Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til objektiv og subjektiv

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg snart skal til eksamen, men er lidt i tvivl om disse to begreber. Jeg skal aflevere en synopsis på tordag, og har skrevet følgende:

"For at imødegå denne problemstilling, skulle vi havde analyseret de oplevelser, værdier og følelser, som interessenterne gav udtryk for i vores Cultural Probe. Da vi på det tidspunkt var i tvivl om, hvordan det skulle analyseres, valgte vi at undlade at bruge vores Cultural Probes, og udelukkende anvende vores egen intuition om, hvad målgruppen ville have, og ikke inddrage brugeren. Derfor endte det med, vi udelukkende arbejdede objektivt, og dermed ikke gjorde brug af en subjektiv fremgangsmåde, som ville være kommet til udtryk igennem intersenternes besvarelser"

Altså jeg mener, at når vi udelukkede en subjektiv viden fra målgruppen, og kun brugte vores egen intuition. Vi endte nemlig med udelukkende at bruge videnskabeligt dokumenteret viden i form af faglige bøger. Er det så objektivt? Nogen som måske vil definere det bedre.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 13:39

Din sætningskonstruktion er noget rodet, så det er svært at afgøre med sikkerhed, hvad du egentlig mener.

Sikkert er det dog, at objektiviteten ryger, når I tager udgangspunkt i jeres egen intuition.

Nu kender vi heller ikke opgaven eller problemformuleringen, men havde det objektive ikke netop været at analysere brugernes (subjektive) vurderinger/svar ud fra - ja, objektive kriterier?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46605
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26

hvis i brugte jeres egen intuition er det klart subjektivt. Hvis I kun brugte absolut facts fra videnskaben, er det objektivt, men omvendt, hvis de fagbøger i brugte, ikke kun var 100% klare kendsgerninger men også byggede på forfatterens mening om godt og dårligt osv, så kan de jo også være subjektive

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 20:03

I kludrer lidt i det :-)

For det første arbejder I bestemt ikke objektivt, hvis I tager udgangspunkt i jeres egne ideer. Skal man forsøge at redde den må det være noget med, at I på baggrund af jeres egne refleksioner over målgruppens ønsker har analyseret xxxx.

Ville I have undersøgt noget objektivt, så skulle I have undersøgt noget, der er objektiv måleligt eller på anden måde til at afgøre. Fx hvor lang tid nogen bruger i transport til og fra arbejde. Andres viden, som I læser om i faglige bøger kan være objektiv, men det kan også ikke være det. Oftest er viden i artikler/bøger transformeret, således at forfatteren ud fra objektive data hævder noget om en sammehæng. Det er sikkert sammenhængen, I har læst om, ikke de data, undersøgelsen baserer sig på.

Du får også blandet 'subjektiv' i hverdagslig forståelse - 'det er bare min subjektive mening' - og 'subjektiv' i videnskabsteoretisk/metodisk mening. Der er normalt ikke nogen, der er interesserede i jeres personlige/subjektive mening i en eksamensopgave, men I kunne ha' undersøgt brugernes subjektivitet - forstået som brugernes menneske-hed eller jeg-hed, altså brugernes opfattelser af dem selv som mennesker. 

/Marianne

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 20:24

Som alle andre skriver, så er der intet objektivt ved at arbejde intuitivt. Intuition bunder i individet, hvorfor intuition er individuelt og særegent for subjektet... og derfor subjektivt.

Vil I forsøge at overbevise om, at noget har været objektivt ved subjektiviteten, tror jeg, at I må inddrage noget diskursteori og/eller diskursanalyse. Eller også skal I ændre den meget diffuse term "intuition" til noget andet og forsøge at komme uden om intuition som årsag til genvalg/omvalg.

I skal i hvert fald kringle den noget mere skarpt for ikke at få høvl :) Held og lykke med det.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 21:40

Tak for jeres svar Smile Jeg har ændret det med "intuition". Det lød heller ikke så godt. Ligeledes det med objektivt og subjektivt er også ændret. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)