Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virk.dk + MAC = fejlmelding..

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 119
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg installeret BÅDE chrome og fire fox - og med fire Fox kunne jeg komme i gang. Men kan ikke bruge nem id, da der mangler et plug in, som ikke kan findes- What to dó?

Fra Skanderborg
Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 598
Fra  Stokholm Jewelry Skrevet kl. 18:55

Tina:
Nu har jeg installeret BÅDE chrome og fire fox - og med fire Fox kunne jeg komme i gang. Men kan ikke bruge nem id, da der mangler et plug in, som ikke kan findes- What to dó?

Lytter lige med :)

Best regards / Bedste hilsner

Frederik - Stokholm Jewelry 

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 19:05

Kim Dolleris:

Statistikken (FDIM) viser 50% IE-brugere pt. samlet - 7,8,9. Det vil jeg ikke kalde den tunge ende.

Ved at udvikle til IE har man ramt 50% og de resterende % er delt ud på de andre browsere, hvis brugere man regner med kan finde ud af at bruge IE eller en anden browser, så at udvikle til dem er ikke økonomisk rentabelt.

Kim Dolleris:

Men det er jo let nok når det ikke er (potentielle) kunder der bare kan smutte videre til næste forhandler.

Det er ikke anderledes for en virksomhed, hvis de fleste brugere på en shop bruger IE, så optimere man selvfølgelig til den.

Jeg syntes ikke det er ok at det kun virker i IE eller et MS produkt, selvfølgelig ikke, hvis så brugte jeg nok ikke opera Wink.

Jeg forstår faktisk ikke at det skulle være så svært at få tingene til at virke i alle browsere, men vi kan bare glæde os til at HTML5 er fuld implementeret, alle sider er omprogrameret og alle har den nyeste browser, så skulle der ikke være nogle problemer Wink.

Teddy

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 09:18

Teddy Carlsen:

Ved at udvikle til IE har man ramt 50% og de resterende % er delt ud på de andre browsere, hvis brugere man regner med kan finde ud af at bruge IE eller en anden browser, så at udvikle til dem er ikke økonomisk rentabelt.

På ingen måde enig. Hvis man skal gøre det op i det store sæk penge så er der telefonsupport, mailsupport, chatsupport, de ansatte på stederne etc etc. Det må da på alle tænkelige måder være mest rentabelt at gøre selvhjælpere selvhjulpen. Jeg kan ikke forestille mig at det har været et mål bare at ramme IE. 

Teddy Carlsen:

Det er ikke anderledes for en virksomhed, hvis de fleste brugere på en shop bruger IE, så optimere man selvfølgelig til den.

Igen, uenig. Hvis man har en webshop har man selvfølgelig en interesse i at alle ens besøgende kan foretage et køb. Som sagt kan der være små features der kun fungerer på udvalgte browsere, men selve det at foretage et køb - det skal spille.

"Man" optimerer da ikke efter halvdelen. Så må man bruge nogle standarder der ikke kræver vendortilpasning i så stor udstrækning.

Der kan være tilfælde hvor der skal snakkes sammen med xx antal obskure webservices, men så er man være forberedt på det. Jeg håber da på ingen måde at de ansvarlige har valgt et software hus, hvor udmeldingen har været "vi laver det så det virker i IE, den bruger størstedelen jo".

Teddy Carlsen:

Jeg forstår faktisk ikke at det skulle være så svært at få tingene til at virke i alle browsere, men vi kan bare glæde os til at HTML5 er fuld implementeret, alle sider er omprogrameret og alle har den nyeste browser, så skulle der ikke være nogle problemer Wink.

HTML5 er langt fra svaret, blot et nyt markup. Men jeg giver dig ret i at det bliver godt når alle har en mere eller mindre opdateret browser. Vendor prefixing er nok kommet for at blive - ihvertfald så længe de ikke kan blive enige om en fælles motor.

:) Kim

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 17:09

Kim Dolleris:
På ingen måde enig. Hvis man skal gøre det op i det store sæk penge så er der telefonsupport, mailsupport, chatsupport, de ansatte på stederne etc etc. Det må da på alle tænkelige måder være mest rentabelt at gøre selvhjælpere selvhjulpen. Jeg kan ikke forestille mig at det har været et mål bare at ramme IE. 

Jo, så virker det på en computer der lige er pakket ud af en bedstemor der aldrig har brugt en computer før.

Hvordan vil du ellers forklare at de offentlige sider virker bedst i IE?

Kim Dolleris:
"Man" optimerer da ikke efter halvdelen. Så må man bruge nogle standarder der ikke kræver vendortilpasning i så stor udstrækning.

Det er jo så ikke halvdelen, men måske 80-90% af ens besøgende der bruger IE. Min pointe er at man skal udvikle til sine kunder , og ikke hvad der er smart eller nyt.

Kim Dolleris:
Jeg håber da på ingen måde at de ansvarlige har valgt et software hus, hvor udmeldingen har været "vi laver det så det virker i IE, den bruger størstedelen jo".

Sådan har de nok ikke formuleret det, men argumentet har nok været at det er største delen der bruger det, og at det er den ældste og mest udviklede browser, den der er udviklet mest til, den udviklerne har længst erfaring med osv. På den måde sidder IE stadig tungt på "markedet".

Kim Dolleris:
HTML5 er langt fra svaret, blot et nyt markup. Men jeg giver dig ret i at det bliver godt når alle har en mere eller mindre opdateret browser. Vendor prefixing er nok kommet for at blive - ihvertfald så længe de ikke kan blive enige om en fælles motor.

Vendor prefix høre til i CSS og ikke i html, og er kun opstået fordi der bliver udviklet parallelt på de forskellige browsere, hen imod en standart der bliver justeret løbende. De vil helt sikkert forsvinde, når specifikationen er på plads, og browser udviklerne har rettet ind(der kan så komme tilføjelser, men det er jo noget andet).

HTML5 bestemt ikke blot et nyt markup, arbejdet med standarten går ud på at fjerne alle de vildskud der har været i htmls historie, og udrydde nødvendigheden af plugins, plus at tilføje semantik og nye funktioner osv. Alle browser udviklerne er med i arbejdet, og det endelige resultat bliver html der virker i alle browsere og ser ens ud, uanset motor.

Teddy

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 17:17
Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 21:01

Endelig en debat med kød på - tak for det.

Teddy Carlsen:

Jo, så virker det på en computer der lige er pakket ud af en bedstemor der aldrig har brugt en computer før. Hvordan vil du ellers forklare at de offentlige sider virker bedst i IE?

Med mindre hun har købt en maskine uden Windows ;) Når du siger "virker bedst" begynder det at lugte hen af det rigtige. Problemet er jo med denne sag - at lortet IKKE virker. Hvis man kunne gennemføre det der er krævet af en - så fair nok hvis det virker "bedst" i IE.

Teddy Carlsen:

Det er jo så ikke halvdelen, men måske 80-90% af ens besøgende der bruger IE. Min pointe er at man skal udvikle til sine kunder , og ikke hvad der er smart eller nyt.

Enig, og alt afhængig hvem ens kunder er sørger man for at ramme dem bedst muligt. Dermed ikke sagt at man skal udelukke alle andre fra legen. Det er da om nogen måde den bedste at skyde sig selv i foden.

Teddy Carlsen:

Sådan har de nok ikke formuleret det, men argumentet har nok været at det er største delen der bruger det, og at det er den ældste og mest udviklede browser, den der er udviklet mest til, den udviklerne har længst erfaring med osv. På den måde sidder IE stadig tungt på "markedet".

Nej, det var også kogt ned og med et glimt i øjet. Argumentet holder stadig ikke - slet ikke på offentlige sider, hvor vi sikkert inden for kort tid bliver pålagt at ordne de ting vi skal med de forskellige instanser. Der burde være en der lige havde stoppet op og tænkt; "hmm.. hvad så med de andre".

Ved vi hvor gammelt det nye webreg er?

Teddy Carlsen:
Vendor prefix høre til i CSS og ikke i html, og er kun opstået fordi der bliver udviklet parallelt på de forskellige browsere, hen imod en standart der bliver justeret løbende. De vil helt sikkert forsvinde, når specifikationen er på plads, og browser udviklerne har rettet ind(der kan så komme tilføjelser, men det er jo noget andet).

HTML5 bestemt ikke blot et nyt markup, arbejdet med standarten går ud på at fjerne alle de vildskud der har været i htmls historie, og udrydde nødvendigheden af plugins, plus at tilføje semantik og nye funktioner osv. Alle browser udviklerne er med i arbejdet, og det endelige resultat bliver html der virker i alle browsere og ser ens ud, uanset motor.

Du har ret. Jeg mente man kunne trække flere sprog med i samme begreb. Beklager begrebsforvirrigen.

Jeps, udviklet parallelt uden ellers at have samme mål (før nu) - for ellers virkede webreg vel som det burde (eller nogenlunde) i 'de nye smarte browsere'. Jeg skal indrømme at jeg ikke ved præcist hvad der ikke virker eller hvorfor på webreg dog. Ved bare at jeg synes det er en kæmpe streg i regningen.

Teddy Carlsen:

HTML5 - Det er faktisk bare markup. Det er rigtigt at det er blevet mere ens og streamlined og at nogle nye elementer har fået brugbare funktioner. Og at vi, forhåbelig, en dag har et godt forståeligt markup alle browsere vil tygge sig igennem med glæde. Det er dog stadig bare elementer som alle skal manipuleres med css og javascript - ganske som vi plejer. Der er kommet nogle nye spændende elementer til som kan manipuleres endnu mere spændende.. Men altså ikke noget HTML5 kan alene - derfor bare markup. Et markup der sikkert i lang tid vil blive brugt på en milliard forskellige måder - tag bare <nav> og <menu> hvordan de er brugt derude. Og som man kan se med fx <video> så skal der stadig laves 3 forskellige formater for at have fallbacks til de forskellige up-to-date-vendors.

Så ja.. måske engang om 3-4 år er alle nyeste versioner i sync - men det betyder stadig, hvis historien bare gentager sig lidt, at der skal udvikles så det virker i en eller flere versioner tilbage.

Jeg kan læse at jeg er begyndt at gentage mig selv - vi bliver nok ikke mere enige ...

Summa summarum - Det er for ringe virk.dk!

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Skrevet kl. 22:10

Webreg køre på et cms hvor patentet udløb i 04, så det er sikkert gammelt. Men noget helt andet er at hvis man validere siden så bonner den ud med 177 fejl og 3 advarsler, pinligt.

Det kan have noget at gøre med hvorfor nogle browsere får den galt i halsen.

Du har ret, hvis udviklerne ikke overholder specifikationen så er det lige meget med html5, men det gode er at alle browserudviklere sidder med ved bordet.

Ja på den måde så er det bare markup, men med een fælles standart, uden vildskud.

Lige med video er det et spørgsmål om patenter, og indbyrdes sympatier/aftaler imellem browser udviklere og video codecs udviklere.

Men det ændre ikke at det er en rigtig god ide at video og audio bliver afspillet direkte i browseren.

Som du skriver skal browserne også være bagud kompatible, og det er også et problem.

Ja god debat, tak for det.

Teddy

Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 119
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 22:20

Sikke lang debatten blev :) 

Ja, den gik endelig igennem da jeg brugte Fire Fox, MEN jeg kunne til sidst IKKE bruge mit NemId, men kun en anden kode, som jeg ikke har. Virkelig total ringe, når der netop står - BRUG NEMID!!!!

Nogen forklaring på det?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)