænker personligt på at vi kunne tilbyde at udbetale en % af overskuddet. Man kunne måske også tilbyde at afholde diverse arrangementer i butikkerne hvilket man blandt andet skilter med via webshoppen. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er nogle flere forslage hertil!?

Jeg er klar over at det hele virker lidt indviklet, men jeg håber at vi med lidt brainstorm her blandt alle de kloge hoveder kan få styr på det! ,-)

Venlig hilsen,
Kasper
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04

Kære Kasper,

Det lyder som et spændende projekt, du arbejder med.

Der kan tænkes flere forskellige løsninger, som afhænger af hvad du vil - og hvilke kommercielle og økonomiske muligheder, du/I har.

Der er intet i vejen for, at du/I to starter jeres egen webshop som I/S eller f.eks. ApS og aftaler med de fysiske butikker, at de f.eks. får provision el.lign. for de køb, der foretages i webshoppen. Altså I indgår en form for samarbejdsaftale med butikkerne om, at de får en provision el.lign. fra webshoppen af de salg, de genererer på webshoppen, samt løsere beskrivelse om, hvordan butikkerne skal drives. Her skal bl.a. en samarbejdsaftale indgås.

I kan også drive butikkerne på franchise-basis (a la MacDonalds), hvor du/I bestemmer indretning, produkter, markedsføring mv., men aftalerne med kunder og leverandører indgås for butikkernes og deres ejeres egen regning og risiko.  Og I aftaler med butikkerne, at de modtager provision for de salg, de genererer i webshoppen. Her skal bl.a. en franchiseaftale indgås med butikkerne.

I kan også tilbyde butiksejerne en ejerandel af jerees I/S eller ApS. Det mest enkle er formentligt, at de "får"/køber en mindre del af anparterne i dit/jeres ApS. Hertil kommer, at I bør have en anpartshaveroverenskomst, hvor jeres rettigheder som flertalsanpartshavere samt mindretalsanpartshaveres rettigheder opremses - altså, hvad kan du/I som de store anpartshavere bestemme og beslutte om virmsomhedens drift, hvad I skal være enige om, og hvad kan I ikke beslutte. Her skal bl.a. en anpartshaveroverenskomst indgås.

Endeligt kan du/I jo eje det hele, inkl. butikker, lejemål, ansatte mv., og "blot" bortforpagte de fysiske butikker. En vis betaling herfor kan måske være på sin ret, og prisen afhænger naturligvis af jeres budgetter.  Her har du/I hele den økonomiske risiko. Her skal bl.a. en forpagtningsaftale indgås.

I kan også overveje at kombinere disse løsninger.

Det er såmænd ikke så kompliceret, I skal blot bruge "lidt" tid på at overveje og finde frem til den rigtigte løsning for jer og jeres samarbejdspartnere - og tænk på, at det ofte tager uforholdsmæssigt lang tid at finde det rigtige set-up, som jeg er et af hjærnestenene i hele jeres forretning.

God vind med arbejdet!!

Karsten

PS: Du/I er velkomne til at ringe mig og eller e-maile mig - helt uforpligtende - for en snak om set-up mv.

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 23:26
Hej Karsten,

Og tak for dit svar. (Og jeg er slet ikke afvisende overfor at det er dig vi hiver fat i når vi skal bruge en advokat til faktisk at få sat det hele i stand...det firma du repræsenterer har jeg jo tilmed læst lutter godt om i et af de blade som tilsendes os jurastuderende på Kbh. uni!

For at føje lidt til brainstormen, så vil jeg lige forsøge at køre det lidt mere klart hvilke ideer jeg selv pt. har.

Jeg tænker mig, at jeg fortsat skal være ejer af størstedelen af mit firma X. Jeg er dog samtidig indstillet på at min partner som skal stå for webdesign, m.m. skal have en andel af "moderfirmaet."

Som et eksempel, så indskyder jeg 500.000 som skal bruges til indkøb af varer, og alt andet ikke-webteknisk i virksomheden. Min partner som skal stå for webdesign indskyder alene arbejdskraft, som dog fx. kan fastsættes til en værdi på 200.000.

Herefter, så ønsker vi at udvidde forretningen med nogle fysiske butikker. Vi ønsker at have indflydelse på indretningen, samt forestå al indkøb til disse butikker (i hvert fald som minimum i samarbejde med "forpagteren"). Vi ønsker dog også at forpagteren skal være yderst motiveret for at generere et overskud, og derfor skal denne selv indskyde et forholdsvis stort beløb...spørgsmålet er bare om det er smartest at lade ham indskyde det i moderfirmaet...eller om der skal vælges en anden løsning. Faktisk så skal personen opstarte butikken med det samme budget som han ville skulle hvis han havde ville starte en normal butik. Ved at lave den til en butik X, så får han imidlertid adgang til diverse gode varer, m.m.

Jeg så helst at den der opstarten den fysiske butik indskyder pengene i min virksomhed, idet jeg jo skal bruge nogle penge til at indkøbe varer for til butikken...

Jeg ved godt at det fortsat er lidt uklart hvad jeg har i tankerne...men netop derfor skriver jeg her på amino...for jeg er virkelig i vildrede...og jeg føler ikke rigtig jeg kan komme videre med projektet førend jeg har en ide om hvorledes det rent praktisk kan arrangeres de forskellige ejere i mellem!

Venlig hilsen,
Kasper
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Skrevet kl. 23:50
Efter endnu en gang at have læst dit svar Karsten, så kan jeg faktisk godt se at det slet ikke behøver at være så kompliceret! ,-)

1. Det forekommer mig efter denne aha-oplevelse, at den rigtige løsning må være at oprette et ApS som laver aftaler med de forskellige butiksejere, samt desuden oprette et ApS som faktisk står for driften af webshoppen, og så ellers lade de enkelte ejere af de fysiske butikker oprette virksomhed i hvilken form de nu ønsker.

Eller virker dette helt ulogisk i praksis?

2. I denne form ville alle varer skulle sælges til mit ApS og herefter sælges videre til henholdsvis firmaet bag webshoppen samt firmaerne bag diverse fysiske butikker. Er der ikke mange ulemper ved en sådan løsning...det kommer vel til at koste i både moms og vel også på nogle områder i skat, eller?

3. Er der nogen derude som umiddelbart sidder med nogle gode ideer til hvorledes den enkelte butiksejer skal få noget ud af at informere diverse kunder om internetshoppen, altså udover at der selvfølgelig kan udbetales en dividende?
(Synes umiddelbart det bliver for indviklet hvis den enkelte kunde i forbindelse med køb på webshoppen skal henvise til den butik, som hun er blevet informeret om shoppen...så det bliver nok lidt umuligt at spore, om og hvor mange kunder den enkelte fysiske shop faktisk har henvist til webshoppen!)

Venlig hilsen,
Kasper
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:10

Hej Kasperwc

Lige et par kommentarer til dine punkter.

1.
Det er den måde de fleste franchaise-forretninger kører på.
Det er ikke nødvendig at oprette et selvstændig ApS til webshoppen, med mindre at du på et tidspunkt ønsker at frasælge den del af forretningen, eller udelukkende ønsker at det er den del af virksomheden, som din websdesigner skal have ejerskab i.

Endvidere vil jeg anbefale at du får lavet et holding-selskab (ApS), så du kan beskytte dit overskud, og være bedre stillet hvis du engang vælger at sælge hele butikken.
Hvis du ikke laver et holding-selskab fra starten, mener jeg at det kan gøres efterfølgende. Jeg mener dog at der går 3år før at man kan gøre brug af det med henblik på salg af virksomheden.

3.
hmmm....henvisning til webshoppen....
Jeg tror at indehaverne af butikkerne hellere vil have at kunden kommer igen i butikken, end på webshoppen.
Derfor er det nok meget svært at få dem til at henvise.
En mulighed kun være at kræve at de skulle benytte www-adressen i alt deres markedsføring.

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)