Som overskriften beskriver så fint, så søger jeg viden om:
- Hvad jeg skal have styr på når jeg tilbyder plus-abonnement på min hjemmeside? Her tænker jeg ikke på programmering osv. den klare jeg nemlig selv. Men hvad skal der til for at jeg kan tilbyde det?
Jeg skal vel have en eller anden form for dankort-godkendelse eller hvordan fungere det?
En Dankortgodkendelse (aka. Nets-godkendelse) behøver du ikke. For der er flere muligheder for at modtage betaling uden en aftale Nets:
- Bankoverførsel som dog er noget administrativt og bøvlet,
- Online betalingstjenester som Google Checkout, PayPal, og Ewire hvor de to sidstnævnte tilbyder Dankortbetaling.
- Overtakseret SMS. Det er let at få folk til at betale, men gebyrerne er ganske høje. Du skal regne med at betale mindst 33% i gebyrer for at lade folk betale via overtakseringer.
PayPal er sådan set ok, men det er klart, at jo flere betalingsmuligheder du har, jo flere kunder vil du få.
Hvis du vil modtage rent Dankort, så skal du igennem Nets, eller Ewire, mens Visakort kan klares med Euoroline.
Når du har gjort dig klart hvilke betalingsmuligheder du skal have, så skal du have fat i en betalingsløsning, og her kan du kigge på Epay. Under alle omstændigheder er det en god idé at kigge her, da de også har en masse andre gode informationer og guides på deres site.
Hvis jeg nøjes med PayPal, som jeg tænker at gøre. (I hvert fald til at starte med, da det ikke er en webshop, men et socialt billede delings site). Så skal jeg da ikke have andet end bare den lille fine Paypal button (som jeg self. selv vil designe) og så køre det, right?
Og så skal jeg vel "bare" huske, at opgive moms osv. som hvis det havde været alt mulig andet du vil sælge i Danmark.
PayPal er sådan set ok, men det er klart, at jo flere betalingsmuligheder du har, jo flere kunder vil du få.
Hvis du vil modtage rent Dankort, så skal du igennem Nets, eller Ewire, mens Visakort kan klares med Euoroline.
Du har ret, at der skal en aftale i hus med Nets, hvis du vil trække penge direkte fra Dankort.
Men der behøves ingen aftale med Nets, hvis man vælger at trække penge fra Dankort gennem Ewire og PayPal som for nyligt er begyndt at tilbyde Dankortbetalinger.
Det med SMS tror jeg ikke jeg vil benytte mig af. Jeg synes det virker dyrt af HT :-)
Overtakserede SMS'er er rigtig dyrt, til gengæld er konverteringen er ret god, for der er ikke meget administration for kunden (f.eks. indtastning af navn, kortnummer, sikkerhedskode, udløbsdato etc.), før der er betalt.
Heldigvis er der ved at komme konkurrence på SMS-betaling med bankernes introduktion af Mobilpenge, som minder om overtakserede SMS'er, men med langt mindre gebyrer: 7% (min. 1,50 kr.) mod teleselskabernes ca. 35%. Du kan læse mere om Mobilpenge for betalingsmodtagere på https://www.teller.com/dk/mobilpenge
En negativ side ved både overtakserede SMS'er og Mobilpenge er dog at en del henholdsvis har afmeldt sig overtakserede SMS'er (min erfaring er ca. 15%) eller ikke har tilmeldt sig Mobilpenge, hvilket i skrivende stund nok må være en majoritet.