Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Teknisk insolvent + på dagpenge! Kan man overhovedet starte virksomhed op så?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Så har jeg endelig taget mig mod til at spørge. Jeg er i midt 30érne og har altid ønsket mig at være selvstændig.
Jeg er i den uheldige situation at jeg bor i ejerlejlighed med bopælspligt og er teknisk insolvent som mange andre, udover det er jeg for nyligt blevet arbejdsløs og på dagpenge.
Jeg har siden barn haft drømmen om at blive selvstændig og har været på Iværksætterkursus og har altid gået op i emnet god service og salg og service. Har også taget timer i erhvervsøkonomi og salg og service for at forsøge at blive klogere. Har dog aldrig turdet tidligere at springe ud i det, da det var nemmere dengang. Men nu er jeg bare så parat, og så er jeg bare i den uheldige situation.

Jeg drømmer om en virksomhednettet først og fremmest, med salg og import til uden for Europa. Har dog ikke helt besluttet mig for om jeg skal sælge det ene eller det andet endnu. Eller om jeg skal have noget produceret i udlandet. Men tanken var, at det skal starte hjemme fra min lejlighed og så udvikle sig derfra.

Er der nogen som ved om der muligheder for at evt. drive en netshop selvom min situation er besværlig i øjeblikket ?
Hvis det kan lade sig gøre, skal det så være ApS ?

Jeg håber at i har nogle fif og gode råd i vil dele lidt ud af :)

På forhånd mange tak!

Venlige hilsner JRG

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 11:04

Det bliver pludseligt lidt svært da du er i dagpenge. Der er ret strenge regler fra akassernes side. Det er noget du skal få afklaret med dem om..

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 11:12

Som loven siger, så skal du oplyse din A-kasse om det, i de fleste tilfælde vil de modregne det antal timer du arbejder med dit eget om ugen, dertil skal du oplyse om ret mange ting omkring virksomheden.

Min personlige holdning er, at har du en god forretningside, så vil jeg gerne via min skat betale dig for at få lov at sætte gang i den og fortsat i en periode kunne modtage dagpenge... istedet for diverse kurser der ikke er gavnlige.

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Tilmeldt 31. May 12
Skrevet kl. 11:19

Mange Tak! Smile

Ja, jeg skal have fat i min A-kasse så... Og tak fordi du gerne ville støtte mig!Big Smile

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 11:27

Vi kommer ikke videre som samfund hvis vi skal gå op i om hvem der møder op til hvilke kurser, naturligvis skal det ikke være tagselv bord for dem der ikke gider arbejde, men omvendt så betaler man jo det meste tilbage med skatter og afgifter.

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Tilmeldt 31. May 12
Skrevet kl. 11:34

Jeg ville elske at arbejde 80+ timer om ugen, hvis bare det var for mig selv og min virksomhed. Og selvfølgelig, hvis den kom til at gå godt, så ville jeg jo bidrage til samfundet over skatterne og afgifterne. Det burde være lidt nemmere at ville starte som selvstændig bidrager.Big Smile  

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 12:11

Så svært er det altså heller ikke Wink - og jeg synes da bare du skal gå i gang!

Kontakt din A-kasse og informer dem om dine planer, og bed dem om at forklare dig dine rettigheder og pligter ifm. at du starter op, så der er rene linjer. Det som A-kasen går mest op i, er at din virksomhed kan pases udenfor normal arbejdstid, dvs. at du står til rådighed for arbejdsmarkedet 100%

Som der skrives andetsteds i tråden, vil du blive modregnet i dine dagpenge time-time, dvs. du skal oplyse om hvor mange timer du bruger pr. dag på din virksomhed. Jeg mener at dette foregår via dagpengekortet, som du indsender hver måned. Jeg mener at man har denne mulighed i 52 uger.

Vigtigst er nok: sørg for at have et netværk af en eller anden type, så du ikke er alene om tingene. Kig i dit lokalområde, der er næsten altid grupper, eller iværksætter-møder et eller andet sted. Hold øje i din lokalavis, hvor disse ofte annonceres. SKAT afholder også regelmæssigt møder for nye iværksættere, hvor man kan få nyttig viden om regler og muligheder.

Og brug Amino. Det er guld værd.

Held og lykke med det! :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)