Kære aminoer, En bekendt af mig ligger inde med Holding selskab med et tab på 121.000 kr for 2011 Det skyldes en afskrivning af en anpart i et 3. mands selskab, som der var delt ejerskab over. Dette selskab er tvansopløst nu. Holding selskabet har derfor som ikke rigtig nogen aktivitet længere og kun et domæne som aktiv. Mit spørgsmål er derfor: Han kan ikke selv bruge dette underskud i 2012. Er det af nogen værdi at sælge dette firma og dem som overtager firmaet kan udnytte dette tab som fradrag? Eller kan han selv vente med at udnytte underskuddet til 2013-2014 osv? eller hvordan. Eller bør han bare lukke det? Har i nogen gode råd? |
Gizmo Kbh:Kære aminoer,
En bekendt af mig ligger inde med Holding selskab med et tab på 121.000 kr for 2011
Det skyldes en afskrivning af en anpart i et 3. mands selskab, som der var delt ejerskab over. Dette selskab er tvansopløst nu.
Holding selskabet har derfor som ikke rigtig nogen aktivitet længere og kun et domæne som aktiv.
Mit spørgsmål er derfor:
Han kan ikke selv bruge dette underskud i 2012. Er det af nogen værdi at sælge dette firma og dem som overtager firmaet kan udnytte dette tab som fradrag?
Eller kan han selv vente med at udnytte underskuddet til 2013-2014 osv? eller hvordan.
Eller bør han bare lukke det?
Har i nogen gode råd?
Hej Gizmo
Det er ikke muligt at sælge et selskab med et skattemæssigt underskud, idet køberen ikke kan udnytte underskuddet. Det bortfalder ved salg af mere end 50% af anparterne.
Hvis selskabet ikke har nogen kreditorer eller anden gæld, så kan det udmærket være et hvilende selskab indtil der tilføres indtægtsgivende aktiviteter, hvorved det skattemæssige underskud kan anvendes.
Når et selskab har tabt egenkapitalen er det forbundet med ledelsesansvar, at egenkapitalen reetableres, men dette er reelt først virksomt i det tilfælde, hvor ledelsen på selskabets vegne indgår aftaler m.v. og udmærket er bekendt med, at selskabet ikke kan klare sine forpligtelser.
Derfor kan din bekendte udmærket beholde selskabet indtil videre.
OBS! Hvis selskabet ikke besidder kapitalandele i andre selskaber mere, så kan det måske være en god idé ud fra et omkostningsmæssigt synspunkt at fravælge revisionen for selskabet.
Tonny