Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan får du en elevplads!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 214
Fra  Greatly Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

... Eller her er i hvert fald et par råd!

Jeg er selv under uddannelse i et fag som kræver at man finder sig en elevplads, for at gå videre på hovedforløbet (Mediegrafiker),
medmindre man vil (bliver tvunget til) at sidde i skolepraktikken. Det giver ikke samme oplevelse som når man er ude i "det virkelige arbejdsmiljø".

Vi er 15 i min klasse hvoraf 5-6 personer mangler en elevplads. Det er pisse træls for dem, da jeg ved de har KÆMPET som en i helvede for at få en!

Men nu er det jo ikke kun i mediegrafiker-faget at det kræver en elevplads. I diverse håndværker-fag kræver det også en form for elevplads?

Vil du høre hvordan JEG fik min elevplads? Så læs videre,
ellers så spring over dette stykke...

Et firma kontaktede vores skole og fortalte at de skulle bruge én elev. Derfor skulle vi alle sammen sende vores
online / trykte portfolio af sted! Ud fra dem valgte de 4 personer som kom til face-to-face samtale.
Deriblandt mig - Til samtalen havde jeg forberedt en helt speciel "gave" til hende som jeg skulle snakke med:

Nemlig et custom-kinderæg! Jeg knoklede for at få det skilt ad hvorefter jeg smed en besked indeni ægget hvor der stod:
"Tak for samtalen i dag - Det var nice! Derfor får du en lille kinder surprise!"

Jeg tror personligt at det er sådanne ting som ændre om du får / bliver taget i betragtning om at få elevpladsen.
Selvfølgelig skal de også ku' lide din personlighed m.m. Men hvis der er flere, som firmaet snakkede godt med,
så er det sådanne ting som kan åbne den sidste dør for dig!

"Nå! Men hvad skal vi så bruge denne post til, Ken?"

I bund og grund vil jeg bare inspirere alle som leder efter en elevplads til at dykke ned i et kreativt projekt, specielt til
disse ansøgninger / samtaler som du evt. Kommer til.

En smed kunne f.eks. svejse et eller andet sammen, for at vise at han faktisk KAN noget i forvejen og brænder for det.
Eksempel svejs noget med firmaets logo på.

Er det en tømrer elevplads du går efter? Så byg et eller andet rigtig fedt. Måske et mini-fuglehus hvori din ansøgning lå?
Det er kun fantasien der sætter grænser!

Og nogle gange må man lige sende lidt mere, end det blanke stykke papir / email for at blive taget i betragtning!

Rigtig god onsdag til alle! :-)

Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 199
Fra  KR Import Skrevet kl. 20:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ken,

Super god inspiration til hvordan man får en elevplads.

Jeg har selv lige fået en/flere elevpladser.

Jeg har søgt ind i shipping/speditør brachen.

Jeg fik en professionel til at skrive min ansøgning + CV

Jeg sendte den samme ansøgning (ændring af hvem den var stilet til) og samme CV til ca 30 forskellige steder.

Mange af steder var jeg usikker på om jeg overhovedet gad arbejde, men det tænkte jeg at jeg kunne finde ud af hvis jeg nu fik muligheden.

Jeg blev indkaldt til ca 10 samtaler. Den første gik dårligt - nummer 2 gik også dårligt - nummer 3 fik en bedre forståelse for hvordan man skulle takle forskellige spørgsmål - samtale 4 gik lidt bedre - samtale 5 begyndte jeg at have styr på samtalen. 

Derefter kom de sidste fem samtaler. Jeg havde lært at de kommer med nogle spørgsmål, sådan så de kan ligge dig i forskellige båse. Hvad ville du gøre hvis du vandt lotto idag, Hvad er din bedste dag i dit liv/ den værste/sværeste? 

Jeg fandt ud af præcis hvordan man taklede samtalerne og ud af de 5 sidste fik jeg nye samtaler. (samtale 2)

SMIL - vær forberedt - hvad vil de have? Engageret - resultatorienteret - innovativ - altid glad - osv. Sig disse ting og de vil spørge dig: Hvorfor synes du selv du er resultatorienteret? Find på et svar som passer til dig. Hav et svar til alt hvad du siger, fordi de vil spørge ind til det. 

Disse ting er din salgstale. Sælg dig selv.

Lad vær med kun at ansøge et sted. 

God distortion til jer unge Københavnere og held og lykke i fremtiden - Jeg må tilbage til eksamensarbejdet ! ;)

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 214
Fra  Greatly Skrevet kl. 20:09

Du har helt ret Kim!

Og kanon lækkert svar du kom med! Der er lidt guldkorn at hente dér!

God eksamensarbejde til dig! :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)