Jeg har købt webhosting hos UnoEuro. På fakturaen står der 15% moms, og at de er registreret i Luxemburg. Hvordan skal jeg bogføre det? Skal jeg bare bogføre det, som momsfrit køb i EU, uden moms, og så ikke bogføre de 15% moms - eller hvad?
du skal bogføre hele beløbet - du kan ikke fratrække deres moms. Du kunne som firma ha fået det faktureret uden moms fra EU, men det er ikke alle der gør det
Du skal så tillægge ydelsen 25% moms. Det momsbeløb indtastes som moms af ydelser fra EU. Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden - det er ren statistik der således ikke betyder en dansk momsomkostninger for dig, og du skal så ha det med i din momsangivelse
De fleste bogføringssystemer har en sådan konto moms af ydelser fra EU og en anden til moms af varer (de skal separeres idag mener jeg) og en sådan konto vil normalt også behandle momsen som angivet, ellers må du selv gøre det som beskrevet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har købt webhosting hos UnoEuro. På fakturaen står der 15% moms,
Hvordan har du lige båret dig ad med det? unoeuro skal på alle salg foretaget i Danmark opkræve 25% moms medmindre du har købt din hosting i deres afdeling i Luxembourg.
Jeg er helt enig med Søren. Der er grundlæggende 3 modeller:
- man betaler 25% dansk moms - som kan trækkes fra som købsmoms i Danmark.
- man betaler udenlandsk moms som kan trækkes fra på samme måde som udgiften til det man betaler udenlandsk moms af.
- man opgiver sit CVR/moms nummer til den EU-baserede sælger som så har lov til, ifølge EU-reglerne, ikke at opkræve moms.
Også enig. Her er det jo iflg. trådstarter eksempel 2 han er ude for (det sker at udenlandske EU virksomheder fakturer med moms selv om de bør undlade når det er til dansk CVR, men det er ikke altid værd at kæmpe for - nok slet ikke for det beløb det er her) - det er vel derfor han betaler 15% moms til Luxemburg
Det betyder derfor, (som du også skriver), at hele udgiften kan trækkes fra og, men også, at det skal beregnes og angives som moms af ydelsessalg EU og derfor kommer med - med det samme beløb - under salgs og købsmoms - med 25% af beløbet
Man kunne nævne 3. mulighed, nemlig at man kan søge momsen retur fra EU landet (bruges ex af visse store virksomheder på hoteller og andet) men det kræver et større beløb og giver adm. bøvl, men kan mod betaling udsources
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
du skal bogføre hele beløbet - du kan ikke fratrække deres moms. Du kunne som firma ha fået det faktureret uden moms fra EU, men det er ikke alle der gør det
Du skal så tillægge ydelsen 25% moms. Det momsbeløb indtastes som moms af ydelser fra EU. Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden - det er ren statistik der således ikke betyder en dansk momsomkostninger for dig, og du skal så ha det med i din momsangivelse
De fleste bogføringssystemer har en sådan konto moms af ydelser fra EU og en anden til moms af varer (de skal separeres idag mener jeg) og en sådan konto vil normalt også behandle momsen som angivet, ellers må du selv gøre det som beskrevet
vh
Tak for svaret.
Så sådan som jeg har forstået det, skal jeg bogføre de 34,50 Euro (Beløbet inkl. 15% moms) + 25% EU erhvervelsesmoms?
Blot til information. Når du bestiller hos UnoEuro kan du under bestillingen vælge at du har et (dansk) CVR nummer og du dermed ikke skal faktureres moms. Vælges dette bliver der automatisk IKKE pålagt moms på dine faktura.
Du kan også efterfølgende ændre og opsætte dette i UnoEuro kontrolpanelet, dog ikke med tilbagevirkende kraft.
Jeg har nu forstået det således, at erhvervelsesmomsen kun skal beregnes hvis man køber uden moms (dvs. man har opgivet sit danske CVR-nr. og modtager en faktura uden moms)