Hej Alle, Jeg har et udlejningshus som jeg lejer ud, og beskattes via kapitalafkastordningen. Huset er betalt kontant og giver overskud. Der er således ikke nogen renteudgifter. Nu har jeg planer og at sætte et solcelleanlæg på mit eget hus, og køre dette efter virksomhedsordningen. Et sådant anlæg vil i sagens natur give underskud de første 8-10 år, hvorfor kapitalafkastordningen ikke vil være en fordel ehr. Spørgsmål: Skal man "vælge samme ordning" for alle sine personligt ejede virksomheder, eller må man have virksomheder i "begge ordninger" ? Med venlig hilsen Ole Haahr Andersen |
Hej Ole
Hvis du vælger virksomhedsordningen for en virksomhed, skal alle dine virksomheder beskattes efter virksomhedsordningen.
Kapital afkastordningen er som udgangspunkt lettere at anvende end virksomhedsordningen, men i alle normale situationer, giver virksomhedsordningen et skattemæssigt resultat, som er mindst lige så godt som kapitalafkastordningen. Hvis du lægger en gældfri overskudsgivende udlejningsejendom ind i virksomhedsordningen, vil der skulle beregnes kapitalafkast, som du kender det fra kapitalafkastordningen, dvs. en del af overskuddet svarende til kapitalafkastgrundlaget gange kapitalafkastsatsen (pt. 2%), kan hæves og beskattes som kapitalindkomst. Herudover giver virksomhedsordningen andre fordele, f.eks. vil du kunne opspare overskud mod kun at betale 25% i foreløbig virksomhedsskat. Hvis du har anden gæld, kan du overveje at skyde den ind i virksomheden samtidig og derved øge værdien af rentefradraget. Efter praksis accepterer Skat dette, også hvis der er tale om privat gæld.
Virksomhedsordningen er lidt mere besværlig at anvende, f.eks. skal du adskille virksomhedens og din private økonomi, dvs. der skal bl.a. være separate bankkonti. Der skal herudover føres:
- Indskudskonto (populært sagt svarende til den indbetalte egenkapital i et selskab)
- Kapital afkast grundlag (svarende til den til enhver tid værende egenkapital i et selskab) og
- En mellemregningskonto (mellem din privat økonomi og din virksomhed)
Det er også et krav, at du lever op til bogføringsloven.
Om dit solcelleanlæg er en virksomhed (og dermed kan beskattes efter virksomhedsordningen) kommer an på om anlægget alene producerer strøm til dit eget forbrug, eller om det bliver koblet til nettet og du sælger strømmen. Hvis du blot producerer til eget forbrug, kan du ikke anvende virksomhedsordningen.
Der er som led i skattereformen foreslået en mulighed for at afskrive 115% af anskaffelsessummen på nye driftsmidler, der erhverves i perioden 30. maj 2012-31. december 2013. Hvis dette er væsentligt for dig, bør du overveje at vente med at købe et anlæg, indtil det er helt klart, om det vil være omfattet af de forventede nye regler.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk