Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er den bedste computerskærm?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle venlige Amino'er :-)

Jeg er ejer af en Lenovo Thinkpad T420s - ... og denne er jeg vældig tilfreds med!

Jeg blev dog lidt tændt af denne debat: 'Vis os dit iværksætter-kontor/skrivebord' og ønsker derfor en skærm, som jeg kan koble til min bærbar når jeg sidder derhjemme.

Det første sted jeg umiddelbart har søgt er her: Lenovos egen hjemmeside.

Inden jeg købte min bærbar oprettede jeg en tråd herinde om gode bærbar råd og erfaringer og hvorfor så ikke også prøve lykken denne gang med et køb af en computerskærm - det virkede i hvert fald aldeles godt sidste gang (:

--------------

Jeg kan lige så godt gøre det klart, at jeg har ikke meget viden om computerskærme. Bør man være opmærksom på andre ting at skærmen viser et godt/flot billede og har en ønsket størrelse? (Jeg kan næsten regne ud at ja det bør man, men hvad?).

Hvordan vil man typisk slutte sin bærbar til skærmen? Er det nødvendigt med en dockingstation?

Jeg håber I kan byde ind med jeres erfaringer og et par gode råd!

//På forhånd tusinde tak for hjælpen :-)

E-opgaver.dk – En samling af opgaver fra universitetet.

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvilken størrelse skærm kunne du tænke dig? Hvilken skærmopløsning kører du med lige nu på din Lenovo? Du bør sørge for at din nye skærm har en større skærmopløsning end skærmen på din bærbare. Nogle bærbare har en ganske høj opløsning, og så køber man en skærm som ganske vist er større, men som har den samme eller en mindre opløsning. Og det bliver du ikke tilfreds med, for så har du ikke lige så meget 'plads' på din nye skærm som på skærmen på den bærbare, og så mister du lysten til at bruge den anden skærm.

Hvor meget tid skal du bruge foran skærmen?

Størrelsen på skærmen og mængden af tid du skal sidde foran den er vigtig at tage i betragtning når du skal vælge paneltype. Selvom fladskærme ligner hinanden udefra kan der være stor forskel på dem mht. billedet, og det hænger meget sammen med hvilken paneltype der sidder i skærmen. Den mest udbredte paneltype er TN. Det er den som alle de billige fladskærme har, du ved, dem som du kan købe for 499,- i Bilka og mange andre steder. Det er i øvrigt også den som oftest bruges i panelerne på bærbare. TN paneler har den svaghed at de har ikke en særlig bred betragtningsvinkel. Du har sikkert selv lagt mærke til at hvis du kigger på skærmen på din bærbare fra en anden vinkel end 'lige på', så ændrer farverne sig og de bliver mørkere. Denne effekt er endnu mere tydelig hvis du køber en større skærm, f.eks. en 24". Jeg har selv prøvet at sidde ved en 24" skærm med et TN panel og det var ikke særlig behageligt. Når skærmen bliver så stor, så kan farverne ændre sig drastisk hvis du bare flytter hovedet en lille smule. Og jeg mener ikke på sådan en måde som kun grafikere og skærmentuitaster kan se. Jeg mener på en tydelig og irriterende måde som du også vil lægge mærke til. På den 24" skærm som jeg sad ved blev de øverste 5 cm af skærmen rødlig og de nederste 5 cm grønlig (Jeg mener det var grøn, kan faktisk ikke huske det), og det var så irriterende for øjnene at jeg med tiden ubevidst justerede mit hoveds position for at finde den rigtige betragtningsvinkel.

Tro mig, det bliver du rigtig træt af. Men hvis du skal have en mindre skærm end 24" vil jeg ikke mene at det er ligeså kritisk med paneltypen. Men hvis du gerne vil have en stor skærm (Og det vil vi jo alle sammen, ikke?) så vil jeg anbefale dig at gå efter en skærm med enten IPS eller *VA. (Flatpanels.dk har en rigtig god artikel på dansk om de forskellige paneltyper)

Jeg bruger selv 3 skærme til daglig: En 19" TN, en 22" IPS og en 27" IPS. En 19" TN skærm fungerer helt fint, der lægger man ikke mærke til farve- og lysændringer. Med IPS paneler får du en rigtig bred betragtningsvinkel og gode lyse farver næsten uanset betragtningsvinkel. (Det er i øvrigt et IPS panel som sidder i iPhone 4/4S)

Skærme med IPS paneler er faldet meget i pris de seneste år, så du kan få en rigtig god skærm til en god pris. Men jeg vil helt klart anbefale dig at kigge på Flatpanels.dk inden du beslutter dig for hvilken skærm du vil købe. Der er masser af gode artikler og anmeldelser, og de har endda også en side med anbefalede skærme.

Så for lige at runde mit indlæg af: Tænk over hvilken størrelse skærm du gerne vil have og hvor meget tid du vil bruge foran den. Hvis du gerne vil have en større skærm (Jeg vil mene 24" eller mere) så bør du være opmærksom på hvilken paneltype som sidder i skærmen, og så bør du holde dig væk fra TN paneler.

Dell har nogle ganske fine skærme med IPS paneler til fornuftige priser, men der findes også andre producenter.

Når du kigger på skærme på nettet, så er det ikke alle steder som oplyser om hvilken paneltype det er. Som tommelfingerregel kan du regne med at hvis ikke de oplyser hvilken paneltype der er tale om, så er det et TN panel. For hvis der sad et andet panel i, så er det et salgsargument og så ville de skrive det et sted. Men det er bare en tommelfingerregel.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 7. Apr 11
Skrevet kl. 10:50

Wooow, sikke da et langt svar – jeg er meget taknemmelig over, at du gider at ofre så meget tid på at hjælpe; tusinde tak :-)

Paneltype? Dette har jeg aldrig hørt om, så det er ganske dejligt at blive introduceret til sådan et begreb.

Jeg bruger nu en opløsning der hedder 1600x900 – det vil altså sige, ud fra det som du skriver, at min kommende skærm skal have en opløsning der er højere end dette.

Jeg bruger RIGTIG meget tid foran min computer, så skærmen skal købes ud fra at jeg bruger ”maksimalt” tid (set i et realistisk perspektiv).

Med hensyn til størrelse har jeg ikke haft en skærm før, så jeg er ikke så godt inde i det med størrelser. Jeg kan dog sige at jeg ønsker en god stor størrelse, uden at det bliver et helt panorama, hvor jeg fysisk skal dreje hovedet for at følge med.

Prisen spiller som sådan ikke ind på mit køb, så længe at jeg sikres at jeg får noget værdi tilført som er bedre end ellers.

-          Så eksempelvis det med panelet, så er jeg bestemt ikke interesseret i en af de billigere udgaver; af den simple grund, at som nævnt bruger jeg rigtig mange timer dagligt foran skærmen.

Hvad med hensyn til mærke, er det ligegyldigt om bærbar og skærm er ens eller bør man gå efter samme mærke?

Og med hensyn til tilslutning af bærbar? Er det bare via et HDMI-kabel eller hvad er smartest/bedst?

Ellers vil jeg tage et kig på Flatpanels.dk, denne side lyder interessant.

/TAK :-)

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 11:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Velbekomme. :-) Hvis du synes at mit svar er brugbart, så skal du være velkommen til at kaste lidt 'stjernestøv'. ;-) (I.e. bedømme mit indlæg ved at give det stjerner)

Når du siger at du skal bruge meget tid foran computeren og at du gerne vil have en stor skærm, så vil jeg helt klart anbefale dig at du køber en skærm med IPS panel eller et *VA (Der findes mange type af VA paneler som du også kan læse om på Flatpanels.dk).

Helt konkret vil jeg gerne anbefale den samme skærm som den selv har købt. Det er en Dell U2711, en 27" IPS skærm. Hos Dell koster den 5.299,- eks. moms, men du kan købe den hos Dustinhome for 4.779,- kr. inkl. moms. Jeg har selv købt min hos dem og har været fuld tilfreds med forløbet.

Fordelen med dén skærm er at den er prekalibreret fra fabrikken. For at få størst glæde af en god skærm med et IPS, *VA eller et andet panel, så skal skærmen kalibreres. Ellers kan du risikere at skærmens farver ser forkerte ud når du får skærmen. Det kan f.eks. være at skærmen har et rødligt billede eller en anden farve. Det skyldes ganske enkelt at skærmen skal kalibreres. Men med U2711 er skærmen kalibreret når du får den. Lettere kan det da ikke blive. :-)

Mht. mærke mellem bærbar og skærm, så har det intet at sige. Tilslutning mellem bærbar og skærm kan ske på flere måder, men det bedste resultat får du med DVI eller DisplayPort. HDMI er ikke en god løsning, simpelthen fordi at de fleste skærme (Også i U2711) og de fleste grafikkort ikke har fuld understøttelse af HDMI i højere opløsning end "Full HD", som jo er 1920x1080. Og U2711 har en opløsning på 2560x1440. Så du vil ikke kunne få fuld glæde af skærmens opløsning. Derfor skal du bruge Dual Link DVI eller DisplayPort. Tjek hvilke udgange din bærbare har. Hvis den kun har en HDMI udgang, så er det ikke så godt. Der findes adaptere fra HDMI til DVI og måske også til DisplayPort, men jeg mener ikke at du kan komme ud over begrænsningen i opløsningen som HDMI har. For at komme uden om det kan du blive nødt til at købe en USB til DVI eller DisplayPort, men de koster lidt.

Alternativt, så kan det være at du kan blive nødt til at købe en docking-station. De har som regel flere udgange.

Så start med at kigge på din bærbare for at finde ud af hvilke tilslutningsmuligheder den har. Det står sikkert også i manualen til den eller måske kan du stadig finde specifikationerne på Lenovos hjemmeside.

Mht. DVI skal du være opmærksom på at du skal bruge et "Dual Link" DVI kabel for at kablet kan understøtte den høje opløsning som store skærme kører med. Men hvis du vælger at købe en U2711 følger der et Dual Link DVI kabel med.

For lige at runde det af vil jeg til sidst bare lige nævne at du i hvert fald ikke skal bruge et analog kabel som VGA. Skærmene har selvfølgelig tilslutningsmuligheden, men du kan ikke bruge skærmens opløsning fuldt ud, og du vil opleve at skærmens billede 'ryster' en smule. Det undgår du ved at bruge en digital tilslutning.

Du skal ikke være nervøs for at købe en for stor skærm så du skal sidde og dreje hovedet som når du skal dreje til højre på en cykel, for det skal du ikke. Hvis du vil bruge både din bærbare skærm og din nye store skærm samtidig, så kan det godt være at du af praktiske grunde bliver nødt til at placere dem på en måde så du må bevæge hovedet lidt for at se på dem. Men det bliver du ikke træt af. Tværtimod finder du hurtigt ud af at det er meget hurtigere at bevæge øjnene og hovedet for at kigge på den anden skærm end det er at skulle bevæge arm og fingre for at skifte mellem vinduer.

Jeg sidder som sagt til daglig med 3 skærme ved siden af hinanden, og der er jeg nødt til at bevæge hovedet for at se på 'sidespejlene' som jeg kalder dem. Men det generer mig overhovedet ikke. Tro mig, når først du prøver at have 2 skærme så ærger du dig over at du ikke tidligere anskaffede dig en skærm nr. 2. Du vil opleve at blive væsentlig mere effektiv og hurtigere til forskellige typer af opgaver. Og det er ikke bare min egen erfaring, det siger videnskabelige studier også.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Tilmeldt 7. Apr 11
Skrevet kl. 23:34

Hej igen René.

Jeg har nu uddelt ’stjernestøv’ til begge dine indlæg – velfortjent!

Jeg kan se at min computer har Display Port.

Jeg overvejer nu at købe to af de skærme som du linker. Vil det så sige, at jeg godt kan bruge de to skærme + min bærbar skærm på samme tid?

Med hensyn til display port, mangler jeg så andet? Forstået på den måde at hvis jeg bestiller to af de omtalte skærme, vil jeg så kunne se på alle tre skærme fra dag ét?

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 00:40

Hejsa, tak for stjernerne. Jeg er glad for at du kan bruge mine indlæg. :-)

2 af dem? Ikke dårligt, men det gør mig lidt misundelig haha. Men du er nødt til først at undersøge om dit grafikkort understøtter at kunne bruge 3 skærme samtidig. (2 eksterne og den indbyggede i den bærbare) Det kan grafikkort til stationære ikke som standard, som regel understøtter de kun 2 samtidige skærme. Så jeg ville ikke satse penge på at grafikkortet i din maskine kan klare det. Du skal også tænke på at det kræver en ganske kraftigt grafikkort at kunne vise 2 x (2560 x 1440) + 1600 x 900 pixels. Det er 8,8 megapixel. Det svarer næsten til en opløsning på 3000 x 3000 pixels. Det kræver altså et seriøst grafikkort. Men jeg tør ikke udelukke at dit grafikkort i den bærbare kan klare det, men undersøg det først. Hvis du kan finde specifikationerne på den bærbare kan du også se præcist hvilket grafikkort der sidder i din computer. Så kan du lede på nettet eller på grafikkort-producentens hjemmeside efter specifikationerne på grafikkortet for at se om de skriver hvor mange samtidige skærme grafikkortet understøtter.

En anden ting er også at hvis du kun har én DisplayPort udgang på din bærbare, så er der ikke så meget at rafle om. Så kan du kun sætte én skærm til. DisplayPort specifikationen understøtter formelt set at man kan sætte flere skærme sammen i en serieforbindelse, men der er ikke nogen skærme på markedet som understøtter det, og ihvertfald ikke U2711 da den kun har én DisplayPort.

Der findes forskellige splittere som kan købes der kan splitte en DisplayPort til flere DVI porte, og så ser computeren de skærme du tilslutter som én stor skærm. Men de koster lidt, regn med et sted mellem 1.000,- og 2.000,- kr.

Men tag et kig på dockingstationen til din bærbare. Måske har den flere DP udgange. Det ville være et tegn på at din bærbare understøtter mere end én ekstern skærm, men ikke at du nødvendigvis kan bruge 2 eksterne skærme samtidig med den bærbare skærm. Jeg vil tro at der er flere skærmudgange på dockingstationen som hører til din bærbare, men jeg tror du må tage dig til takke med at bruge de 2 eksterne skærme og undlade at bruge skærmen på den bærbare samtidig.

Hvis der er 2 DVI udgange på dockingstationen, så husk at undersøge om det er Dual Link DVI udgange, så de understøtter høje opløsninger. Ellers risikerer du at blive skuffet når du sætter det til og at du så ikke kan sætte den ene skærm eller dem begge til deres optimale opløsning.

Ja, det er slet ikke så lige til at skulle købe store skærme og bruge dem samtidig hehe.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:51
Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 01:14

Hej Nils

Den skærm som du anbefaler har TN panel. Det er fint til spil, surfen på nettet og sådan. Men når du arbejder som webdesigner og grafiker synes jeg helt klart at du burde overveje at anskaffe dig skærme med et andet panel end TN. Der er ingen garanti for (Ja, der er faktisk kun en meget lille chance for) at farverne som du ser dem på din skærm ser ud på samme måde på andre skærme. Det kan selvfølgelig være at du har kalibreret dem, men du vil få meget bedre farvegengivelse og sortgengivelse med alt andet end TN paneler. Hvis du udelukkende designer til web kan det godt gå an, men på sigt ville det være smartere at få dem skiftet ud. Men hvis du skal lave noget som skal trykkes så er du nødt til at have en kalibreret skærm, ellers kan du slet ikke regne med at det du får trykt ser ud som det gør på din skærm.

Men alt det med at din skærm burde kalibreres ved du sikkert godt når du arbejder med grafik. :-) Jeg siger det kun for at ville hjælpe dig.

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 01:16

Hov, jeg glemte at jeg ville linke til " target="_blank">denne video på 2 minutter som laver en sammenligning mellem en skærm med TN panel og en anden skærm med IPS panel. Forskellen er tydelig.

Tilmeldt 7. Apr 11
Skrevet kl. 13:50

Ja, jeg kunne godt tænke mig to eksterne skærme.

Jeg fandt denne side, hvor de kommer med en masse forslag til at tilslutte skærme: http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-76617 

- Så vidt jeg har forstået er løsning 1 uaktuel, da den ene skærm så i så fald vil skulle fungere over VGA.

- Løsning 2 og 3 er vel begge fine; jeg tænker så at man lige så godt kan købe løsning 3, denne dock er kun få hunderede kroner dyrere og så har man altid muligheden for eventuelt at tilslutte endnu en skærm.

Hvad siger du, René, til dette? Tror du ikke at de to Dell skærme du anbefaler og denne http://support.lenovo.com/en_US/product-and-parts/detail.page?&LegacyDocID=MIGR-72873 vil fungere optimalt?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)