Jeg har et mindre problem, idet jeg har købt et parti varer fra en sælger for 1½ måned siden, og har rykket efter en faktura på det utallige gange, og nu gider han ikke tage telefonen når jeg ringer, og han har aldrig svaret på mails, selvom han hver gang jeg har snakket med ham om det, har sagt at jeg skal sende en mail. Men hvad gør man i sådan en situation? Det er købt i Danmark, af en person som opkøber og sælger div. partier, så han er CVR registreret, men han sagde godt nok til mig, da jeg hentede det, at det var de færreste der bad om at få en faktura på det. (Skal han i det hele taget ikke lave en faktura automatisk når han laver et salg som firma, uanset om det er B2C eller B2B?) Men hvad gør jeg så, når jeg gerne vil vidersælge varerne, men ikke har nogen form for dokumentation for hvad jeg har givet for det, eller hvad jeg har købt og hvor jeg har købt det? Varerne er købt kontant (beløb hævet i banken og betalt med til sælger da jeg hentede varerne, da de ikke har dankortbetaling) Skal også siges, at han i det parti jeg fik købt, havde sneget en hel masse varer der var påtrykt "NOT FOR SALE" ol (vareprøver fra producenter) og disse er vel også ulovlige at sælge til andre virksomheder. |
Jo en CVR virksomhed skal udstede faktura - og jo helt specielt når du sådan tilmed rykker for den, er det jo usædvanligt for at sige det mildt, ikke at ville komme med faktura.
Det er heller ikke i orden som sådan, hvis han ved, at du køber til videresalg, at give dig varer påtrykt NOT FOR SALE med mindre det fremgik af jeres aftale, at det var noget sådan.
Du har jo taget en chance og betalt ham i kolde cash, og han virker som en virksomhed der er vant til at sælge på markeder og stoppe pengene i en prangerpung.
Du har formentlig ikke noget på skrift der kan vise hvad han skulle levere og til hvilken pris INDEN du betalte ham eller? Kan du bevise, at han ved det er B to B og ikke bare tror det er en privat? (ikke at det nødvendigvis gør verden til forskel, men dog vil det i en tvist nok ha lidt at sige - helt afhængigt af aftalen)
Jeg tror det vil dreje sig om hvor mange penge det er. Hvis det er mange, og du har en skriftlig aftale -tydelig email korrespondance kan vel måske række, INDEN du gav ham kontanterne, så kan du sikkert gå til en advokat og køre en sag på ham, og taber han, og det kan din advokat nok afgøre hvis han får alle detaljer, så kommer han til at betale. Der vil det også være godt hvis du har korrespondance hvor du rykker for fakturaen selv efter leverancen, for sådan en skal han komme op med. Så mange penge - prøv advokat
Helt samme med NOT FOR SALE. Hvis aftalen er sådan, at det er oplagt der ikke må være den slags imellem, så kan din advokat tage det med i kravet, ellers bliver det sikkert op af bakke.
vh