Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom-i-gang-lån..... Eller hvad?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer alle,

Jeg og min kommende kollega er ved at starte et service værksted i I/S form, men vi mangler kapital til at dække vores kommende udgifter og "lønninger" indtil vi kan opnå en mere økonomisk stabilité.

Vi har meget focus på det såkaldte "Kom-i-gang-lån", da vi meget gerne vil have den "sikkerhed" det medfører. Jeg er godt klar over at diverse banker stadig forlanger sikkerhed i et lån, uanset om staten eller en anden vil dække over eventuel tab for dem. Indtil videre har vi samlet udstyr for godt og vel 150.000-200.000 kr., så vi er ikke helt tabt bag vognen.

Vi regner med at skulle låne MAX. 250.000 kr.!

Vores spørgsmål til jer er bla. hvad man skal betale i renter, opstart osv.... Der er ikke voldsomt meget info at finde omkring lånet NOGEN steder.

En anden ting vi også har diskuteret, er muligheden for at få opretten en kassekredit. Nu skal man jo ikke basere al sin viden udfra rygter, men jeg har bare ofte hørt at kassekreditter er behæftet med større kreditter end andre typer "lån". Og man har ikke den samme "sikkerhed" som ved "kom-i-gang-lån.

Er der mon chance for at lavet en "kom-i-gang-KASSEKREDIT"? Bare en tanke..... 

Alle spørgsmålene er kommet udaf spekulationer, så bær over med os hvis vi ikke just lyder oplyste. Det er der jeg/vi håber I kommer ind i billedet og assistere lidt med jeres grænseløse viden og gode råd. ;)

På forhånd tak.

Mvh.

Lars

Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:27

Hej Lars

Det vil da være en rigtig god idé, at finde ud af hvilke banker der har kom-i-gang lån (det er ikke alle), og så tage kontakt til en af

dem for at høre nærmere, hvad jeres muligheder er.

Held og lykke med det.

Mvh.

Nordstrøm

Fra Rødovre
Tilmeldt 26. Dec 11
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 13:35

Jeg vil anbefale jer meget at overveje I/S-løsningen. I hæfter gensidigt for hinanden. Kan kreditor ikke finde penge hos den ene, kan vedkommende gå til den anden for at hente pengene - og kigger også på jeres private værdier. Overvej at kigge nærmere på ApS eller smba - så der er vandtætte skodder mellem privatøkonomi og firmaøkonomi.

Tilmeldt 21. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:27

Hej igen, beklager den sene tilbagemeldning.
Bankerne der tilbyder kom-i-gang-lån har jeg styr på. Jeg var nu mere interreseret i at høre lidt om nogen der har lidt PRAKTISK erfaring i disse lån. No offence. ;) En ting er jo hvad de fortæller en i banken, en anden ting er hvad folk oplever. Den viden er jo guld værd, hvis man kunne undgå nogle fremtidige fælder. Det er de færreste nystartede der kan gå ud og betale sig fra at få revisorer og advokater til at advisere en.
IS firmaet er skabt som en miderligtidig løsning for at lette processen i opstartsfasen. Vi vil efterfølgende konvertere det til ApS.

Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:21

Hej med jer

Min praktiske erfaring med kom-i-gang lån er at selvom du har firmaet i et ApS eller lignende og du bliver nøde til at lukke firmaet med underskud, hæfter du alligevel for HELE beløbet. Selvom der står alle steder at du "kun" kautionere for 25%. Det der rent praktisk sker er at Vækstfonden rigtig nok sætter de 75% ind på den lukkede firmakonto, men banken har inddrivelses pligt pligt overfor vækstfonden, som så skal have de 75% tilbage. Så selvom du tror du kun hæfter for de 25% så hæfter du faktisk for 100% af lånebeløbet. Dette skal man lige have i med i tankerne når man indgår denne type aftale.

Hilsen Katrine   

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 12:28

Fuldstændig enig med Katrine, det lyder lækkert med lidt offentlig støtte og udsigten til kun at hæfte for 25%. Men fra hvad jeg har hørt ude i byen så er det bare ikke sådan det forholder sig. Ifølge rygterne skal man som initiativtager mere eller mindre igennem den normale "kreditgodkendelsesprocedure" for at blive godkendt overhovedet og bliver man godkendt så hæfter man alligevel for det fulde beløb. Bare ikke overfor bankerne men over for Vækstfonden )-:

/Banditten

Tilmeldt 2. Jun 12
Skrevet kl. 12:37

Jeg syntes som udgangspunkt at det er en fin ordning, men man får hele sandheden at vide, og det har man ret til, der skal være en bedre information, om det så er banken eller vækstfonden der skal give den, er underordnet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:44

Urmageren:
Er der mon chance for at lavet en "kom-i-gang-KASSEKREDIT"? Bare en tanke..... 

Den mulighed kan ikke udelukkes. Som reglerne er omkring er kom-i-gang-lån er det faktisk muligt at splitte lånet op på dels en kassekredit og dels et almindeligt lån.

Hurtlen er at få banken med på ideen.  Så hvorfor ikke tage en uformel snak med banken om mulighederne.

/Henrik

Tilmeldt 2. Jun 12
Skrevet kl. 12:46

Jeg startede med en kassekredit på det fulde beløb, og senere hen splittede vi kassekreditten op i lån og kassekredit, så det kan sagtens lade  sig gøre. Men igen husk at du kautionerer for det fulde beløb. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)