Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udgifter før virksomhedens start?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej smukke Aminoer.

Jeg har forsøgt at google lidt omkring mit problem, dog uden det store held, så nu prøver jeg her.

Jeg er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed - en webshop. I den forbindelse har jeg den sidste måneds tid indkøbt lidt varepartier til shoppen for ~10.000 kr. og fået etableret webshoppen for omkring 6000 kr. - alt betalt fra min private bank konto.

I går modtager jeg så en mail fra virk.dk med mit CVR nummer, og at et registreringsbevis vil blive tilsendt i løbet af den næste uges tid.

Da jeg nu får CVR nr. skal jeg selvfølgelig føre regnskab for moms osv. fremadrettet.

Men hvordan kan/skal jeg bogføre de udgifter fra før jeg fik cvr nummer? - Skal jeg bare føre dem i regnskabet og vedlægge fakturaer som bilag, og så vil jeg kunne trække dem fra mine indtægter?

Eller må de ikke komme i virksomhedens regnskab, da indkøbene blev foretaget før virksomheden blev lavet?

Måske er det helt valgfrit, om man vil bogføre det eller ej?

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:04

Hej Lars,

Du skal bare bogføre dem, som hvis købene var gjort efter du havde modtaget CVR-nummer. Da købene er gjort indenfor den seneste måneds tid, så er der ingen problemer med SKAT.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 13:25

Hej Martin,

Okay det lyder godt - tak for hjælpen! :)

Er der en grænse for, hvor lang tilbage købene må gå for at de kan bogføres i virksomheden? :)

Mvh.

Lars Thomsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:31

Lars Thomsen:

Er der en grænse for, hvor lang tilbage købene må gå for at de kan bogføres i virksomheden? :)

Ja.

Som udgangspunkt kan man ikke bogføre udgifter afholdt før opstart, men SKAT accepterer det alligevel, hvis der er tale om relevante virksomhedskøb foretaget indenfor "en rimelig tid" før opstart.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 14:10

Okay, tak for det :)

Hvis vi antager, at jeg har et vareparti liggende, som er købt for 3-4 måneder siden, og jeg sælger disse i min virksomhed som lige er oprettet. De skal så altså kun bogføres som en indtægt? Hvordan skal der dokumenteres for, hvor varerne er fra? :)

Mvh.

Lars Thomsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:25

Blev varepartiet købt med henblik på opstart af virksomhed? I så fald ville jeg inkludere dem i regnskabet, da varerne er købt i år.

Alternativt kan du sælge dem momsfrit fra dig selv privat til din virksomhed, og evt. sælge dem videre under brugtmomsordningen i virksomheden. Det giver dog lidt ekstra administrativt arbejde.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 14:28

Okay, mange tak for hjælpen, Martin :)

Du er en guttermand!

Mvh.

Lars Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:31

Martin E. Jensen:
Blev varepartiet købt med henblik på opstart af virksomhed? I så fald ville jeg inkludere dem i regnskabet, da varerne er købt i år.

Enig!

Alternativet behøver ikke at være mere kompliceret end at man ændrer starttidspunktet for sin registrering tilbage.

/Henrik

PS. Bemærk at Martins tidligere svar forudsætter at du ikke har faktureret nogen uden moms inden virksomhedsstart.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:53

Henrik Koudahl:

PS. Bemærk at Martins tidligere svar forudsætter at du ikke har faktureret nogen uden moms inden virksomhedsstart.

Helt enig.

Umiddelbart lyder det dog ikke til, at der har været drevet momsfri virksomhed inden momsregistrering i dette tilfælde.

Fra Nr. Broby
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:44

Hopper lige ind i tråden her. Sad nemlig lige med samme spørgsmål. Det er dejligt at man kan finde svar på næsten alt her inde. :-)

Jeg har lige været inde og registrere min enkeltmandsvirksomhed på virk.dk og skal så nu vente imellem 4 dage og 99år ;-) på at modtage mit cvr nummer og registreringsbevis. Dette har jeg svært ved at vente på da jeg gerne skal hurtigt igang med at få lavet min webshop (jeg får de første varer hjem næste weekend). Så jeg har i dag været inde og købe domænenavn, og det har jeg så måtte gøre som privatperson. Så kan jeg også benytte en af ovenstående løsninger hvor jeg enten bare ligger fakturaen i regnskabet eller sælger domænet til min egen virksomhed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)