Hejsa alle venlige Amino'er :-) Jeg er ejer af en Lenovo Thinkpad T420s - ... og denne er jeg vældig tilfreds med! Jeg blev dog lidt tændt af denne debat: 'Vis os dit iværksætter-kontor/skrivebord' og ønsker derfor en skærm, som jeg kan koble til min bærbar når jeg sidder derhjemme. Det første sted jeg umiddelbart har søgt er her: Lenovos egen hjemmeside. Inden jeg købte min bærbar oprettede jeg en tråd herinde om gode bærbar råd og erfaringer og hvorfor så ikke også prøve lykken denne gang med et køb af en computerskærm - det virkede i hvert fald aldeles godt sidste gang (: -------------- Jeg kan lige så godt gøre det klart, at jeg har ikke meget viden om computerskærme. Bør man være opmærksom på andre ting at skærmen viser et godt/flot billede og har en ønsket størrelse? (Jeg kan næsten regne ud at ja det bør man, men hvad?). Hvordan vil man typisk slutte sin bærbar til skærmen? Er det nødvendigt med en dockingstation? Jeg håber I kan byde ind med jeres erfaringer og et par gode råd! //På forhånd tusinde tak for hjælpen :-) |
Hvilken størrelse skærm kunne du tænke dig? Hvilken skærmopløsning kører du med lige nu på din Lenovo? Du bør sørge for at din nye skærm har en større skærmopløsning end skærmen på din bærbare. Nogle bærbare har en ganske høj opløsning, og så køber man en skærm som ganske vist er større, men som har den samme eller en mindre opløsning. Og det bliver du ikke tilfreds med, for så har du ikke lige så meget 'plads' på din nye skærm som på skærmen på den bærbare, og så mister du lysten til at bruge den anden skærm.
Hvor meget tid skal du bruge foran skærmen?
Størrelsen på skærmen og mængden af tid du skal sidde foran den er vigtig at tage i betragtning når du skal vælge paneltype. Selvom fladskærme ligner hinanden udefra kan der være stor forskel på dem mht. billedet, og det hænger meget sammen med hvilken paneltype der sidder i skærmen. Den mest udbredte paneltype er TN. Det er den som alle de billige fladskærme har, du ved, dem som du kan købe for 499,- i Bilka og mange andre steder. Det er i øvrigt også den som oftest bruges i panelerne på bærbare. TN paneler har den svaghed at de har ikke en særlig bred betragtningsvinkel. Du har sikkert selv lagt mærke til at hvis du kigger på skærmen på din bærbare fra en anden vinkel end 'lige på', så ændrer farverne sig og de bliver mørkere. Denne effekt er endnu mere tydelig hvis du køber en større skærm, f.eks. en 24". Jeg har selv prøvet at sidde ved en 24" skærm med et TN panel og det var ikke særlig behageligt. Når skærmen bliver så stor, så kan farverne ændre sig drastisk hvis du bare flytter hovedet en lille smule. Og jeg mener ikke på sådan en måde som kun grafikere og skærmentuitaster kan se. Jeg mener på en tydelig og irriterende måde som du også vil lægge mærke til. På den 24" skærm som jeg sad ved blev de øverste 5 cm af skærmen rødlig og de nederste 5 cm grønlig (Jeg mener det var grøn, kan faktisk ikke huske det), og det var så irriterende for øjnene at jeg med tiden ubevidst justerede mit hoveds position for at finde den rigtige betragtningsvinkel.
Tro mig, det bliver du rigtig træt af. Men hvis du skal have en mindre skærm end 24" vil jeg ikke mene at det er ligeså kritisk med paneltypen. Men hvis du gerne vil have en stor skærm (Og det vil vi jo alle sammen, ikke?) så vil jeg anbefale dig at gå efter en skærm med enten IPS eller *VA. (Flatpanels.dk har en rigtig god artikel på dansk om de forskellige paneltyper)
Jeg bruger selv 3 skærme til daglig: En 19" TN, en 22" IPS og en 27" IPS. En 19" TN skærm fungerer helt fint, der lægger man ikke mærke til farve- og lysændringer. Med IPS paneler får du en rigtig bred betragtningsvinkel og gode lyse farver næsten uanset betragtningsvinkel. (Det er i øvrigt et IPS panel som sidder i iPhone 4/4S)
Skærme med IPS paneler er faldet meget i pris de seneste år, så du kan få en rigtig god skærm til en god pris. Men jeg vil helt klart anbefale dig at kigge på Flatpanels.dk inden du beslutter dig for hvilken skærm du vil købe. Der er masser af gode artikler og anmeldelser, og de har endda også en side med anbefalede skærme.
Så for lige at runde mit indlæg af: Tænk over hvilken størrelse skærm du gerne vil have og hvor meget tid du vil bruge foran den. Hvis du gerne vil have en større skærm (Jeg vil mene 24" eller mere) så bør du være opmærksom på hvilken paneltype som sidder i skærmen, og så bør du holde dig væk fra TN paneler.
Dell har nogle ganske fine skærme med IPS paneler til fornuftige priser, men der findes også andre producenter.
Når du kigger på skærme på nettet, så er det ikke alle steder som oplyser om hvilken paneltype det er. Som tommelfingerregel kan du regne med at hvis ikke de oplyser hvilken paneltype der er tale om, så er det et TN panel. For hvis der sad et andet panel i, så er det et salgsargument og så ville de skrive det et sted. Men det er bare en tommelfingerregel.