Er der ikke nogen der kan komme med et godt forslag ?
Jeg har de sidte 2 mdr. arbejdet på forretnings plan, den sidste mdr. har jeg været på iværksætter kursus og har alt på plads også billigt lokale i handelsstrøg ( bedste beligenhed ) til kun 3000 pr. mdr. men nu siger min bank nej til at låne mig 100000,- og en kassekredit på 50000,- da de ikke mener mn kærste og jeg så er sikker på at have nok i rådighedsbeløb pr. mdr. Vi skylder 1,2 mil til kreditforening har ingen banklån eller andre mærkelige lån, banken fik vores hus vuderet sidste år til 1,6 mil så der skulle være frivædig nok. Vi har nu hvor jeg er på dagpenge omkring lige over 8000,- til os selv. Dyreste post på vores budget er børnepenge til 3 stk. 2 på 14 år og en på 12 år så der går lige 4 år før det ændre sig.
Alle jeg har talt med syntes min ide til forretning er god og med beliggenhed i Bogense hvor der er massere af handel og turister mener jeg selv at jeg ville kunne få en rigtig fornuftig butik. Desværre har jeg ikke selv nogle opsparing ud over 10000,- kr. til projektet.
Er der nogle der har et godt forslag til hvordan jeg får min butik på benene høre jeg rgtig gerne fra jer.
Det er jo "1 millionerkroners spørgsmålet" i disse tider. Mine oplevelser er at det er stort set umuligt at skaffe kapital til noget som helst gennem bankerne hvis du ikke kommer med noget selv. Bankernes stramning er både god og skidt - god fordi mange umulige projekter ikke ender ud i gæld for låntager og selvfølgelig skidt fordi mange levedygtige forretninger aldrig ser dagens lys.
I gamle dage - indtil for nylig - var det muligt at få lån hvis man kunne stille sikkerhed i fast ejendom. Sådan er det desværre ikke nødvendigvis længere. Boligpriserne er på retur og priserne ved tvangssalg dækker sjældent hele det sikrede beløb.
Jeg har ikke svar på hvordan du finder de 150K du har behov for, men vil tillade mig at komme med et forslag. For dig handler det jo i vid udstrækning om at vise at du kan overholde de aftaler du evt indgår med banken/anden kreditgiver. Så start med at lægge 4-6K til siden om måneden. Når du om 6 måneders tid har sparet 30K op så kan du gå i banken igen. Men forvent ikke i disse tider at du kan gå i banken med tomme hænder og gå ud med en posefuld af penge.
At opnå finansiering handler lige så meget om at overbevise banken om at du virkelig vil projektet og er villig til at ofre det der skal til på de private linjer.
Du kan også vælge at starte mindre op for at vise banken at din plan er holdbar. Begynd med at sælge hobby og brugskunst enten online, igennem den blå avis, på markeder eller alle tre ting. Så kan du både vise at der er penge i det, at du kan finde ud af at lave pengene, og så får du faktisk sparet nogle penge sammen imens.
Eller er der andre ting som du kan tjene penge på, uden at skulle investerer mere end de 10.000 kr? Iværksætteri drejer sig jo mere om hvilken person du er, end hvilken ide du har, så kom afsted, vis banken at du kan tjene penge, måske falder du over endnu bedre ideer imens.
Tak for alle jeres svar, jeg kan jo ikke sige jeg ikke viste det i skriver og det med onlinebutik havde jeg også overvejet, er bare ked af at jeg går glip af den butik jeg har set på da jeg ikke tror jeg igen kan gå hen og finde en butik med den beliggehed også til kun 3000.- pr. mdr. Men jeg løfter hovede og finder en løsning for lykkes det SKAL det.
Danmark er blevet sværere at få lån, især når man får dagpenge.
Jeg har set mange gode forretningsplaner og velfungere virksomheder, som ville udvikle firmaets koncept, men de har ikke fået lån. Jeg kender nogen, som bor i Bogense, og er selvstændig, men hun bar prøver at overleve. Hvis du har familie, børn, du skal være meget forsigtig med at låne penge, eller hvordan du vil komme ud fra arbejdsløsheden. Men stor respekt for at du prøver noget for at komme ud af arbejdsløsheden. Hvis du kan fortale lidt om dig, erfaringer og hvor mange måneder du har tilbage af a-kasse, måske kan jeg hjælpe dig. Du kan læse om vores firma her.