Hej, Jeg benytter virksomhedsskatteordningen i min lille enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse har jeg et spørgsmål til udfyldelse af selvangivelsens rubrik 152 "Samlede overførsler". Sådan som jeg forstår det, så skal feltet indeholde hævningerne efter hæverækkefølgen. Er det korrekt? Og skal det inkludere "Hensat til senere hævning, primo"? Nogen der kan give en forklaring til udfyldning af det felt? Håber I kan give mig en hånd! /Stefan |
Selvangivelsens rubrik 152 "Samlede overførsler"
- 1
Hej http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=357244&vId=204647&i=182 Prøv dette link, hvor der iøvrigt er link til uddybende forklaring. Tonny |
Hej Ja, posten indeholder hensat til senere hævning, således hensat senere hævning primo fratrækkes de samlede overførsler og hensat senere hævning ultimo tillægges de samlede overførsler. Tonny |
For lige helt at forstå det - hvis jeg har følgende hævninger iht. hæverækkefølgen: Hensat til senere hævning primo 10000,00 Skal jeg så inkludere den øverste linje ("Hensat til senere hævning primo"), når jeg lægger hævningerne sammen for at beregne tallet til rubrik 152 (samlede overførsler)? Eller skal jeg holde det tal ude af beregningen? /Stefan |
Hej Hensat til senere hævning primo betyder, at beløbet blev beskattet i sidste regnskabsår og ikke hævet. Derfor kan beløbet hæves uden skattemæssige konsekvenser på et senere tidspunkt. Beløbet skal derfor fratrækkes de samlede hævninger - I dette tilfælde hæves virksomhedsskat kr. 20.000, kapitalafkast kr. 30.000 og øvrige hævninger kr. 40.000, ialt kr. 90.000, hvorfra fratrækkes hensat til senere hævning primo kr. 10.000, således de samlede overførsler udgør kr. 80.000 Tonny |
Ok, det er til at forstå! Men betyder det så ikke, at de samlede overførsler kan blive negative, såfremt man over en årrække har hensat større beløb til senere hævning (uden faktisk at hæve dem)? |
Nej, det betyder kun, at dine samlede overførsler bliver 0,00 og de hensatte hævninger primo overføres til hensatte hævninger ultimo o.s.v. Tonny |