Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af 15% moms sats, hvordan skal det bogføres?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Fra  Ayrot Designs Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har købt webhosting hos UnoEuro. På fakturaen står der 15% moms, og at de er registreret i Luxemburg. Hvordan skal jeg bogføre det? Skal jeg bare bogføre det, som momsfrit køb i EU, uden moms, og så ikke bogføre de 15% moms - eller hvad?

På forhånd tak!

- Abdalla 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:14

du skal bogføre hele beløbet - du kan ikke fratrække deres moms. Du kunne som firma ha fået det faktureret uden moms fra EU, men det er ikke alle der gør det

Du skal så tillægge ydelsen 25% moms. Det momsbeløb indtastes som moms af ydelser fra EU. Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden - det er ren statistik der således ikke betyder en dansk momsomkostninger for dig, og du skal så ha det med i din momsangivelse

De fleste bogføringssystemer har en sådan konto moms af ydelser fra EU og en anden til moms af varer (de skal separeres idag mener jeg) og en sådan konto vil normalt også behandle momsen som angivet, ellers må du selv gøre det som beskrevet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 127
Fra  VPS Pro VPS Pro Support Skrevet kl. 08:11

https://www.vpspro.dk/ - Billige virtuelle servere. 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 08:34

Abdalla:
Jeg har købt webhosting hos UnoEuro. På fakturaen står der 15% moms,

Hvordan har du lige båret dig ad med det? unoeuro skal på alle salg foretaget i Danmark opkræve 25% moms medmindre du har købt din hosting i deres afdeling i Luxembourg.

Fra København
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 127
Fra  VPS Pro VPS Pro Support Skrevet kl. 09:06

Søren.Pedersen:
i Danmark opkræve 25% moms

Jeg er helt enig med Søren. Der er grundlæggende 3 modeller:

- man betaler 25% dansk moms - som kan trækkes fra som købsmoms i Danmark.

- man betaler udenlandsk moms som kan trækkes fra på samme måde som udgiften til det man betaler udenlandsk moms af.

- man opgiver sit CVR/moms nummer til den EU-baserede sælger som så har lov til, ifølge EU-reglerne, ikke at opkræve moms.

-------

Vælg det rigtige CMS til dit Website

https://www.vpspro.dk/ - Billige virtuelle servere. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40

VPS Pro Support:

Jeg er helt enig med Søren. Der er grundlæggende 3 modeller:

- man betaler 25% dansk moms - som kan trækkes fra som købsmoms i Danmark.

- man betaler udenlandsk moms som kan trækkes fra på samme måde som udgiften til det man betaler udenlandsk moms af.

- man opgiver sit CVR/moms nummer til den EU-baserede sælger som så har lov til, ifølge EU-reglerne, ikke at opkræve moms.

Også enig. Her er det jo iflg. trådstarter eksempel 2 han er ude for (det sker at udenlandske EU virksomheder fakturer med moms selv om de bør undlade når det er til dansk CVR, men det er ikke altid værd at kæmpe for - nok slet ikke for det beløb det er her) - det er vel derfor han betaler 15% moms til Luxemburg

Det betyder derfor, (som du også skriver), at hele udgiften kan trækkes fra og, men også, at det skal beregnes og angives som moms af ydelsessalg EU og derfor kommer med - med det samme beløb - under salgs og købsmoms - med 25% af beløbet

Man kunne nævne 3. mulighed, nemlig at man kan søge momsen retur fra EU landet (bruges ex af visse store virksomheder på hoteller og andet) men det kræver et større beløb og giver adm. bøvl, men kan mod betaling udsources

vh

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Fra  Ayrot Designs Skrevet kl. 19:59

du skal bogføre hele beløbet - du kan ikke fratrække deres moms. Du kunne som firma ha fået det faktureret uden moms fra EU, men det er ikke alle der gør det

Du skal så tillægge ydelsen 25% moms. Det momsbeløb indtastes som moms af ydelser fra EU. Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden - det er ren statistik der således ikke betyder en dansk momsomkostninger for dig, og du skal så ha det med i din momsangivelse

De fleste bogføringssystemer har en sådan konto moms af ydelser fra EU og en anden til moms af varer (de skal separeres idag mener jeg) og en sådan konto vil normalt også behandle momsen som angivet, ellers må du selv gøre det som beskrevet

vh

Tak for svaret.

Så sådan som jeg har forstået det, skal jeg bogføre de 34,50 Euro (Beløbet inkl. 15% moms) + 25% EU erhvervelsesmoms?

Med venlig hilsen
Abdalla 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 190
Fra  UnoEuro Webhosting Skrevet kl. 22:34

Blot til information. Når du bestiller hos UnoEuro kan du under bestillingen vælge at du har et (dansk) CVR nummer og du dermed ikke skal faktureres moms. Vælges dette bliver der automatisk IKKE pålagt moms på dine faktura.

Du kan også efterfølgende ændre og opsætte dette i UnoEuro kontrolpanelet, dog ikke med tilbagevirkende kraft.

Tom Sommer

UnoEuro Webhosting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57

Abdalla:
Så sådan som jeg har forstået det, skal jeg bogføre de 34,50 Euro (Beløbet inkl. 15% moms) + 25% EU erhvervelsesmoms?

Med venlig hilsen
Abdalla 
jep - og erhvervelsesmomsen bogføres på begge sider - så den koster dig ikke noget - er ren statistik-  samme beløb i købs og salgsmoms

vh

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 07:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hej

Jeg har nu forstået det således, at erhvervelsesmomsen kun skal beregnes hvis man køber uden moms (dvs. man har opgivet sit danske CVR-nr. og modtager en faktura uden moms)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)