Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mine hænder er helt smadrede - hvad gør I når I har overbelastet jeres hænder/fingre?

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ting som hjalp mig, så jeg i dag ofte sidder 10-12 timer foran computeren kun med få pauser uden nogensinde at have ondt i hænder, skuldre eller arme.

Støt ALTID dine arme på bordet.

Computeren/tastaturet skal stå ca 20 cm inde på bordet og musen ca 25-28 cm inde på bordet så du altid har kontakt med bordpladen. Håndfladen hviler på underlaget og musen føres med mine fingerspidser som er det eneste der har kontakt med musen. Hvis du lægger hele hånden på musen hvad så når musen skal føres frem? Ja så sker bevægelsen hele vejen oppe fra skulderen, hvilket jeg mener er en stor fejl.

Mine egne overvejelser er at man skal sørge for at bruge de muskler og led der er beregnet til små bevægelser, til små bevægelser. Jeg har set folk der står uden kontakt til underlaget hvor musens bevægelser nærmest styres helt oppe fra skulderen med små mikrobevægelser, hele tiden. Det er skulder og tilhørende muskler efter min overbevisning slet ikke beregnet til. Derimod er fingrene langt bedre til mikrobevægelser hvorfor disse bør bruges til at bevæge musen, uden andre muskler er i spil.

Nakke, overarm og underarm skal gerne være helt afslappede når man fører musen.

På den måde "sparer" man måske 4-5 timer dagligt med spændinger i nakke, skuldre og arme. Det er 20-30 timer ugentligt.

Øv dig i at støtte armene på bordet det meste af tiden og øv dig i at føre cursoren op og ned uden overhovedet at rykke din arm fra fladen den støtter på.

Det skal med det samme siges at jeg ikke aner om en fysioterapeut er enig med mig, det er bare lidt lommefilosofi jeg selv bruger med stor succes.

Fra Helsinge
Tilmeldt 20. Jul 09
Indlæg ialt: 5
Fra  STRESSKANALEN Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen!

Du har fuldstændig ret, du er ikke den eneste som har ondt i hænder og fingre efter for meget brug af tastatur og mus, jeg er også blandt de mange!

Det som sker er, at hænder og fingre ikke bliver "brugt" til det de er bygget til, nemlig fysisk arbejde og dermed fysisk bevægelse, hvor fingre og håndled bliver brugt til at løfte ting, vride klude, vaske op, skrive med blyant osv. Håndled og fingre arbejder passivt ved brug af tastatur og mus, som forårsager stive led, slappe muskler, i svære tilfælde forkortede scener og ledbånd. Alt dette giver smerter!

Hænder og fingre skal styrkes på samme måde som resten af kroppen, gør du det hver dag, vil smerterne forsvinde og ikke komme tilbage!

Jeg kan give dig nogle gode råd, som vil lindre dine smerter og forbedre hænder- og fingres mobilitet og bevægelse!

1. For at lindre smerterne i hænder og fingre, er "brændenælde" bade fantastiske. Du laver simpelthen en stærk te i en gryde, sir den, og bruger den som håndbade. Brændenælde er fyldt med vitaminer, mineraler, aminosyre og andet godt, nutrienter som dine hænder vil elske.


Brændenældeudtræk laves som te, og bruges som fod- eller håndbade og varme omslag. Er fantastisk healende, idet brændenælden bl.a. er inflammatorisk hæmmende. Så ved ømme led, betændelsestilstande, sår osv. er brændenælde unikt.

Opskrift på brændenælde te:
Fyld en normal gryde med vand
kom en let håndfuld tørre brændenælder (kan købes hos Matas og i Helsekost butikker) du kan også bruge friske skud
lad det koge let op
sluk for blusset
lad det stå og trække ca. ½ time
si det over i en balje eller stor skål
kom koldt vand i til det har en rar temperatur
kog en kedel med vand og tag den med hen der hvor du vil sidde
put hænderne i baljen
bliv i vandet minimum ½ time
efterfyld med varmt vand
bevæg fingre og håndled i vandet
gnid fingre og hænder mod hinanden i vandet
når du føler at det er okay, tager du hænderne op og tørrer dem let
du må ikke smøre dem ind den første time, udtrækket arbejder stadigvæk

2. Dine hænder og fingre skal bevæges flere gange om dagen, og gerne flere gange i timen. Muskler, scener og ledbånd skal styrkes, for at dine hænder kan tåle mange timers tastatur- og mus arbejde, så køb nogle håndvægte, og en håndfjeder!

Her er et par forslag! Kan også købes i Sportsbutikker!

Produktbillede

Kettler Aerobic-håndvægte

Kettler Clip lås

Kettler Clip lås

Clip lås kaldes også for håndfjeder. Det er et unikt redskab for styrke af fingre, hænder, underarme. Læg dem på dit skrivebord, og brug dem hver gang du f.eks. keder dig eller bare har lidt luft i skrivningen.

Kære Jørgen, det er hvad jeg kan byde ind med! Ønsker dig held og lykke med forsøget!

Har du brug for yderligere informationer, er du velkommen til at kontakte mig på my@coach-design.com

Mvh
Stress Coach

Marianne Lohse


Side 3 ud af 3 (22 indlæg)