Nu er ens bopæls-adresse jo ikke specifikt nævnt, så jeg vil næsten gå ud fra at det så ER tilladt at diskriminere på dette. MEN som du kan se så har vi ikke et 'frit
marked' i danmark (i den forstand). Altså et firma må ikke bare frit vælge at handle med een gruppe og så ikke også en anden, så jo der ER regulering. Ellers ville en natklub jo kunne f.eks. afvise alle mørktlødede personer ved indgangen (hvilket jo sker i stor stil alligevel).
Nå jeg mener "Frit marked", så mener jeg at staten regulere det ikke som f.eks hvis vi var et kommunistisk land.
Ja vi er reguleret så man ikke kan diskriminere ud fra nogle givne ting, som er beskrevet i loven om forskelsbehandling.
Men staten har INTET mandat til at gå ind og sige at Nicolay skal lave en aftale omkring IT-Support for Max Jensen.
Hvis han ikke vil det frivilligt, så tvinger vi ham til det ellers smider vi ham i fængsel.
Sådan en lov findes IKKE!
Så hvis du har en webshop som sælger slikkepinde.
Du har dårlig erfarring med at sælge til f.eks folk der bor i Søborg.
Jeg bor selv i søborg, jeg går ind og bestiller 10 slikkepinde hos dig.
Du ser at jeg bor i Søborg, sender mig en mail om at du ikke handler med folk fra Søborg!
Jeg har 3 valg:
1. Gå til politiet, der skal jeg bevise at jeg bliver diskrimineret fordi jeg bor i Søborg.
Hvilken lov skal den anklage tage udgangspunkt i? Jeg kanhvertfald ikke bruge §1
2. Jeg kan snakke med min advokat og lave en civil retsag, som skal omkring byretten, igen du skal finden en lov som siger at du ikke må diskriminere mig p.g.a. bopæl. Tvivler på at retten siger ja den tager vi, jeg er ret sikker på at de siger:"Køb dine slikkepinde et andet sted".
3.Jeg er fornuftig, overbeviser dig om at det er ikke tilfældet med mig eller også findet jeg en anden butik nede på hjørnet og køber mine slikkepinde der i stedet.
Eksempelt med natklubben er ikke et godt eksempel, fordi her bruger du en undskyldning, adressen, for at diskriminere på hudfarven som er den egentlige årsag.
Det er strafbart og er meget problematisk som du selv siger.
Men ipaddresen er der jo ikke noget som sådan der er problematisk i, det er dit eget valg, og det er ikke personen som sådan du går efter, men den placering han kommer fra.
Har den pågældende person f.eks lavet snyd i din webshop, og du spærer hans ip, det er fuldt legalt og gøre
Spærre du hans ip fordi han hedder Abdul, så er det ikke fordi hans navn er abdul men i virkeligheden fordi du ikke kan li mørkglødede personer, og det er skidt.
Vi har aftalefrihed i Danmark, som som ikke er styret af staten.
Var andet tilfældet så skulle der jo været et orgran som kunne kontrolere og hvor man kunne klage.