En af mine bekendte har en virksomhed, som har købt rigtig mange skriveborde - og har derfor fået forhandlet en meget fordelagtig rabataftale hjem. Han er helt OK med at bestille nogle borde til mig via hans aftale men vil ikke have noget bøvl med det, så han vil bare videresende den faktura han får til mig.
Mit firma betaler således denne faktura direkte, for at det andet firma ikke skal besvære sig med det. Den udstedte faktura er derfor ikke til mit firma, men til det andet firma.
Jeg har skrivebordene stående på kontoret så revisorer og SKAT altid kan se at de findes.
Går det an? Hvor stor et problem er det, at jeg betaler det andet firmas faktura direkte?
For at være på den helt sikker side og du så ikke få problemer med skat, så få din bekendt til at lave en faktura til dig på de skriveborde, altså sådan at han videresælger dem til dig. Så er der ikke rigtig noget at komme efter og der er ikke regninger udstedt til andre firmaer i dit regnskab.
Går det an? Hvor stor et problem er det, at jeg betaler det andet firmas faktura direkte?
Nej, det går ikke an.
Du kan ikke fradrage en faktura, som er udstedt til et andet firma. Du skal have din ven til at udstede en faktura til dit firma på de skriveborde, som du køber fra ham, også selvom du køber hele det samlede parti borde, som han får leveret på én samlet specifik faktura.
Han behøver ikke at lægge fortjeneste oveni, så han kan sagtens bare fakturere den samme pris, som han selv er blevet faktureret. Dog kan han, som tak for sin ulejlighed, og for sin ulejlighed med ekstra bogholderi for bogføring af 2 ekstra bilag, samt udstedelse af en faktura, lægge sin timepris oven på din regning. Således får du stadigvæk skrivebordene til en god pris, og alt foregår lovligt jf. dansk lov.