Det har længe været en prioritet blandt europæiske politikere at dæmme op for den uregulerede brug af tracking teknologi og den potentielle skade den kan tilføre den almindelige forbrugere i online regi. Der er netop blevet vedtaget en lov, som både gælder EU og de specifikke lande. Formålet er at sikre, at der skabes en acceptabel balance mellem de overordnede regulative og de private regulative kontrolmekanismer. Denne nye lov har fået navnet "The Cookie Law" og kan være en seriøs udfordring for nogle af de forretningsmodeller der er herskende i online regi. Overordnet set er den største udfordring, at det nu er et lovkrav, at man som website ejer opnår accept fra en bruger før man må lægge eller læse en cookie ind på deres udstyr.
Denne nye lov bliver implementeret i alle EU områder og websites under disse ud fra et "informativt perspektiv". Dvs. at en bruger skal gøres fuldt ud opmærksom på at websitet han besøger bruger cookies for at kunne fungerer optimalt og herefter give brugeren en mulighed for at vælge fra (opt-out). Et eksempel på dette kan ses på BBC's site.
Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte
Nu ved jeg ikke om man bliver straffet - gør man nok, det er jo EU der styrer det.. Noget jeg har læst er dog, at der er et årligt gebyr på det program som man skal bruge for at fortælle folk om de skide cookies.
Jeg bruger selv Analytic, og det vil jeg bestemt fortsat gøre - ligemeget hvad EU siger. Om jeg så skal rykke mine hjemmesider ned på en server i Langbortistand hvor de er meget ligeglade. De er begyndt at kræve for meget, langt ud over hvad EU skulle i starten.. (Landbruget)
Skal det virkelig være så stort et problem at få besøgende på siden til at acceptere, eller afvise, cookies?
Det kan hurtigt blive rigtig frustrerende. Forestil dig at du surfer over 30 sider på en dag, af hvilken som helst årsag. Hver gang får du den samme pop-up i ansigtet "Vil du acceptere vores cookies?" Det bliver da ret belastende at klikke ja hver gang.
Og burde programmet så ikke også selv efterlade sig en cookie, for at undgå en ny "Vil du acceptere vores cookies?" hver gang man åbner en ny side? Bare forestil dig det her på Amino, man kigger 20 forskellige emner, og den spørger hver gang "Vil du acceptere vores cookies?"
at man som website ejer opnår accept fra en bruger før man må lægge eller læse en cookie ind på deres udstyr.
Skal det virkelig være så stort et problem at få besøgende på siden til at acceptere, eller afvise, cookies?
Det er (vel) et forsøg på at beskytte brugeren og ikke for at genere websideejer!
Problemet opstår jo fordi du skal have tilladelse til det og hvis folk ikke vil give den så skal du vise samme besked igen og igen ved hvert side skift og vil gøre de fleste sider ubrugelig uden en form for cookie.
Det beskytter desuden heller ikke brugeren på nogen måde for hvis man ikke spørger om det kan man jo alligevel ligge en cookie på deres pc. Det eneste det gør er netop at irritere både brugeren og hjemmeside ejeren.