Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding Aps med underskud på 121.000 i året 2011 - kan man udnytte dette??? evt sælge

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

En bekendt af mig ligger inde med Holding selskab med et tab på 121.000 kr for 2011

Det skyldes en afskrivning af en anpart i et 3. mands selskab, som der var delt ejerskab over. Dette selskab er tvansopløst nu.

Holding selskabet har derfor som ikke rigtig nogen aktivitet længere og kun et domæne som aktiv.

Mit spørgsmål er derfor:

Han kan ikke selv bruge dette underskud i 2012. Er det af nogen værdi at sælge dette firma og dem som overtager firmaet kan udnytte dette tab som fradrag?

Eller kan han selv vente med at udnytte underskuddet til 2013-2014 osv? eller hvordan.

Eller bør han bare lukke det?

Har i nogen gode råd? 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gizmo Kbh:

Kære aminoer,

En bekendt af mig ligger inde med Holding selskab med et tab på 121.000 kr for 2011

Det skyldes en afskrivning af en anpart i et 3. mands selskab, som der var delt ejerskab over. Dette selskab er tvansopløst nu.

Holding selskabet har derfor som ikke rigtig nogen aktivitet længere og kun et domæne som aktiv.

Mit spørgsmål er derfor:

Han kan ikke selv bruge dette underskud i 2012. Er det af nogen værdi at sælge dette firma og dem som overtager firmaet kan udnytte dette tab som fradrag?

Eller kan han selv vente med at udnytte underskuddet til 2013-2014 osv? eller hvordan.

Eller bør han bare lukke det?

Har i nogen gode råd? 

Hej Gizmo

Det er ikke muligt at sælge et selskab med et skattemæssigt underskud, idet køberen ikke kan udnytte underskuddet. Det bortfalder ved salg af mere end 50% af anparterne.

Hvis selskabet ikke har nogen kreditorer eller anden gæld, så kan det udmærket være et hvilende selskab indtil der tilføres indtægtsgivende aktiviteter, hvorved det skattemæssige underskud kan anvendes.

Når et selskab har tabt egenkapitalen er det forbundet med ledelsesansvar, at egenkapitalen reetableres, men dette er reelt først virksomt i det tilfælde, hvor ledelsen på selskabets vegne indgår aftaler m.v. og udmærket er bekendt med, at selskabet ikke kan klare sine forpligtelser.

Derfor kan din bekendte udmærket beholde selskabet indtil videre.

OBS! Hvis selskabet ikke besidder kapitalandele i andre selskaber mere, så kan det måske være en god idé ud fra et omkostningsmæssigt synspunkt at fravælge revisionen for selskabet.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 11. Nov 07
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 10:16

Tonny >> Tak for svar! 

Kender du fremgangsmåden til at sætte selskabet i bero - skal man kontakte Ehvervsstyrelsen? og som jeg forstår dig sige, vil selskabet når man sætter det aktivt igen (om 1-3 år) kunne udnytte underskuddet fra 2011?

Jeg har kunne læse mig frem til at det skal fremgå af ledelsesårsberetningen fra året før, at fravalg af revision er vedtaget. Så denne ændring skal tilføjes i dette tilfælde.

Jeg takker mange gange for det meget brugbare svar indtil videre

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:38

Gizmo Kbh:

Tonny >> Tak for svar! 

Kender du fremgangsmåden til at sætte selskabet i bero - skal man kontakte Ehvervsstyrelsen? og som jeg forstår dig sige, vil selskabet når man sætter det aktivt igen (om 1-3 år) kunne udnytte underskuddet fra 2011?

Jeg har kunne læse mig frem til at det skal fremgå af ledelsesårsberetningen fra året før, at fravalg af revision er vedtaget. Så denne ændring skal tilføjes i dette tilfælde.

Jeg takker mange gange for det meget brugbare svar indtil videre

Der skal som sådan ikke ske nogen form for registrering af selskabet i forbindelse med ophør af aktiviteter, idet dette alt andet lige vil fremgå af årsregnskaberne.

Fravalg af revisionen kan kun ske fremadrettet på selskabets ordinære generalforsamling, hvilket er i forbindelse med afslutningen og godkendelsen af det seneste årsregnskab. Fravalget skal, som du anfører, fremgå af ledelsespåtegningen på det seneste årsregnskab ligesom der skal ske anmeldelse til Erhvervsstyrelsen, hvor det indberettes, at nuværende revisor fratræder jvf. generalforsamlingen og der vælges ikke en ny revisor.

Anmeldelsen kan ske på www.webreg.dk og koster en afgift på kr. 180,00 eller på papiranmeldelse, hvor afgiften udgør kr. 380,00.

Tonny

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)