Ja både vores besøgstal og salg er faldet, og det var så tydeligt at se, ligeså snart solen kom så gider folk ikke sidde ved computern, ville nu også hellere selv personligt sidde på teressen eller ligge ved stranden. Men der skal jo laves lidt. vi glæder os til rent forretningsmæssigt at vi kommer et par mdr. længere hen. |
Sol, sommer og AdSense ulykker
Om sommeren plejer der at være en mærkbar nedgang i mængden af opgaver til virksomheder. Det er ikke noget specifikt, men alt lige fra layout-opgaver til tryksager. Tilgengæld er restaurationsbranchen og detailhandlen i hopla. Det sker hvert eneste år og det holder hver gang: alle bliver overrasket over det gode vejr. Pludselig er det lidt akut med de parasoller med logoer på, som man ellers har gået og nedprioriteret siden i sommers. Men nu sidder gæsterne der og parasollerne har man jo ikke fået bestilt endnu. Det samme gælder reklamer til A-skilte, kioskflag og diverse budskaber i form af rudetekster ("Sommeren er over os" - "Softice - 20 kr" - "Hedeslag: 10% på solbriller" osv. osv.). Dertil kommer at vi pt. kører i peak-perioden hvad angår vores skilte til både - MarineFolie. Der kan vi godt mærke at nu er folk for alvor i gang med båden. Det spøjse er, at hvis det er super godt vejr, så kan vi roligt regne med at der kommer et peak i bestillingerne af Marine Folie to dage senere. Jeg har tidligere undret mig lidt over hvorfor der gik 2 dage, men efter en nærmere undersøgelse af logfilerne, så fandt jeg ud af, at mønsteret ser således ud: - Dag 1: Hr. Hansen nyder det gode vejr og bruger tid på sin båd. Han konstaterer at han da mangler et navn eller en staffering til båden. - Aften dag 1: Hr. Hansen sidder foran computeren og finder frem til vores webshop for MarineFolie. Han kigger rundt derinde, men finder så pludselig ud af, at han jo ikke ved hvor stort navnet til båden skal være. - Dag 2: Hr. Hansen er nede på havnen igen og får taget mål til navnet. - Aften dag 2: Hr. Hansen sidder igen foran computeren - og denne gang har han målet. Så nu kan han lægge sin bestilling. - Morgen dag 3: Ordren ligger hos os. Det er ret sjovt hvor detaljeret adfærdsmønster man egentlig kan få ud af logfiler hvis man giver sig lidt tid til at nærlæse dem. |
Ja godt vejr kombineret med weekend eller ferie er en katestrofe indtjeningsmæssigt. Godt vejr i sig selv betyder færre besøgende og dermed en faldende indtægt men hvis folk er på arbejde så er der trods alt nogle som bruger lidt af arbejdstiden på at surfe og klikke på nettet. Hvis det derimod er weekend eller ferie og det er rigtig dårligt vejr uden for så ser jeg en tendens til at indtægterne stiger :-) |
|
|
Så er der nok nogle der får tid til at passe deres fritid ![]() |
Mvh, Marc Falk