Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sygdom op til ferie

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi sidder og snakker lidt frem og tilbage her Smile

En af vores ansatte er pt. sygemeldt med en fibersprængning i maven (mellem rib ben), men han her en planlagt ferie som starter mandag (sidste arbejdsdag fredag). Han har planlagt rejse til Spanien, og flyver på Søndag. 

Må han det? Skal han afbryde sin sygemelding inden, eller hvordan er reglerne herom?

Hvis han afbryder sygemeldingen for at tage på ferie, skal vi udbetale sygeløn til ham?

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 01:31

Jeg mener ikke han kan rejse hvis han er syg.

Men han kan godt melde sig rask på fredag og så holde sin ferie.

Hvis han ikke er syg mere så skal du ikke betale sygeløn til ham så enten skal han bruge sin ferie med løn hvis han er funktionær. Ellers skal han bruge sit ferie kort.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Langå
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:01

Hej!

Hvis ikke du kan arbejde, så kan du heller ikke tage på ferie.

Jeg er 100 % sikker på, at raskmelder han sig ikke inden han tager på ferie, så skal I ikke betale sygeløn, netop fordi at man ikke kan tage til syden i en sygemelding.

Jeg foreslår, at I tager en snak med ham om en evt. raskmelding også for at skåne ham for evt. tilbagebetaling af sygepenge :-)

Good luck!

De bedste hilsner

Malene Dokkedahl Olesen

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 63
Fra  Recnopharma Skrevet kl. 22:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Malene Dokkedahl Olesen:

Hej!

Hvis ikke du kan arbejde, så kan du heller ikke tage på ferie.

Jeg er 100 % sikker på, at raskmelder han sig ikke inden han tager på ferie, så skal I ikke betale sygeløn, netop fordi at man ikke kan tage til syden i en sygemelding.

Jeg foreslår, at I tager en snak med ham om en evt. raskmelding også for at skåne ham for evt. tilbagebetaling af sygepenge :-)

Good luck!

De bedste hilsner

Malene Dokkedahl Olesen

BLIV SYNLIG!

Er dybt uenig. Man kan som arbejdsgiver (desværre) ikke blande sig i, om en medarbejder rejser på ferie syg.

Se vedhæftede som er uddrag fra lovgivningen vedr. sygdom:

Hvis en ansat bliver syg umiddelbart op til planlagt ferie, har vedkommende ret til at få udskudt sin ferie. Det fremgår af "Aftalen om ferie for ansatte i kommuner og amter", der trådte i kraft den 1. maj 2002 og er indgået mellem KTO og de kommunale arbejdsgivere.

Sygdom giver ret til at suspendere ferien
I § 7, stk. 2 står således, at en ansat, som bliver syg før tidspunktet for den aftalte feries begyndelse, og som stadig er sygemeldt eller er syg, når ferien skal påbegyndes, er berettiget til at få ferien suspenderet.

Det hænger sammen med bestemmelsen om, at ferien først starter ved arbejdstids begyndelse den første feriedag og slutter ved ferieugens eller ferieugernes ophør. Hvis man holder enkelte feriedage slutter ferien ved arbejdstids ophør den sidste feriedag.
Den syge kollega kan altså selv vælge, om hun vil holde sin ferie alligevel, eller om hun vil have den udskudt. Vælger hun at udskyde ferien skal hun melde sig syg efter de gældende regler, der er på hendes arbejdsplads.

Hvis kollegaen ønsker ferien udskudt er det normalt hele den planlagte ferie, der suspenderes. Med mindre andet er aftalt, skal kollegaen derfor møde på arbejde, når hun er raskmeldt, hvorefter ferien skal fastlægges på ny.
Tilmeldt 30. May 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 07:43

Hej

Ferie kan han jo ikke tage når nu han er sygemeldt men hvad han laver under sin sygemelding er der jo ikke nogen der kan blande sig i!

Preben

Fra Langå
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:49

Jeg har desværre en anden erfaring fra tidligere job, som så ikke er efter reglerne kan jeg fornemme ;o)

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 63
Fra  Recnopharma Skrevet kl. 15:12
Malene Dokkedahl Olesen:

Jeg har desværre en anden erfaring fra tidligere job, som så ikke er efter reglerne kan jeg fornemme ;o)

Nej der er desværre en del virksomheder, som har en udfordring med at overholde reglerne...
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:12

Der er ikke noget sort/hvidt svar på dit spørgsmål.

F.eks. er der intet i vejen for, at en fodboldspiller med et brækket ben rejser til udlandet mens han er sygemeldt.

En medarbejder, der er sygemeldt pga stres, kan også - og måske endda med helbredende virkning - rejse sydpå.

Svaret på dit spørgsmål beror derfor på et konkret vurdering af sygdommens karakter og arbejdets art.

Det bedste råd i sådanne sager, vil derfor være afholdelse af en 'mulighedssamtale'. Her kommer også en lægelig vurdering indover.

Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 14:52

Tak for jeres synspunkter (som noget nok er), men problemet blev løst ved at han meldte sig rask inden afrejse da samvittigheden ikke kunne klare at være sygemeldt unden ferien. Vi forventer nu at han optager arbejdet igen når ferien er slut.....

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)