Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte en fotografisk virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Har puslet med at lave en lille fotovirksomhed hvor jeg vil sælge mine billeder til diverse firmaer og evt. privatkunder.
Har allerede fået tilsagn fra et par firmaer som vil købe mine billeder.

Hvis man har en omsætning/salg på under 55.000,- om året (har jeg hørt) behøver man ikke at lave sig momsregistrere ?
- er det korrekt ?
- B-indkomst ?

Hvis man er momsregistreret - kan man så fradrage ting (stativer-kamera osv.) man bruger i virksomheden ?
Det første regnskabsår vil der nok være minus da der er flere udgifter end indtægter - gir' der problemer rens skattemæssigt ?

Mvh
Claus

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 21:54

Hej Claus

Det er rigtigt at du ikke har pligt til at være momsregistreret for du har en omsætning på over 50.000 på en 12 måneders periode.
D.v.s. at du så slipper for at lave momsregnskab - du skal ikke lægge moms på dine priser - men du kan heller ikke få momsen tilbage på ting du køber. Du kan læse mere om momsregistrering her: http://www.eogs.dk/sw25498.asp

Men når du har virksomhed skal du stadig føre regnskab over dine indtægter og udgifter - og det samlede overskud eller underskud du har når kalenderåret er gået - skal indberettes på din selvangivelse - og indgår så i beregningen af din samlede A-skat.

Det kan være fornuftigt at snakke med skat før du går igang. Hvis din omsætning bliver ret beskeden - risikerer du at de betragter det som hobbyvirksomhed - og så er det ikke sikkert du må få fradrag for dine udgifter.

Tilmeldt 5. Jan 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:06

Hej Dirch

Tak for svaret Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)