Hej, jeg stiftede for 3 måneder siden et aps selskab sammen med en samarbejdspartner. Firmaet blev stiftet imens jeg var på ferie, og jeg havde givet min partner en fuldmagt, så han kunne oprette det imens jeg var væk. Problemet nu er, at han i tegneretten kun har valgt at én ejer behøver at underskrive dokumenter, hvor jeg derimod gerne vil have dette ændret til at vi begge (ejere 50/50%) skal underskrive alle dokumenter. Det er han ikke villig til at gøre, da han synes at det vil gøre den proces meget mere besværlig, men jeg vil have den ændret da jeg ikke længere kan stole på ham. I værste tilfælde vil det være optimalt at begge ejere skal underskrive dokumenter, da der i så fald ikke kan ske noget som vil kunne skabe splid ift at købe varer hjem uden den andens accept. Er der noget juridisk som bekræfter at denne tegnere skal kunne ændres, eller er der simpelthen intet at gøre? Mvh kristian |
Hej Krilson
Vedtægterne skal ændres og sendes til E&S.
Vil nok sige at det vil være umuligt at arbejde med hvis at hver gang der skal købes for 200 kr kontorartikler osv. så skal begge ejer underskrive. Så normalt sætter man et beløb på evt. 25.000 eller et andet beløb samt at der laves en aftale med en ny leverandør hvor der evt. kan opnå kredit på x beløb eller der kræves at der købes for et vist beløb skal den godkendes i bestyrelsen.
du kan se nogle vedtægt udkast her http://www.professionel-bestyrelse.dk/vaerktoejer/vedtaegter.htm
en anden god ide er at der vælges 1 ekstra person ind i bestyrelsen evt. en advokat eller en 3 person bare det ikke er en bekendt til en af jer. Så denne person ikke tager parti for sin bekendt.
Hvis dette ikke kan komme på plads så tag dit evt. tab nu og så hop ud det vil kun blive være at vente. Det lyder hårdt men hvis i allerede er uenig og det ikke kan flade på plads hvor alle er enig uden nag så vil det kun blive være med tiden.