Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domænehajer og domæne-hoarders - Internettes kræftsvulst?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Amino'er,

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg er ved at være godt træt af domænehajer / domæne-hoarders. Jeg er ivrig iværksætter og elsker at starte noget op, specielt indenfor online-verdenen. Men hver gang bruger jeg uendelig lang tid på at finde det rigtige domænenavn, fordi alt er taget og jeg ender ofte på at måtte gå på kompromis med dette.

Ja, jeg ved godt dette er virkeligheden. Jeg er klar over at der findes mange millioner internetbrugere der også gerne vil have et godt domæne. Jeg ved godt et godt domænenavn ikke betyder alt, det er indholdet og osv. Forstå mig ret, jeg græder ikke snot over ikke at være den der har registreret domænet først - early bird gets the worm. Men det der pisser mig af er at se alle de super domæner der bare ligger ubenyttet og som har været registreret siden 1997. Domæner man kan gå ind på Archive.org og se har lagt ubenyttet hen i uendeligheder.

Her i dag faldt jeg over endnu sådan et domæne (faktisk 2), som passede perfekt til den side jeg ville starte op og begge 2 var registreret til samme ejer (pudsigt, ikke?). Jeg fandt hans telefonnummer hos DK-Hostmaster og ringede til ham for at høre om han var interesseret i at sælge (jeg ville have sendt ham en mail, men bliver ikke oplyst hos DK-Hostmaster). Her bliver jeg mødt af en lettere gnaven mand (naturligvis, jeg ringer og forstyrrer ham som en anden telemarketing sælger) og jeg spørger om han er interesseret i at sælge, da jeg kan se han ikke benytter dem og de ikke er blevet benyttet i flere år. Han svarer at det er han ikke og det er fordi han ikke har haft tid at siderne er tomme, men han har planer om at lave noget.

Det er den slags der gør mig pist. Specielt fordi man ikke kan eje et domæne (Domæne loven - § 2. Internetdomæner, der særligt tildeles Danmark, tilhører den danske stat.). Havde han investeret store summer i det og var ejer af det, fint, ikke noget der. Men manden har betalt 45 kr. om året for at LEJE domænet og vælger ikke at benytte det. Jeg mener mildest talt at personer som ham er en bremseklods for udviklingen på internettet. Jeg synes ikke man skal pille ved årsgebyret på domæner, for jeg synes det er fedt at selv den fattigste person har råd til at have et .dk-domæne, men jeg synes godt nok der burde gøres noget ved den slags domæneliderlige hoardere der bare samler på domæner.

Hvad mener I, Amino'er? Er det mig der er helt ude og skide eller burde der være mere kontrol / konsekvenser ved den slags?

All the best

Kasper Andreassen

Er det OK at parkere domæner uden at bruge dem?

Afstemning om parkerede domæner

• Ja, de har jo købt og betalt for domænet (46,4%)
  • Nej, domænet er blot til låns og hvis man ikke bruger det kan en anden få glæde af det (50%)
  • Ved ikke. (3,6%)
  • Totalt antal stemmer: 28
  • Afstemning sluttede: 12/07/2012
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:37

Hej

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken vedrørende dette, men jeg mener reglerne er således:

Hvis ikke ejeren af domænet har lavet noget på domænet og han ikke har registreret navnet i virksomhedsregisteret, så kan du oprette navnet i virksomhedsregisteret og herefter kræve domænet udleveret til dit brug.

Hvis ikke han vil udlevere efter dette er det dog muligt du må i retten, men jeg mener der allerede er kørt principielle sager.

Dette gælder KUN .dk domæner.

Måske der er nogen som vil kommentere mit svar som er mere sikre på det korrekte svar?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

Hej Mr. A,

Tak for dit svar. Det er korrekt at man kan gøre det med firmanavne :-)

Bliver bare irriteret over at der skal sidde nogle og hamstre alle domæner uden selv at bruge dem. 

All the best

Kasper Andreassen 

Fra Odense
Tilmeldt 6. Oct 11
Indlæg ialt: 584
Skrevet kl. 22:26

Jeg er 100% med dig i denne sag, Kasper.

Jeg har også oplevet utallige gange hvor jeg finder det perfekte domæne, hvor domænet desværre er optaget og ikke bliver brugt til en skid! Det er mega øv...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)