Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et spørgsmål om at fakturere i udenlandsk valuta.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et lille regnskabsteknisk spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Sagen er at jeg har en del norske kunder, og for at slippe for at belaste dem med alt for mange gebyrer etc ved at skulle betale via IBAN/SWIFT tænkte jeg at de skulle blive faktureret i norske kroner og betale til min norske konto. I forhold til norske myndigheder og SKAT er der ingenting i vejen for at jeg kan gøre det, men hvordan løser jeg det regnskabsteknisk? Jeg kan jo ikke bogføre i norsk valuta, så jeg gætter på jeg på et eller andet tidspunkt i kæden må omregne fra NOK til DKK og bogføre ud fra valutakursen. Skal jeg så ta udgangspunkt i kursen ved fakturatidspunktet, eller ved betaling? Eller begge dele, men hvad så med eventuelle endringer i kursen?

Mvh Dan

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 17:34

Der er forskellige måder at gøre det på.

1. Du kan lade dine kunder tage kursrisikoen og fakturer dem i DKK og indbetale til din norske bankkonto.

2. Bogfør salg med fakturer dagens valutakurskurs og bogfører en valutakurs tab/gevinst ved betaling.

3. Bogfør alt salg med indbetalings valutakurs. Denne måde er ikke den mest korrekte måde at gøre det på, men mere håndgribelig.

/Jesper

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Skrevet kl. 17:54

Hej JB15, og tak for svaret.

Problemet med punkt 1. er at lader jeg kunden tage kursrisikoen og fakturerer i DKK, kommer der et vekslingsgebyr i tillæg typisk størrelsesorden kr 150,- (+/-), i tillæg til et betalingsgebyr på rundt kr 50,- (+/-). Hvilket betyder en faktura på kr 100,- kommer til at koste rundt kr 300,- i det hele.

Da er det bedre jeg fakturerer i DKK (eller Euro) og bruger mit danske kontonummer. Så koster det kun kr 60,- (delt på to, mig og kunden = kr 30,-). Hvilket også er lidt dumt, da det koster mig kr 30,- hver gang, og med mange kunder bliver det mange penge ud af det. Kan jeg imidlertid slippe med at overføre en gang i måneden og betale for det, men så var det jo det regnskabsmessige da. Bliver mange bilag ud af dette, og de koster vel også penge gætter jeg på :)

Mvh Dan

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 19:14

Hej Dan

Er ikke helt sikker på at jeg forstår dig. Men var mit nok? :)

Kan ikke lige se hvorfor flere bilag koster mere?

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Skrevet kl. 19:25

JB15:
Er ikke helt sikker på at jeg forstår dig.

Hehe, nej, beklager mit heller miserable danske sprog, men jeg øver mig :))

JB15:
Men var mit nok? :)

Ja, tusind tak :)

JB15:
Kan ikke lige se hvorfor flere bilag koster mere?

Ved ikke riktig hvordan det er i Danmark, men i Norge betaler man ofte pr bilag der skal bogføres. Dvs, fakturerer jeg i DKK til dansk konto bliver det to bilag, selve fakturaen, og indbetalningen. Ved fakturering i NOK bliver det flere bilag. Et ved faktureringen, et ved indbetalning og to ved overførselen (en ud fra Norge og et ind i Danmark). Tror jeg. Jeg er ikke sikker ...

Mvh Dan

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)