Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er SEO blevet svært for alvor?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Olsen:
Dengang var konkurrencen jo heller ikke lige så hård ;-)

Nej, ikke hvis man kigger på antallet af "deltagere"... omvendt kunne man også argumenterer med, at "kagen" er vokset i samme takt.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 23:44 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

ShopWithSocks.com:

Ja, jeg kan godt følge dig. Men kigger vi isoleret på selve delen i at få siden til at ranke, så er vi alle i samme båd. Det svare lidt til et kapsejlads hvor er der er henholdvis vindstille og stormvejr. Med andre ord, arbejder vi alle udfra de samme betingelser. Nogen vil måske have en fordel i stærk vind, hvor andre vil have nemmere ved at vinde i stillevejr. Men samlet set er der ikke blevet rokket markant ved sværhedsgraden "i gamet".

At der gennemtiden er flere og flere som deltager i dette kapsejlads, gør det naturligvis svære at blive vinderen.

Super billede med kapsejladsen, Casper! 

Og det får mig til at tænke på dengang jeg var knøs og sammen med min kammerat hang ud over kanten i en lille optimistjolle i en pludselig opstået kuling. 

Vi fik lange arme og tårer i øjene af at prøver på at holde på skødet hhv. rorpinden. Hold kæft det var vildt! :-) Og vi kunne ikke få hjælp fra følgebåden fordi den havde travt med at samle alle vores venner op, som drev ind mod stranden med bådene fulde af vand. 

Så når du siger at der ikke rokkes ved sværhedsgraden i gamet bare fordi det blæser op, er jeg ikke helt enig. :-) 

Når det for alvor blæser op, er det lettere at gennemføre sejladsen i en stor brandet båd. Kommer man ud i en stærk vind i en lille båd kan man ende i vand til knæene mens man øser løs og bølgerne bare bliver ved med at fylde båden op :-)

Mvh Anders Saugstrup

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 23:51 | Låst

ShopWithSocks.com:

Anders Saugstrup:
Ja, der er sket spændende ting i det felt. Men ser du på en søgning som billigt bredbånd, så er 6 af de 7 øverste affiliate sider endnu.

Det var også bare en flyvsk tanke :-), og der er massere af eksempler hvor det ikke gør sig gældende. 

Det er en rigtigt spændende tanke! Og jeg kan godt kendkende billedet i andre nicher - det er som om nogle af de tunge kategorisøgeord er blevet meget anderledes at se på i SERPs - mens variationer med "billige.." foran osv. mere ligner sig selv.

Mvh Anders Saugstrup

Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:57 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Saugstrup:

Super billede med kapsejladsen, Casper! ...

Fedt du kører den videre, det får du lige 5 stjerner for :-). Jamen i så fald tager du jo udgangspunkt i din egen situation, hvor jeg måske prøver at anskue det lidt mere fra oven. Enig i du har svære ved at vinde det sejlads som du beskriver, men det har omvendt gjort det nemmere for andre deltagere. Nogen vil klare sig bedre i den nuværende situation, hvor andre vil have svære ved det. I bund grund tror jeg vi er enige i, hvor jeg bare har prøver at vinkle det lidt anderledes. Ved ikke kun at fokusere på de små både (os), men se hele "racet" over en kam. 

I vindstille vejr vil de små både skulle sejle hurtigt mod hinanden (=konkurrence), hvilket kan være lige så svært som at skulle navigere i et stormvejr, blandt tungere deltagere (=konkurrence). Hvis du bruger strategien fra vindstille sejlads, når det stormer, så gør du det unødvendigt svært for dig selv. Personligt har jeg valgt i højere grad at fokusere på færre sites & mere kvalitet, da jeg tror det er den måde jeg får den bedste placering i dette race, som situationen er nu.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 00:02 | Låst

Anders Saugstrup:
Det er en rigtigt spændende tanke! Og jeg kan godt kendkende billedet i andre nicher - det er som om nogle af de tunge kategorisøgeord er blevet meget anderledes at se på i SERPs - mens variationer med "billige.." foran osv. mere ligner sig selv.

Jeg kan se det samme når jeg kigger på søgningen "lån". Sider markeret med fed har et meget udbredt affiliate program. 

1 ) Pengeautomaten.dk 
2 ) ekspresbank.dk 
3 ) selenefinans.dk 

L'easy og DER har et mindste ligeså udbredt affiliate program, men optræder slet ikke på side 1. Men de sigter tilsyneladende heller ikke efter søgningen "lån"

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 00:03 | Låst

ShopWithSocks.com:

Anders Saugstrup:

Super billede med kapsejladsen, Casper! ...

Fedt du kører den videre, det får du lige 5 stjerner for :-)

Haha du får lige 5 stjerne tilbage fordi du kunne lide min sømandshistorie! :-)

ShopWithSocks.com:
Personligt har jeg valgt i højere grad at fokusere på færre sites & mere kvalitet, da jeg tror det er den måde jeg får den bedste placering i dette race, som situationen er nu.

Helt enig i din analyse. Jeg gør præcis det samme + indgår partnerskaber med eksperter for de områder, som jeg vælger at konkurrere i. Det er den slags samt en hel del andet, som skal til for at vinde kampen om de virkeligt spændende søgeord fremad.

Mvh Anders Saugstrup

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 00:07 | Låst

ShopWithSocks.com:

Anders Saugstrup:

Jeg kan se det samme når jeg kigger på søgningen "lån". Sider markeret med fed har et meget udbredt affiliate program. 

1 ) Pengeautomaten.dk 
2 ) ekspresbank.dk 
3 ) selenefinans.dk 

L'easy og DER har et mindste ligeså udbredt affiliate program, men optræder slet ikke på side 1. Men de sigter tilsyneladende heller ikke efter søgningen "lån"

Ja, det kan jo også sagtens være en sammenhæng uden årsag/virkning direkte. Altså måske er de brands, som har gjort en masse ud af at køre affiliate-aftaler også været nogle af de første og mest effektive til at investere effektivt i seo.

Mvh Anders Saugstrup

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 01:20 | Låst

På engelsk har man ikke kunne ranke uden links fra 3-4.000 forskellige domæner på søgeord med hård/mellem konkurrence. Det får man ikke lige over natten via white-hat eller uden at købe links. Så jeg kan sagtens forstå, at den største klynken kommer fra det engelske marked. Der er en voldsom konkurrence og det er helt tydeligt, at det er de store brands, som nu ligger i top. 

I skal være glade for, at I opererer på det danske marked, hvor der ikke er voldsom konkurrence og hvor det er muligt at lave white-hat strategi og stadigvæk komme højt op. 

Så jo, markedet er utvivlsomt blevet sværere på engelsk og jeg har svært ved at se, hvad der rigtig virker nu. Links fra relevante sider kan man ikke få i det omgang, der skal til for at få gode placeringer. 

Det som står tilbage er fire ting:

1. Lav noget der er så unikt og fedt, at folk linker til dig af sig selv

2. Konverter din forretning til adwords. Vær skarpere end dine konkurrenter på søgeord, prisfastsættelse (både på dine adwords annoncer og dine varer/tjenester) og konverter bedre end dine konkurrenter

3. Drop SEO lige nu og vent til stormen har lagt sig - måske kommer der et fyrtårn på et tidspunkt og du ser lyset

4. De glade dage, hvor du sad og lavede en hjemmeside på en eftermiddag og kunne høste gevinsten i to år efterfølgende er forbi. I dag kræver det et ordenligt budget for at være med og det kræver tusindevis af timer. Adgangsbarrieren er blevet hævet betragteligt for at være med i spillet. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 09:01 | Låst

SERPNAME:

Hej Anders

Jeg har desværre ikke været med i de helt gamle dage, men ja det er da helt klart at google har oppet sig meget, og strammet reglerne, og for satan det var også på tide..

Men hvorfor bliver det overhovdet vendt nogle steder? At bruge tid på at få 1000 dårlige backlinks, den tid kan man lige så godt bruge på at få 1 eller 2 rigtig gode relevante backlinks.

For mig ændre det ingen ting, jeg udføre kun linksbuilding fra relevante siter, så nej linkbuildingen er ikke blevet sværere. Og søgemaskineoptimeringen? Nej synes jeg bestemt ikke, det er jo stadig de samme parametre (næsten).

Det kræver bare at man kender den rigtige fremgangsmåde.

Du har helt ret i at en del af de gamle teknikker stadig virker - de langsigtede af dem bla.a.

Men spillet har også ændret sig markant fordi det ikke længere er de glade amatør-dage, hvor små sider kunne slå alle de store brands - fordi de store brands ikke var med i kampen endnu. 

I dag er de store brands med i spillet for alvor - og de har budgetterne til at slå alle amatørerne ud af banen. Her tænker jeg særligt på de store sprogområder og på de vigtigste keywords. 

Vi kan også se noget lignende ske i Danmark, men det er i en helt anden skala fordi der ikke er så mange store brands eller så store budgetter simpelthen.

Mvh Anders Saugstrup

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 10:07 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Saugstrup:

Du har helt ret i at en del af de gamle teknikker stadig virker - de langsigtede af dem bla.a.

Men spillet har også ændret sig markant fordi det ikke længere er de glade amatør-dage, hvor små sider kunne slå alle de store brands - fordi de store brands ikke var med i kampen endnu. 

I dag er de store brands med i spillet for alvor - og de har budgetterne til at slå alle amatørerne ud af banen. Her tænker jeg særligt på de store sprogområder og på de vigtigste keywords. 

Vi kan også se noget lignende ske i Danmark, men det er i en helt anden skala fordi der ikke er så mange store brands eller så store budgetter simpelthen.

Hej

Ja, det er jo en naturlig udvikling efterhånden som konkurrencen online bliver hårdere og hårdere.

Der er ingen tvivl om at Google har en stor interesse i at fremme brands og andre med store budgetter i deres SERP.

For det første er der er mange penge i det for dem.

For det andet så tror jeg at Google ser brands som en bedre 'leverandør' af gode søgeresultater til brugerne.

Brugerne kender ofte allerede de brands der kommer frem på siden (højere trust) og brands vil måske i højere grad gå efter at lave kvalitetsindhold og på anden måde give brugerne mere værdi end deres konkurrenter kan give. Og de har ressourcerne til at gøre det.

Google søger også selv at sætte sig på dele af SERP. Den udvikling pågår hele tiden og jeg tror den vil brede sig yderligere.

Der hvor f.eks. affiliates har store muligheder er når de selv fungerer som et brand og kan levere godt indhold/gode søgeresultater for brugerne. Ligeledes kan der med fordel fokuseres endnu mere på longtail, da konkurrencen (endnu) ikke er så hård der. 

Google har nogle problemer i øjeblikket med at sider uden særligt indhold kan ranke fordi de af en eller anden grund anses som et 'brand'. Men mon ikke de får styr på det?

Negativ SEO er derimod en del sværere at håndtere når man med den ene hånd bruger filtret til at 'nedgradere' websites, men samtidig åbner for at filtret kan misbruges til at 'nedgradere' andre. Den nød bliver nok sværere at knække for Google med mindre de mere eller mindre går væk fra at benytte links ved ranking. Ellers måske kun anvende visse links fra 'trusted' websites ved ranking og alt andet sorteres så fra? 

En af de ting jeg bed mærke i artiklen der henvises til er: Skab links der sender mennesker til dit website, ikke links der 'bare' fungerer som boost til rankingen. Der er ikke så meget nyt i det, men det er nok noget der skal fokuseres endnu mere på nu.

Mvh. Ken

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)