Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udenlandsk indkomst - 42 dages reglen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej er der nogen der ved mere omkring dette emne?

1. Hvilke dato skal man tage fra? Første gang afsted var 1 august 2011, men arbejdet begyndte først 1 december 2011 og varer stadig ved. Dvs ingen afslutningsdato endnu.

2. Hvis jeg skal starte seks måneders perioden fra for eks. 1 august 2011, så er seks måneders perioden frem til den 28 februar 2012. Jeg er i DK den 20 februar til 5 marts 2012. Betyder det så at dagene fra 1. marts til 5 marts 2012 bliver tælt med i næste seks måneders periode forudsat at arbejdet stadig varer ved, dvs ikke afsluttet endnu.

Håber I kan hjælpe. Jeg har snakket med skat, men disse spørgsmål kom lige efter og der er lang ventetid på telefonen :-(

på forhånd tak

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 19:36

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=87657 Her har du måske selv været inde og tjekke.

Håber du finder ud af det.

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 11. Nov 06
Skrevet kl. 21:33

Hej Else-Marie

Mange tak for linket. Jo har været inde og læst om det der også. Jeg er bare i tvivl hvorvidt seks måneders perioden skal starte fra?

Er det først fra den rigtige arbejdsdag?

Og skal man altid tage udgangspunkt i den allerførste udrejsesdato , f.eks i dette tilfælde 1. august 2011? eller er det første udrejsesdato i det pågældende år?

mvh

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 21:56

Hej,

Har været udstationeret to gange og har i begge tilfælde fået bindende svar fra skat, da det med tilknytning til Danmark og skat kan være en speget affære. Ved min sidste udstationering blev der ifm. med min sag udarbejdet et 6 siders dokument fra SKAT, der forklarede deres beslutning vedr. mine skatteforhold.

Med hensyn til din situation kunne man forestille sig, at du i perioden indtil du fik udenlandsk indkomst var mere tilknyttet til Danmark end udlandet. Det beror muligvis på om du har bolig i Danmark og din familiemæssige tilknytning til Danmark.

Overvej det med et bindende svar, så undgår du også upræcise telefoniske beskeder fra SKAT.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 22:14

Hej Eli

42 dages reglen i Ligningslovens § 33A medfører, at du kan undgå at betale dansk skat af din lønindkomst for arbejde udført i udlandet, hvis opholdet varer mindst 6 måneder og du højst er i Danmark i 42 dage (i enhver 6 måneders periode). Du må ikke udføre arbejde i Danmark i perioden (bortset fra arbejde der er nødvendigt i relation til arbejdet i udlandet, f.eks. afrapportering om et projekt i udlandet til den danske ledelse).

De 42-dage tælles i enhver 6 måneders periode. Perioden kan starte på et vilkårligt tidspunkt i løbet af et år. Dvs. hvis du udrejser første gang 1. februar og har masser af dage i Danmark i foråret, men ingen i efteråret, kan du vælge at starte tællingen f.eks. 1. juli og så få lempelse for perioden 1. juli til 31. december, hvor du opfylder betingelsen. Ved tællingen af de 42 dage tæller en del af en dag som en hel dag. Dvs. hvis du ankommer til Danmark fredag aften og rejser igen mandag morgen anses du for at have været i Danmark i 4 dage.

Bemærk, at det som led i den nye skattereform, er foreslået at Ligningslovens § 33A skal afskaffes, for at være med til at finansiere skattelettelserne. Der er dog lagt op til en overgangsordning for dem der allerede benytter ordningen.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 11. Nov 06
Skrevet kl. 12:13

Hej esben,

Tusind tak for forklaringen. :-)

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 12:32

Hej,

Statsansatte kan dog ikke undgå dansk skat ift. 33A.

/Anders

Tilmeldt 11. Nov 06
Skrevet kl. 00:36

Tak anders,

Til sidst bad jeg faktisk skat om hjælp. Heldigvis fik jeg en meget sød og venlig dame i røret :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)