Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EXPAT og sygeforsikring - hvad gør i andre?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 09
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Sidst jeg kom til Danmark fik jeg frataget mit danske sygesikringsbevis med den grund at jeg ikke længere er bosat i Danmark. Min situation er at jeg arbejder for etdansk firma (mit eget) og er udstationeret i Kina i fem måneder af gangen, og derefter en måned i Danmark. På et år opholder jeg mig altså 10 måneder i Kina, og to i Danmark. Det har jeg gjort i to år nu, og har dækket mig ind ved at købe en ungdomsrejseforsikring hos Gouda til månederne i Kina, og brugt mit gule sygesikringsbevis til tiden i Danmark.

Det danske firma betaler mig en dansk løn, som jeg betaler dansk skat af, og jeg er altså en lige så pligtopfyldende borger som alle andre danskere på det område, jeg opholder mig bare størstedelen af tiden i Kina. Jeg har ikke en kinesisk indkomst, og betaler ikke en kinesisk skat, og har derfor ikke rigtigt noget med Kina at gøre på den led.

Er det en rigtig behandling jeg har fået ved den danske sygesikring, eller er jeg berettiget til et sygesikringsbevis som alle andre? I princippet er jeg jo bare på lange ferier i Kina - jeg oplyste bare den danske stat om at de nu kunne kontakte mig på en kinesisk adresse i stedet. Havde jeg ikke flyttet min adresse til Kina, og bare taget afsted, havde jeg jo ikke haft problemet i dag. Jeg kunne også let løse problemet ved bare at flytte min adresse hjem igen, men ser ingen grund til at jeg skal 'lyve' på den måde.

Jeg er derfor nysgerrig efter at høre hvad andre udenlandsboende Amino'er gør mht. sygeforskring.

På forhånd tak, Kristian

Find vej med en rutevejledning eller se landkort over de danske byer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Jeg kan ikke give dig et svar på hvad myndighederne helst ser du gør, men selv ville jeg nok bare sørge for at beholde adressen i Danmark. Så længe du betaler dansk skat og primært har dansk indkomst, og ikke har bopæls-pligt eller meget brug for at myndighederne kontakter dig i Kina, kan du ligeså godt have en adresse i Danmark. I de par år hvor jeg har boet i udlandet har jeg selv gjort dette, og flyttede personligt blot min adresse hjem til mine forældre, som tog sig af at scanne min post ind og sende med mails til mig. ;-)

Så kan du ligesom du hidtil har gjort, nøjes med en Gouda (eller andet selskab) rejseforsikring til de 5 måneder ad gangen du er af sted. Så vidt jeg ved er der intet ulovligt i dette, da du blot er ude og rejse 10 måneder om året, men stadig har bopæl osv. i Danmark.

(Hvis det er mere permanent i Kina, var det måske også en god ide at flytte adresse og det hele derned, og så betale Skat der? Kan vel umuligt være ligeså meget i Skat som her i Danmark ;-) )

Held og lykke med det hele!

- Christian Jessen

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 18:38

Godt spørgsmål. Hvordan forsikrer man sig egentlig som udlandsdansker når man er tilbage i Danmark?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00

Jeg går ud fra man skal investere i en speciel forsikring. Men meget interessant spørgsmål, så Googlede lidt rundt, og det eneste jeg umiddelbart kunne finde var at Gouda har en "incoming-forsikring" til udenlandsdanskere her: http://www.gouda.dk/page1583.aspx

Går ud fra at det nok er de samme regler der gælder for udenlandsdansker, som alle andre der besøger Danmark / EU: at man, for at kunne rejse til EU, skal have en gyldig forsikring der dækker XXX kroners behandler inden for EU. (Det er ihvertfald de regler jeg har læst op på, i forbindelse med venner fra Sydamerika der gerne ville besøge mig i DK)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:44

Halte:
Jeg er derfor nysgerrig efter at høre hvad andre udenlandsboende Amino'er gør mht. sygeforskring.

Der er jo tale om en form for udstationering, så jeg ville selv bruge reglerne om udstationering, hvorerefter du med pensionsstyrelsens godkendelse kan tage din danske sygeforsikring med til udlandet i 2 år (evt. 3 år efter ansøgning).

Prøve at google "sygeforsikring ved udstationering".

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:52

Alt efter hvordan forretningen har det, så overvej evt. at hyre hjælp til den del.
Da jeg var udstationeret i Istanbul havde firmaet hyret Ernst & Young til at tage sig af hele skatte/opholdsshowet fra den danske side. Det sparede bestemt mig for en masse tid og hovedbrud. Mener min kontakt hed Claus Nørgaard, og er en del af Ernst & Young i København.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)