Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri pengeoverførsel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte ApS fra mit engelske ltd og har lige et par spørgsmål (ltd fordi jeg påtænker at flytte til England om et par år)

Jeg har dansk konto til mit ltd selskab og vil nu lave det danske ApS og da der gælder lidt andre regler mht. selskaberne vil jeg høre om man kan smide de kr. 80.000 ind på ApS kontoen den ene dag og så føre dem tilbage til det engelske ltd den næste uden beskatning.

Er den øvelse lovlig?

På forhånd tak!

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 13:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 26. Apr 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:13

Ja, hvis man ser det fra den vinkel - er det ulovligt.

Men når nu det engelske ltd har kr. 80000 og det er en holding-konstruktion er det vel lovligt nok - eller hvad?

Desuden er det lovligt at optage aktionærlån i et ltd

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:22

Hej Asfalt

Dit spørgsmål rejser flere spørgsmål både skattemæssige og selskabsretlige.

Det første er selskabsretligt. Du kan ikke stifte et dansk ApS den ene dag for 80.000 kr. og den næste udlodde alle 80.000 kr. som udbytte, da du kun kan udlodde udbytte hvis selskabet har frie reserver og den indskudte minimumskapital anses ikke for en del af de frie reserver. Du kan derimod udlodde pengene hurtigt som likvidationsprovenu, men så lukker du samtidig ApS´et og så giver øvelsen ikke meget mening.

Et dansk selskab kan derimod yde lån til et dansk og visse udenlandske moderselskaber. Selskabsstyrelsen fastlægger nærmere regler for hvilke udenlandske moderselskaber, som et dansk selskab kan yde lån til. Som udgangspunkt vil det ikke være ulovligt at yde lån til et moderselskab, som ligger indenfor EU. At det ikke umiddelbart er ulovligt er ikke det samme som at man frit og uden begrænsninger kan låne penge ud fra et dansk selskab, til et sådant moderselskab. Selskablovgivningens almindelige regler skal være opfyldt, herunder kravet om at ledelsen af det danske selskab skal varetage det danske selskabs interesser og sikre, at det danske selskab har tilstrækkeligt med midler til at sikre, at det danske selskab efter udlånet har et rimeligt kapitalberedskab. Den danske ledelse skal også sikre at lånet gives på markedsvilkår, dvs. lånet skal forrentes med markedsrenten og lånet kan som udgangspunkt kun ydes efter en almindelig kreditvurdering af moderskabet. Såfremt disse betingelser ikke er opfyldt, kan den danske ledelse blive erstatningsansvarlige for evt. tab lidt af det danske selskabs kreditorer og i yderste konsekvens kan et uforsigtigt lån til et moderselskab medføre at den danske ledelse kan straffes. Så man skal tænke sig grundigt om hvis man som dirketør/bestyrelse i et dansk selskab accepterer, at yde et lån til selskabets moderselskab.

Skattemæssigt er det et krav, at moderselskabet betaler en rente (markedsrenten) af lånet. Renten er skattepligtig for det danske selskab.

Du skal være opmærksom på, at hvis du flytter til England skal du betale fraflytningsskat af en værdistigning på dine aktier (uanset om det er aktier i et dansk eller engelsk selskab).

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:22

asfalt:
Jeg har dansk konto til mit ltd selskab og vil nu lave det danske ApS og da der gælder lidt andre regler mht. selskaberne vil jeg høre om man kan smide de kr. 80.000 ind på ApS kontoen den ene dag og så føre dem tilbage til det engelske ltd den næste uden beskatning.

Du kan ikke bare sætte kapitalen ind - få anparter for dem og så bagefter tage pengene tilbage til stifter. Hvis du laver den øvelse, hvad er der så af værdi tilbage i aps?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)