1) Hvis man som enkeltmandsvirksomhed udbetaler løn til sig selv, under virksomhedsskatteordningen (VSO), hedder det så "privatforbrug"?
2) Den skat man betaler ifm. ens egen løn, den skal angives som B-indkomst/B-skat, korrekt?
3) ... og hvor ofte betaler man skatten af sin egen løn, er det noget med 10 girokort om året eller skal man kun overføre til SKAT én gang årligt?
4) De penge man lader stå i virksomheden som overskud (ved at bruge VSO) og som skal betales selskabsskat af, det er kun én gang årligt den skat skal betales, korrekt?
1. Det er en hævning, som du i princippet betaler skat af.
2. Du betaler skat af resultatet i virksomheden..og ikke af hævninger(dog modregnes hævninger opsparingen i VSO)
3. Du betaler B-skat i 10 rater af forventet resultat.
4. Du betaler ikke selskabsskat i et personligt firma. Du betaler skat af resultat - forlods betalt via B-skat..og 25% VSO-skat af din opsparing, hvor også betalt skat bliver modregnet.
Dvs. hvis man hæver 15.000 kr om måneden til løn, så er det reelt set det du får ud på din private bankkonto, men firmaet skal så 1 gang årligt sørge for at:
1) Indbetale skat for (cirka) 30.000 kr om måneden (hvis vi antager 50% skat, ingen fradrag osv, bare for at gøre regnestykket nemt), altså 12 * 15.000 kr.
2) Indbetale 25% skat for virksomhedens overskud, af de penge man ikke har hævet til privat.
Sidste spørgsmål i denne omgang: Jeg har fået lavet B-indkomst forskudsopgørelse baseret på hvad jeg forventer at hæve til mig selv i løn hver måned, og der fulgte de her girokort med til 10 rater om året. Så dem betaler jeg bare når de skal betales, og på selvangivelsen opgiver jeg alle tallene hvorefter det reguleres og jeg skal af med mere i skat (af firmaets overskud)?