Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det muligt at trække et kursus fra i skat, hvis det er betalt inden pengene til det er tjent?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at state op som selvstændig og vil gerne tage et kursus, inden jeg begynder at tjene penge. Så jeg vil gerne vide om det er muligt at trække den udgift fra, hvis jeg f.eks. først tjener nok til at dække udgiften næste år eller senere end kurset er betalt?

Aline

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:34
Nej, du kan ikke overføre underskud til næste år, hvis du driver personlig virksomhed. Du kan dog fradrage underskuddet i dine andre indtægter i året. Du skal dog også vurdere, om dit kursus overhovedet er fradragsberettiget.

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 13:49

Kurset er kun fradragsberettiget, hvis du ikke lærer noget nyt! Du må altså kun genopfriske og a´jourføre en bestående viden. Er der tale om ny viden, så vil Skat ikke være med til at betale kurset - lyder måske mærkeligt, men er ikke desto mindre sandt.  

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 6. Jun 12
Skrevet kl. 14:02

Tak for de hurtige svar. Kan I hjælpe mig med at finde ud af om kurset er fradragsberettiget? Jeg starter op som yogalærer, jeg har allerede en uddannelse, som jeg tog i Indien for 2 år siden. Jeg vil dog gerne have genopfrisket denne viden, så jeg vil tage en uddannelses her i Danmark. I princippet er de to uddannelser fuldstændig ens (de giver den samme certificering). 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:17

Man kan sige, at hvis kurset er nødvendigt for at opstarte din virksomhed, så er det ikke fradragsberettiget. Hvis kurset er nødvendigt for at fastholde dine nuværende viden (og dermed omsætning) i virksomheden, så er det fradragsberettiget.

Hvis de to kurser er ens, så kan det godt fradrages.

Dog vil jeg mene, at der opstår et problem, når du ønsker at gennemføre kurset inden opstart af virksomhed. SKAT vil sandsynligvis vurdere, at kurset dermed er nødvendigt at gennemføre inden start af virksomhed, og dermed kan fradrag måske nægtes af SKAT.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Du kan finde flere oplysninger hos SKAT

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=103004&vId=205104&search=kursusudgifter*

Nu skriver trådstarter, at der allerede er taget en uddannelse i Indien, hvorfor SKAT følgelig vil kræve en fyldestgørende redegørelse og fuldt dokumentation for den oprindelige uddannelses sammensætning.

SKAT har en rimelig restriktiv tilgang til godkendelse af kursusudgifter, især når det minder mere om en egentlig uddannelse. Derfor afhængig af omkostningen til denne kursusudgift, så vil der, hvis kurset/uddannelsen er dyr, være fornuftigt at anmode om et såkaldt "Bindende svar" hos SKAT.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

afhængig af omkostningen til denne kursusudgift, så vil der, hvis kurset/uddannelsen er dyr, være fornuftigt at anmode om et såkaldt "Bindende svar" hos SKAT.

Helt enig, Tonny.

Jeg var faktisk lige ved at anbefale dette i min tidligere post, da man netop ikke på forhånd kan gennemskue, hvilken beslutning SKAT vil ende med at drage, såfremt trådstarter fradrager kurset, og efterfølgende får opmærksomhed fra SKAT.

At være forberedt med et bindende svar fra SKAT vil absolut være at foretrække.

Tilmeldt 6. Jun 12
Skrevet kl. 21:48

Tusind tak for jeres svar. Det vil jeg gå videre med:)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)